سال سردار، سکوت سامان!

سال ۲۰۱۹ میلادی هم برای همه لژیونرهای ایرانی به پایان رسید و حالا تقریبا همه آنها مشغول سپری ‌کردن تعطیلات هستند. این سال برای بعضی از ستاره‌های ایرانی شاغل در لیگ‌های اروپایی، فوق‌العاده بود. بازیکنانی که امیدوارند با ادامه این روند، شانس بازی در تیم‌های بزرگ‌تر را به دست بیاورند. برای گروهی دیگر از بازیکنان اما سال ۲۰۱۹ اصلا خوب سپری نشد. حالا یک سال جدید و پر از چالش‌های سخت روبه‌روی لژیونرهای ایرانی قرار می‌گیرد. بازیکنانی که تلاش می‌کنند تا ۲۰۲۰، بهترین سال از دوران فوتبال‌شان باشد.

آریا طاری

خیره‌کننده‌ترین‌ها

بدون تردید در سال 2019 میلادی، «سردار آزمون» بهترین لژیونر فوتبال ایران بود. بازیکنی که در همین سال، قهرمانی لیگ روسیه با زنیت سن‌پترزبورگ را جشن گرفت، عضوی از تیم منتخب فصل گذشته لیگ روسیه شد و در فصل جدید نیز تا پایان نیم‌فصل در بین 11 نفر منتخب فصل قرار گرفت. زوج سردار و زیوبا با وجود حذف از لیگ قهرمانان اروپا، گل‌های حساسی برای زنیت به ثمر رساندند. آزمون در سال 2019 میلادی، 42 بار برای زنیت به میدان رفت و آمار درخشان 23 گل و 9 پاس گل را از خودش به جا گذاشت تا با اختلاف، بهترین فصل را در میان لژیونرهای وطنی سپری کرده باشد. به جز سردار آزمون، فقط دو لژیونر ایرانی توانسته‌اند در سال 2019 تعداد گل‌های‌شان را دورقمی کنند. یکی از آنها «مهدی طارمی» است. بازیکنی که در این سال 25 بازی باشگاهی انجام داد و با 10 گل و چهار پاس گل، شروع خوبی در فوتبال پرتغال داشت. طارمی در طول این سال، بارها و بارها نیز موفق به گرفتن پنالتی برای تیمش شد. «پیمان بابایی» نیز در تیم سومقابیت، 28 بازی انجام داد و 12 گل زد. هر چند که سطح لیگ آذربایجان هرگز با لیگ‌های روسیه و پرتغال قابل مقایسه نیست. «مهرداد محمدی» نیز بدون شک یکی از موفق‌ترین لژیونرهای حال حاضر فوتبال ایران است. بازیکنی که در انتقالی غیرمنتظره به آوس پرتغال پیوست و در این تیم خوش درخشید. مهرداد سال 2019 را در فوتبال ایران و باشگاه سپاهان شروع کرد و تنها با یک نیم‌فصل حضور در فوتبال پرتغال، آمار 15 بازی، پنج گل و 6 پاس گل را از خودش به جا گذاشت. او یکی از بهترین پاسورهای لیگ پرتغال به شمار می‌رود و پنالتی‌زن اول تیمش نیز هست. از نام «رامین رضاییان» نیز نباید به سادگی عبور کرد. رامین به عنوان مدافع و در بعضی از مواقع هافبک راست در تیم الشحانیه قطر، سال 2019 را با 29 بازی و 9 گل زده به پایان رسانده است. آماری که برای بازیکنی در پست او، خیره‌کننده به نظر می‌رسد. «مجید حسینی» نیز که حالا دیگر جای پای محکمی در لیگ ترکیه دارد، امسال 36 بازی برای ترابوزان انجام داده و یک بار نیز موفق به گل‌زنی برای این تیم شده است. به لحاظ تعداد بازی، «میلاد محمدی» پس از سردار و مجید در رده سوم قرار می‌گیرد. بازیکنی که در این سال 29 بازی برای خنت بلژیک انجام داده و یک پاس گل را نیز به هم‌تیمی‌ها رسانده است. این هفت بازیکن، بهترین لژیونرهای فوتبال ایران در سال 2019 بوده‌اند.

مجید حسینی نیز که حالا دیگر جای پای محکمی در لیگ ترکیه دارد، امسال 36 بازی برای ترابوزان انجام داده و یک بار نیز موفق به گل‌زنی برای این تیم شده است. به لحاظ تعداد بازی، میلاد محمدی پس از سردار و مجید در رده سوم قرار می‌گیرد

متوسط‌ها

به ثمر رساندن هفت گل در لیگ هلند، اصلا کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد اما «رضا قوچان‌نژاد» چهار گل از این هفت گل را تنها در یک مسابقه به ثمر رسانده است. گوچی فصل بدی نداشته اما فوق‌العاده‌ هم نبوده است. او در سال 2019 در مجموع 27 بازی انجام داده و هفت گل و دو پاس گل در کارنامه دارد. کریم انصاری‌فرد نیز در سال گذشته میلادی، 18 بازی برای باشگاه السیلیه انجام داده و هفت گل و سه پاس گل را به نام خودش رقم زده است. این آمار نسبت به استانداردهای انصاری‌فرد، کمی پایین به نظر می‌رسد. «امید ابراهیمی» که امسال به یوپن بلژیک ملحق شد، در سال 2019 بیست و یک بازی انجام داد و یک بار نیز موفق به باز کردن دروازه رقبا شد. «مرتضی ‌پورعلی‌گنجی» نیز که مدتی ‌است از فرم ایده‌آل فاصله گرفته، سال 2019 را با 18 بازی و یک گل زده تمام کرد. «مهدی شریفی» با 14 بازی در لیگ آذربایجان، پنج گل برای تیمش زده و یک پاس گل نیز داده است. «امیر عابدزاده» 9 بار درون دروازه ایستاده و دو بار موفق به کلین‌شیت در لیگ پرتغال شده است. کاوه رضایی نیز فصل خوبی را در فوتبال بلژیک پشت سر گذاشته اما هنوز انتظارها از این بازیکن، به مراتب بالاتر است. کاوه در سال 2019 در 18 بازی در لیگ بلژیک هشت گل زده و دو بار به هم‌تیمی‌ها پاس گل داده است. آمار علی ‌قلی‌زاده نیز در این سال، به 20 بازی، چهار گل و پنج پاس گل خلاصه می‌شود اما هر دو بازیکن این روزها در اوج آمادگی هستند و سال جدید را بهتر از سال گذشته شروع خواهند کرد.

محوشدگان

یونس دلفی که با آرزوهای بزرگی به فوتبال بلژیک رفته، در این کشور به نیمکت و سکو دوخته شده است. درست مثل سعید عزت‌اللهی که در سال 2019 تنها و تنها پنج بازی باشگاهی انجام داده است. از اللهیار صیادمنش نیز نباید به سادگی غافل شد. بازیکنی که نتوانست خودش را در تیم اصلی باشگاه فنرباغچه حفظ کند و به دسته پایین‌تر قرض داده شد. 2019 برای سامان قدوس نیز کابوس‌وار بود. فوتبالیستی که بعد از انجام 14 بازی، با محرومیت چهار ماهه روبه‌رو شد تا در این سال میلادی، فقط و فقط یک گل به ثمر رسانده باشد. علیرضا جهانبخش نیز سال را با «یک گل» تمام می‌کند. گلی که در آخرین روزهای سال میلادی به ثمر رسیده است.