گل‌نخورها!

انتظارها از پرسپولیس کالدرون از همان شروع فصل به شکل قابل توجهی بالا بوده است. تقریبا همه در مورد نقاط ضعف اندک این تیم حرف می‌زنند و کم‌تر کسی، به نقاط قوت خاص این تیم توجه می‌کند. رسیدن به ۳۴ امتیاز از ۱۶ بازی، دستاورد فوق‌العاده‌ای برای این تیم به نظر می‌رسد اما بیشتر از بردهای اقتصادی و پیروزی‌های یک‌گله سرخ‌ها، باید قدرت دفاعی آنها را مورد توجه قرار داد. راز بازگشت جدی آنها به کورس قهرمانی، در همین قدرت دفاعی نهفته است.

آریا رهنورد

اخراج ناگهانی محسن ربیع‌خواه در نیمه دوم جدال با نساجی قائمشهر، نقطه عطف دیگری برای این مسابقه رقم زد. پرسپولیس کالدرون که در نیمه اول مزد تحمیل بازی‌اش به حریف را با زدن یک گل گرفته بود، پس از 10 نفره شدن با فشار نساجی روبه‌رو شد. شاگردان مهاجری به ویژه در دقایق پایانی، حملات زیادی روی دروازه پرسپولیس ترتیب دادند اما هیچ موفقیتی در گل‌زنی نداشتند. آن‌چه در دقایق پایانی این جدال بیشتر از هر چیز دیگری به چشم می‌آمد، استحکام دفاعی پرسپولیس بود. تکل‌های عالی و دقیق شجاع خلیل‌زاده در کنار نمایش بی‌اشتباه محمدحسین کنعانی‌زادگان، پرسپولیس را به یک کلین‌شیت دیگر در لیگ برتر رساند. در دقایق پایانی مسابقه نیز ورود سیدجلال حسینی، کمک کرد تا قرمزها مسابقه را بدون گل خورده به پایان ببرند. فصل گذشته پرسپولیسی‌ها با یک مشکل بزرگ در قلب دفاع روبه‌رو بودند. زوج سیدجلال و شجاع، استثنایی به نظر می‌رسیدند اما اگر هر کدام از آنها یک مسابقه را نیز از دست می‌داد، تیم با بحران دفاعی روبه‌رو می‌شد. بازگشت محمد انصاری از مصدومیت جدی و البته خرید کنعانی‌زادگان از ماشین‌سازی، معضل کمبود نفرات را در دفاع پرسپولیس کمرنگ کرد. شاید این روزها نقش بوژیدار رادوشوویچ بیشتر از هر بازیکن دیگری در این تیم به چشم آمده است. او به عنوان گلری شناخته می‌شود که این فصل در هفت مسابقه، حتی یک گل نیز دریافت نکرده اما نمی‌شود همه چیز را به رادو مرتبط دانست. آن‌چه چنین آماری را برای این سنگربان رقم زده، آمادگی فوق‌العاده نفرات دفاعی تیم بوده است. پرسپولیس به کمک همین قدرت دفاعی، راهش را به طرف رده‌های بالای جدول هموار کرده و حالا یکی از مدعیان جدی قهرمانی به شمار می‌رود. تا همین چند ماه قبل، قرمزها در جدول پایین‌تر از رقیب سنتی‌شان دیده می‌شدند اما این تیم حالا با پنج امتیاز بیشتر از استقلال، به استقبال تعطیلات می‌رود. این موفقیت بدون نمایش خوب دفاعی تیم هرگز رقم نمی‌خورد. از شروع هفته هشتم لیگ برتر به بعد، دروازه تیم کالدرون تنها در دو مسابقه باز شده است. علاوه بر این نباید فراموش کرد که سرخ‌ها در سه مسابقه جام حذفی نیز، حتی یک گل دریافت نکرده‌اند. در شروع فصل، کلین‌شیت‌های متوالی سپاهان و تراکتورسازی، توجه را از خط دفاعی قرمزها گرفته بود اما همین که ثبات و آرامش به دفاع تیم گابریل رسید، پیشرفت قابل‌توجه آنها در جدول آغاز شد.

تیم کالدرون، فصل را با کلین‌شیت برابر پارس جنوبی جم در ورزشگاه آزادی آغاز کرد. آنها در هفته دوم در یادگار امام، اولین گل‌شان را در این فصل دریافت کردند. گلی که با شوت سنگین احسان حاج‌صفی از راه دور اتفاق افتاد. پس از آن مسابقه، قرمزها دو کلین‌شیت دیگر را روبه‌ری صنعت نفت آبادان و استقلال پشت سر گذاشتند. شاید تنها نمایش‌های نه‌چندان خوب این تیم در خط دفاعی در این فصل، به هفته‌های پنجم و ششم لیگ برمی‌گردد. جایی که تیم در آزادی با دو گل مغلوب سپاهان شد و سپس در زمین پدیده با یک کرنر لحظه آخری شکست خورد. در جدال با سپاهان نیز، شوت سنگین کی‌روش استنلی و ضربه زاویه بسته محمد محبی، موجب فروریختن دروازه این تیم شد. یک کاشته دیدنی از سعید واسعی، تنها گل پیکان را مقابل پرسپولیس رقم زد. پس از آن نبرد، تیم کالدرون در جدال با شاهین بوشهر، ماشین‌سازی و فولاد خوزستان دروازه‌اش را بسته نگه داشت و سپس در آزادی، باز هم با یک کرنر غیرمنتظره تسلیم نفت مسجدسلیمان شد. در پنج مسابقه بعدی لیگ برتر، تنها یک ضربه سر از سوی گل گهر سیرجان دروازه پرسپولیس را باز کرده است. قرمزها در این فصل تقریبا به ازای هر دو بازی، تنها یک گل دریافت نکرده است. از هفت گلی که این تیم در لیگ نوزدهم خورده، سه گل با شوت‌های از راه دور اتفاق افتاده‌اند. در واقع به نظر می‌رسد شوت‌زنی، یکی از معدود راه‌های باز کردن دروازه تیم کالدرون به شمار می‌رود و این تیم در جریان بازی، به سختی تسلیم هیچ مهاجمی می‌شود.

از شروع هفته هشتم لیگ برتر به بعد، دروازه تیم کالدرون تنها در دو مسابقه باز شده است. علاوه بر این نباید فراموش کرد که سرخ‌ها در سه مسابقه جام حذفی نیز، حتی یک گل دریافت نکرده‌اند

گابریل کالدرون، هنوز از نمایش‌ مهره‌های هجومی تیمش راضی نیست و باور دارد که با یک مهاجم گل‌زن خارجی، تیمش امروز با اختلاف در بالاترین رده جدول قرار می‌گرفت. این مربی تاکید کرده که در نیم‌فصل، حداقل به دو خرید جدید نیاز خواهد داشت. شکی نیست که این خریدها، مربوط به پست‌های هجومی‌تر پرسپولیس هستند. چراکه این تیم در دفاع، هیچ کمبودی را احساس نمی‌کند. جنس پرسپولیس در خط دفاعی، برای موفقیت کاملا جور است.  اگر آنها در نیم‌فصل دوم هم به همین خوبی مقاومت از خودشان نشان بدهند، چهارمین قهرمانی اصلا دور از دسترس نخواهد بود.