برنده باش!

گابریل کالدرون اولین مربی لیگ برتر نوزدهم است که توانسته تعداد بردهایش را «دورقمی» کند. پرسپولیس حتی این شانس را دارد که با ۱۱ پیروزی در لیگ، به سراغ تعطیلات نیم‌فصل برود. شاید حالا دیگر وقت صحبت از کالدرون است. مردی که برای مدتی در سایه استراماچونی بوده است. گاهی نتایج و گاهی حواشی استراما، فرصت را برای تحسین ‌شدن از مرد آرژانتینی پرسپولیس گرفته‌اند اما دستاوردهای او در همین زمان کوتاه، سزاوار ستایش به نظر می‌رسند. البته که مهدی ترابی تاثیر زیادی در نتایج خوب این فصل پرسپولیس داشته اما حتی برای فرم خوب این روزهای ترابی نیز باید به کالدرون «اعتبار» داد.

آریا رهنورد

آن‌‌چه در صحنه اعلام پنالتی به سود پرسپولیس در زمین پارس جنوبی اتفاق افتاد، می‌توانست مهم‌ترین «نقطه عطف» مسابقه باشد. قرمزها آماده زدن ضربه پنالتی بودند اما داور با وجود اصرار به مسلط بودن روی صحنه، به مشاوره‌ای ناگهانی با داور پشت دروازه پرداخت و تصمیمش را عوض کرد. چنین اتفاقی می‌توانست روحیه تیم را برای رسیدن به گل برتری به مرز نابودی بکشاند اما پرسپولیسی‌ها باز هم به خلق موقعیت روی دروازه حریف ادامه دادند. تیمی که چند بار از نزدیک‌ترین فاصله نتوانسته بود دروازه پارس جنوبی را باز کند، از بردن بازی ناامید نشد و سرانجام «نقطه عطف» دیگری برای مسابقه ساخت. پاس دقیق علی علیپور و ضربه هوشمندانه مهدی ترابی، پرسپولیس را در زمین سخت جم برنده کرد. شاید در نگاه اول، پارس جنوبی تیم قدرتمندی به نظر نمی‌رسد اما نباید فراموش کرد که این تیم در دیدارهای «خانگی» به سادگی نتیجه را به هیچ رقیبی واگذار نمی‌کند. رسیدن به دهمین پیروزی، باید زمانی برای اعتماد کردن به گابریل کالدرون باشد. اگر تردیدی هم در مورد این مربی وجود داشته، حالا دیگر باید رفته رفته به فراموشی سپرده شود. او به خاطر آن‌چه تا امروز در تهران انجام داده، سزاوار احترام به نظر می‌رسد. گابریل شاید به اندازه استراماچونی از ذهن پیچیده‌ای برخوردار نباشد و شاید یک نابغه تاکتیکی به شمار نرود اما در زمانی کوتاه با فضای فوتبال ایران تطبیق پیدا کرده و نتایج خوبی به دست آورده است. او در شرایط مالی مشابه با استراما، از پرسپولیس جدا نشده و این تیم را به حال خودش رها نکرده است. کالدرون در چند مقطع مختلف، ثابت کرده که بی‌نظمی را برنمی‌تابد و بازیکنانی که ساز مخالف می‌زنند را به سرعت در مسیری متفاوت از بازیکنان اصلی قرار می‌دهد. امید عالیشاه پس از چند بار بی‌نظمی در تمرین‌ها، حالا دیگر حتی در فهرست 18 نفره تیمش نیز قرار نمی‌گیرد. علیرضا بیرانوند نیز بعد از چند نمایش متوسط و چند برخورد با هم‌تیمی‌ها، از سوی سرمربی به نیمکت تبعید شده است. در واقع او اهمیت زیادی به نام‌ها نمی‌دهد و به دنبال استفاده از آماده‌ترین بازیکن‌ها می‌رود. پرسپولیس کالدرون صاحب یکی از بهترین خطوط دفاعی لیگ برتر است. تیمی که در 15 بازی فقط هفت گل دریافت کرده است. در واقع پرسپولیس به صورت میانگین در هر دو مسابقه، کم‌تر از یک گل دریافت کرده است. مشکل گل‌زنی اما همچنان در تیم احساس می‌شود و این موضوع تا حدودی به کیفیت مهره‌های هجومی تیم برمی‌گردد. با یک یا دو مهاجم جدید، شاید این دغدغه نیز برای همیشه به فراموشی سپرده شود.

مهدی ترابی «درجه یک‌»ترین ستاره این روزهای پرسپولیس است اما نمی‌شود همه نتایج خوب این فصل را تنها به درخشش او در زمین ربط داد. ترابی فصل گذشته نیز بخشی از ترکیب پرسپولیس به شمار می‌رفت اما ابدا به این اندازه، فوق‌العاده نبود. این فوتبالیست نیمی از فصل قبل را در سایپا و نیم دیگر را در پرسپولیس سپری کرد و در تمام هفته‌های لیگ برتر هجدهم، روی هم تنها دو گل به ثمر رساند. او اما حالا زیر نظر گابریل کالدرون، به یکی از شانس‌های جدی آقای گلی لیگ تبدیل شده است. این سرمربی آرژانتینی بوده که بالاخره جای درست بازی او را پیدا کرده و با آزادی عملی که به این ستاره داده، ترابی را به بهترین فرم ممکن رسانده است. فراموش نکنیم ترابی نه زیر نظر برانکو و نه با کی‌روش و ویلموتس، هرگز در چنین سطحی از آمادگی قرار نداشت. این ترابی نیست که پرسپولیس را متحول کرده، این گابریل کالدرون است که با متحول کردن ترابی، یک ناجی بزرگ برای تیمش ساخته است. البته که نمایش‌های این فصل سرخپوشان چندان جذاب و شورانگیز نیست اما آنها راه و رسم بردن در دیدارهای لیگ برتر را به خوبی یاد گرفته‌اند.

گابریل شاید به اندازه استراماچونی از ذهن پیچیده‌ای برخوردار نباشد و شاید یک نابغه تاکتیکی به شمار نرود اما در زمانی کوتاه با فضای فوتبال ایران تطبیق پیدا کرده و نتایج خوبی به دست آورده است. او در شرایط مالی مشابه با استراما، از پرسپولیس جدا نشده و این تیم را به حال خودش رها نکرده است

تا پیش از پایان نیم‌فصل اول، گابریل کالدرون دو ماموریت بزرگ خواهد داشت. اول رسیدن به نیمه‌نهایی جام حذفی و دوم، تلاش برای قهرمانی نیم‌فصل با شکست دادن نساجی در دیدار معوقه‌ای که پیش روی قرمزها قرار دارد. رسیدن به این دو هدف، شاید فراتر از انتظار اولیه هواداران پرسپولیس در مورد این فصل باشد. هوادارانی که تا همین چند هفته قبل تصور می‌کردند تیم محبوب‌شان حتی در نبرد بر سر سهمیه آسیا نیز غایب خواهد بود. کالدرون حالا دیگر تقویم تیمش را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که باید برای یک شروع دشوار در نیم‌فصل دوم آماده باشد. تیمی که در چهار مسابقه با تیم‌های مدعی قهرمانی در نیم‌فصل اول فقط سه امتیاز به دست آورده، اگر این بار روبه‌روی مدعی‌ها بهتر نتیجه بگیرد، شانس زیادی برای رسیدن به چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر خواهد داشت.