این «آخرین قسمت» نبود!

پرونده همه معماهای لیگ برتر هجدهم، در هفته ماقبل پایانی بسته نشد. همان‌طور که از مدت‌ها پیش نیز قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید، سرنوشت قهرمانی، سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و سقوط در یکی از حساس‌ترین و نزدیک‌ترین فصل‌های تاریخ لیگ برتر، به هفته پایانی کشیده شد. تنها اتفاق مهم این هفته، خارج شدن دو مدعی از کورس قهرمانی بود. در هفته سی‌ام لیگ برتر، یک جام به جم فرستاده می‌شود و جام دیگر به ورزشگاه نقش جهان می‌رود تا از بین پرسپولیس و سپاهان، یک تیم قهرمانی لیگ را از آن خود کند.

آریا رهنورد

هیجان نیمه‌کاره در آزادی

هواداران پرشماری که به استقبال دیدار خانگی پرسپولیس با ماشین‌سازی تبریز رفتند، انتظار داشتند تیم محبوب‌شان، در پایان این مسابقه برای سومین بار متوالی قهرمان لیگ برتر شود. در صورت توقف سپاهان در بازی همزمان با پدیده، شاگردان برانکو برای قهرمانی در همین هفته، به سه امتیاز دیدار با ماشین‌سازی نیاز داشتند. پرسپولیس برای مدتی از مدار برد دور شده بود و انتظار می‌رفت روبه‌روی شاگردان رضا مهاجری، برای کسب پیروزی دست به هر کاری بزند. بازی اما ابدا مطابق میل سرخ‌ها آغاز نشد. سیدجلال حسینی که به ندرت اشتباه می‌کند، یک اشتباه بزرگ در دفع توپ انجام داد و همان توپ با یک ضربه تماشایی از مهاجم خارجی ماشین‌سازی به تور دروازه رادوشوویچ رسید. این تنها ضربه درون چارچوب ماشین‌ در این جدال به شمار می‌رفت اما برای امتیاز گرفتن تبریزی‌ها در آزادی کافی بود. در دقایق باقی‌مانده بازی، پرسپولیس موقعیت‌های زیادی به وجود آورد اما همانند چند هفته گذشته، کیفیت بالایی از خودش نشان نداد. تیم میزبان سرانجام در نیمه دوم با اعلام خطا روی ماریو بودیمیر، صاحب یک ضربه پنالتی شد و علی علیپور بالاخره توانست به کمک این ضربه، به بحران گل‌زنی‌اش در رقابت‌های لیگ پایان بدهد. به ثمر رساندن یک گل دیگر در دقایق باقی‌مانده، می‌توانست قهرمانی زودهنگام پرسپولیس را قطعی کند اما این گل زده نشد تا با توجه به نتایج همزمان، سرنوشت به هفته پایانی کشیده شود. تیم برانکو از کشیدن سرنوشت قهرمانی به هفته آخر لیگ، خاطره چندان خوبی ندارد. کار آنها برای رسیدن به جام اما چندان دشوار نیست. حتی در صورت پیروزی سپاهان در دیدار پایانی‌اش، پرسپولیس با یک تساوی در زمین پارس جنوبی جم، جشن قهرمانی را برگزار خواهد کرد. تیم پروفسور در آخرین دیدار فصل، مهدی ترابی را به دلیل محرومیت در اختیار نخواهد داشت.

