آخرین  سنگر

آخرین پیروزی پرسپولیس، در جدال با سایپا به دست آمده و تیم پرفسور در ۴ دیدار بعدی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، از رسیدن به «۳ امتیاز» دور مانده است. شاید ادامه تساوی‌ها در لیگ با چند سناریوی خاص برای قهرمانی این تیم کافی باشد اما قرمزها برای امیدوار شدن به صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان، گزینه‌ای به جز برنده شدن در هر دو دیدار باقی‌مانده پیش رو ندارند.

آریا رهنورد

«محافظه‌کاری»، نقشه کلیدی برانکو و تیمش برای حفظ جایگاه‌شان در صدر جدول لیگ برتر در هفته‌های پایانی بوده است. آن‌ها در جدال با ذوب‌آهن؛ سپاهان و تراکتورسازی به آب و آتش نزدند و از ریسک‌های بزرگ پرهیز کردند. هر سه مسابقه برای این تیم، با تساوی به پایان رسید. فرار کردن از شکست در این دیدارهای حساس، کمک کرد تا قرمزها در فاصله 2 هفته تا پایان لیگ برتر هجدهم، با 3 امتیاز اختلاف نسبت به جدی‌ترین تعقیب‌کننده در صدر جدول قرار بگیرند و بدون توجه به نتایج رقبا، با رسیدن به 4 امتیاز از دو دیدار باقی‌مانده، قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شوند. در آسیا اما ماجرا کاملا متفاوت به نظر می‌رسد. تیم پرفسور در آخرین رده جدول گروه قرار گرفته و در 4 بازی گذشته، تنها توانسته 4 امتیاز به دست بیاورد. آن‌ها پس از تساوی در روز اول در جدال با پاختاکور ازبکستان، در برابر السد قطر شکست خوردند. سپس اولین پیروزی‌شان را در مقابل الاهلی جشن گرفتند اما در دیدار برگشت، تسلیم درخشش عمر السوما شدند و نتیجه را به رقیب عربستانی‌شان واگذار کردند. پرسپولیس در  لیگ برتر فاصله زیادی با قهرمانی ندارد و در جام حذفی نیز به مرحله نیمه‌نهایی رسیده است. آن‌ها البته هنوز در خطر از دست دادن همه چیز هستند و این احتمال وجود دارد که فصل را بدون جام به پایان برسانند. رویایی‌ترین حالت ممکن برای سرخ‌ها، قهرمانی لیگ و جام حذفی در کنار صعود از مرحله گروهی لیگ قهرمانان خواهد بود. آن‌ها در صورت شکست دادن پاختاکور در جدال حساس امروز، 7 امتیازی می‌شوند. در این گروه السد در صورت کنار زدن الاهلی، 10 امتیاز خواهد داشت. اگر پرسپولیس و السد برنده دیدارهای امروز باشند، تیم برانکو می‌تواند در روز پایانی با شکست دادن السد در ورزشگاه آزادی، مرحله گروهی را درست مثل فصل گذشته به عنوان تیم صدرنشین تمام کند. آن‌ها در لیگ قهرمانان 2018 نیز السد را در گام پایانی در تهران شکست دادند تا به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله بعد شوند.

جدال رفت دو تیم تا حدودی متاثر از اشتباه زودهنگام کمک داور مسابقه بود. سرخ‌ها خیلی زود در موقعیت آفساید از حریف گل خوردند و گل بودیمیر، چیزی بیشتر از یک امتیاز از این نبرد برای‌شان به ارمغان نیاورد

فینالیست فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا، امروز با تیمی روبرو می‌شود که از سال 2010 به بعد هرگز نتوانسته از مرحله گروهی این جام عبور کند. با این وجود نباید فراموش کرد که پاختاکور در این فصل با سرسختی و آمادگی مثال‌زدنی به همه رقابت‌ها قدم گذاشته است. آن‌ها فصل گذشته با وجود درخشش در دور مقدماتی سوپرلیگ ازبکستان، نتیجه دور نهایی را به لوکوموتیو واگذار کردند و در رده دوم جدول نهایی لیگ قرار گرفتند. پاختاکور اما این فصل را در اوج قدرت آغاز کردند و از 21 امتیاز ممکن در 7 هفته ابتدایی سوپرلیگ، 19 امتیاز به دست آورده و هیچ شکستی را متحمل نشده است. پرسپولیسی‌ها نیز در فاصله دو هفته به پایان این فصل لیگ برتر، تنها یک بار زمین را به عنوان تیم بازنده ترک کرده‌اند. جدال رفت دو تیم تا حدودی متاثر از اشتباه زودهنگام کمک داور مسابقه بود. سرخ‌ها خیلی زود در موقعیت آفساید از حریف گل خوردند و گل بودیمیر، چیزی بیشتر از یک امتیاز از این نبرد برای‌شان به ارمغان نیاورد. پرسپولیس تا امروز در طول تاریخ تنها 2 بار با پاختاکور روبرو شده و هرگز نتوانسته این حریف را از پیش رو بردارد. آن‌ها برای صعود به مرحله حذفی، باید اولین پیروزی‌شان در مقابل رقیب ازبکستانی را در ورزشگاه 35 هزار نفری این تیم جشن بگیرند. شاگردان شولا آرولادزه در بازی رفت نشان دادند که از توانایی‌های فیزیکی و سرعتی خوبی برخوردار هستند و به سادگی در هیچ مسابقه‌ای شکست نمی‌خورند.

یکی از نگرانی‌های بزرگ هواداران پرسپولیس برای لیگ قهرمانان آسیا، به کیفیت خط حمله این باشگاه مربوط می‌شود. قرمزها در 4 مسابقه گذشته تنها 2 بار موفق به گلزنی شده‌اند و این گل‌ها نیز توسط یک مدافع و یک هافبک به ثمر رسیده‌اند. علی علیپور روزهای پرفروغی را در خط حمله این تیم سپری نمی‌کند و در غیاب ماریو بودیمیر، سیامک نعمتی، امید عالیشاه و سروش رفیعی نتوانسته‌اند در این پست درخشش چندانی داشته باشند. 

حالا با بازگشت بودیمیر به جلسه‌های تمرینی، به نظر می‌رسد این بازیکن دوباره در کنار علی علیپور به میدان برود. پرسپولیس برای کنار زدن پاختاکور، به یک نمایش خوب در خط حمله نیاز دارد. آن‌ها باید به بهترین شکل از موقعیت‌های گلزنی استفاده کنند و اجازه ندهند ماجراهای مربوط به دیدار با الاهلی دوباره تکرار شود. البته که این تیم در هفته‌های پیش رو، اولویت‌های مهم‌تری از آسیا دارد اما یک لغزش دیگر در لیگ قهرمانان، کافی است که داستان تیم برانکو و این تورنمنت در این فصل، همین حالا تمام شود.