ذره‌بین آماری

یک روز بعد از اعلام لیست جدید تیم‌ملی، بیشترین انتقاداتی که درباره این لیست شنیده می‌شود مربوط به حضور دوباره محمدحسین کنعانی‌زادگان در این لیست است. مدافع سابق استقلال و سایپا و بازیکن حال حاضر ماشین‌سازی، یک بار دیگر در جمع مدافعان میانی موردنظر کی‌روش قرار گرفته و همین موضوع تعجب خیلی از کارشناسان و اهالی فوتبال را موجب شده است. این مطلب سعی دارد با نگاهی فنی و با تکیه بر اعداد و ارقام به مقایسه این مدافع با سایر مدافعان میانی لیگ‌ برتر و جایگاه فعلی او در میان بازیکنان لیگ بپردازد. تمامی اعداد و ارقام این مطلب از آنالیزهای کارشناسان در سایت مرجع متریکا استخراج شده است.

 

مدافعان بهتر

محمدحسین کنعانی‌زادگان -مدافع 24 ساله ماشین‌سازی و بازیکن سابق تیم‌ ملی جوانان- در فصل جاری در تمامی بازی‌های تیمش حاضر بوده و طی 11 بازی 990 دقیقه کامل برای تیمش بازی کرده است. میانگین امتیازات فنی او طی این 11 بازی 6.44 بوده که با این امتیاز در جمع تمامی بازیکنان لیگ صاحب رتبه 104 می‌شود. یعنی در فصل جاری 103 بازیکن بیشتر از کنعانی امتیاز گرفته‌اند که در جمع آنها نام 16 مدافع میانی هم دیده می‌شود. خالد شفیعی (سپاهان) و محمدحسین مرادمند (پدیده) موفق‌ترین مدافعان میانی لیگ تا این مقطع بوده‌اند که در رده‌بندی کلی بازیکنان جایگاه شانزدهم و هجدهم را دارند. دو مدافع پرسپولیس هم پشت سر آنها قرار دارند.

 

بهترین ماشین

چنان که می‌بینید کنعانی‌زادگان حتی در جمع 10 مدافع میانی برتر هم نیست و فقط می‌توان عنوان بهترین مدافع ماشین‌سازی را به او داد! خط دفاعی ماشین‌سازی طی 11 بازی 10 بار تسلیم شده و از این نظر بعد از پرسپولیس، پدیده، استقلال، سپاهان و پیکان، ششمین خط دفاعی لیگ برتر بوده است. بنابراین طبیعی است که 12 مدافع از این تیم‌ها بالاتر از کنعانی قرار داشته باشند. از تیم پدیده مشهد که سه مدافع میانی در جمع برترین‌ها دارد حتی یک بازیکن هم به تیم‌ملی دعوت نشده است. شاید همین آمار و ارقام باعث شده تا دعوت از کنعانی‌زادگان شوکی تازه به فوتبال ایران وارد کند و انتقادات از کی‌روش را به اوج برساند.