امید اصلی تراکتورسازی برای آسیایی‌ شدن، به پیروزی ماشین‌سازی برابر پدیده در دیدار نهایی برمی‌گردد. تیم دیگر «زنوزی» هنوز هم یکی از سوژه‌های مهم فوتبال ایران است. «مالکیت مشترک» دو باشگاه، یکی از تاریک‌ترین نقاط لیگ برتر هجدهم بود

پیام؛ ناجی ژنرال

اولین گل هفته بیست و نهم لیگ برتر، در مشهد به ثمر رسید. تیم یحیی گل‌محمدی در همان دقایق ابتدایی صاحب یک ضربه پنالتی شد و قاسمی‌نژاد به خوبی از این موقعیت استفاده کرد. این پنالتی، تنها شکست پیام نیازمند در مواجهه با مهره‌های هجومی پدیده مشهد بود. او بارها با واکنش‌های خیره‌کننده‌اش در این بازی، به کمک طلایی‌ها آمد و سد راه گل‌زنی پدیده شد. پس از پایان نیمه اول، پدیده از شانس بسیار خوبی برای قهرمانی لیگ برخوردار بود. اگر نتایج همه دیدارها حفظ می‌شد، مشهدی‌ها به رده دوم جدول می‌رسیدند و با پیروزی در هفته پایانی در صورت توقف پرسپولیس در جم، جام قهرمانی را بالای سر می‌بردند. پرسپولیس اما در نیمه دوم به گل تساوی رسید و سپاهانی‌ها نیز مانع برتری پدیده شدند. ضربه سر علی قربانی، شانس رسیدن به پیروزی در آخرین دیدار خانگی فصل را از یحیی و پسرانش گرفت. بدون تردید این مسابقه، جذاب‌ترین و پرموقعیت‌ترین جدال هفته بود. توقف پرسپولیس در بازی همزمان، به سپاهانی‌ها کمک کرد که حتی بعد از متوقف شدن در زمین پدیده، یکی از دو شانس قهرمانی لیگ برتر باشند. آنها در آخرین هفته لیگ برتر هجدهم میزبان تیم سقوط کرده و بی‌انگیزه استقلال خوزستان هستند. تیمی که البته در نیم‌فصل اول به شکل غیرمنتظره‌ای یک امتیاز از شاگردان ژنرال گرفت. برای قهرمانی سپاهان، تنها یک سناریو وجود دارد. اینکه آنها در خانه به پیروزی برسند و پرسپولیس در جم شکست بخورد. آیا ماجرای قهرمانی عجیب این باشگاه در لیگ برتر چهاردهم، دوباره تکرار خواهد شد؟

جنجال در آبادان

مقاومت خط دفاعی نفت آبادان در جدال با استقلال شکسته نشد اما آن‌چه بیشتر از متن این مسابقه اهمیت پیدا کرد، جنجال‌های مربوط به داوری این جدال بود. اواسط نیمه دوم، آبی‌ها روی فرار و پاس دیدنی مهدی قائدی به روح‌ا... باقری، دروازه حریف را باز کردند اما کمک‌داور این گل را مردود دانست. مطابق انتظار فرهاد مجیدی اولین نفری بود که خودش را به صحنه رساند و مشغول اعتراض به داور شد. آبی‌ها نمایش چندان خوبی را در آبادان ارائه نکردند و بهترین بخت‌شان برای گل‌زنی نیز با یک تصمیم بحث‌برانگیز از دست رفت. این گل می‌توانست دوباره روح‌ا... باقری را در ترکیب استقلال احیا کند. مهاجمی با یک سرنوشت بسیار عجیب که پس از مدت‌ها سکونشینی، ناگهان به ترکیب برگشت و حتی برای تیمش گل‌زنی هم کرد اما این گل در نهایت مردود اعلام شد تا شانس قهرمانی آبی‌ها از دست برود. اگر استقلالی‌ها آبادان را با پیروزی ترک می‌کردند، به رده دوم جدول می‌رسیدند. با این محاسبه، استقلال در صورت شکست دادن سپیدرود در هفته پایانی و حتی تساوی پرسپولیس در جم، می‌توانست قهرمانی لیگ برتر را از آن خودش کند. در واقع این تصمیم، سرنوشت آبی‌ها را تغییر داد. با این وجود به نظر می‌رسد برای تبدیل شدن استقلال به یک تیم مدعی، باید چیزهای زیادی در این باشگاه تغییر کند. آنها این بار دیگر نباید اجازه جدایی ستاره‌های‌شان در تابستان را بدهند تا با تقویت شدن در چند پست، فصل بعد را از همان ابتدا در قامت یک مدعی آغاز کنند. تساوی در آبادان، این فصل را بدون جام قهرمانی برای استقلال پایان داد. با این وجود آنها هنوز بخشی از جنگ سهمیه در لیگ برتر هستند.

آبی‌ها نمایش چندان خوبی را در آبادان ارائه نکردند و بهترین بخت‌شان برای گل‌زنی نیز با یک تصمیم بحث‌برانگیز از دست رفت. این گل می‌توانست دوباره روح‌ا... باقری را در ترکیب استقلال احیا کند

تیمی که نمی‌برد

پنجمین هفته متوالی بدون برد تراکتورسازی نیز، در لیگ برتر سپری شد. در روزهایی که صحبت از حضور دستیار سابق لیکنز روی نیمکت تیم ملی ایران است، خود این مربی حال و روز خوبی در لیگ برتر ندارد. تیم او این بار گل اول بازی را به ثمر رساند اما باز هم نتوانست همه سه امتیاز مسابقه را به دست بیاورد. تراکتور با دریافت گل تساوی از پارس جنوبی جم، 51 امتیازی شد تا کار بسیار سختی برای سهمیه گرفتن داشته باشد. قرمزها با استقلال رده سومی، سه امتیاز فاصله دارند و با توجه به تفاوت فاحش در تفاضل گل، دیگر نمی‌توانند به این تیم برسند. این تیم تنها در یک صورت راهی لیگ قهرمانان آسیا خواهد شد. اگر پدیده در دیدار هفته پایانی شکست بخورد و تراکتور حریفش را ببرد، تبریزی‌ها در رده چهارم قرار می‌گیرند تا در صورت قهرمانی پرسپولیس یا سپاهان در جام حذفی، به عنوان سهمیه چهارم فوتبال ایران به آسیا برسند. امید اصلی تراکتورسازی برای آسیایی‌ شدن، به پیروزی ماشین‌سازی برابر پدیده در دیدار نهایی برمی‌گردد. تیم دیگر «زنوزی» هنوز هم یکی از سوژه‌های مهم فوتبال ایران است. «مالکیت مشترک» دو باشگاه، یکی از تاریک‌ترین نقاط لیگ برتر هجدهم بود. اتفاقی که نباید به هیچ قیمتی به فصل آینده منتقل شود.

اشتیاق سقوط!

تساوی هفته گذشته سپیدرود و نفت مسجدسلیمان، فاصله یک امتیاز دو تیم در جدول رده‌بندی را حفظ کرد. این هفته، اوضاع به کام هیچ‌کدام از این دو تیم نبود. سپیدرود که در حضور هواداران پرتعدادش با نساجی روبه‌رو شد، سه گل از حریفش دریافت کرد و یک شکست سنگین را در خانه پشت سر گذاشت. بهترین خبر برای این باشگاه اما شکست لحظه آخری نفت در جدال خارج از خانه با پیکان بود. در واقع هر دو تیم فانوس به دست، در این هفته بدون امتیاز ماندند. درست مثل معادله قهرمانی، سرنوشت سقوط نیز به هفته آخر کشیده شد. در هفته پایانی، نفت میزبان ذوب آهن است و سپیدرود باید در ورزشگاه آزادی با استقلال مسابقه بدهد. تساوی یا شکست نفت و پیروزی سپیدرود، جای دو تیم در جدول را عوض می‌کند اما با هر اتفاق دیگری، تیم نادر دست‌نشان راهی دسته پایین‌تر خواهد شد. به نظر می‌رسد شانس بقای قرمزهای رشت در لیگ برتر، به مراتب کم‌تر از نفت مسجدسلیمان باشد. آنها برای حفظ شدن در لیگ، به چیزی شبیه معجزه نیاز دارند.