آریا رهنورد

لغو مسابقه هفته گذشته با نساجی، برای تیم کالدرون خطرناک به نظر می‌رسد. قرمزها فرصت خوبی در اختیار داشتند تا با بردن یک تیم بحران‌زده در آزادی، دوباره به جمع تیم‌های مدعی برگردند اما این بخت ایده‌آل برای برنده‌ شدن از دست رفت. در روزهایی که هر شکست می‌تواند آخرین شکست گابریل کالدرون باشد، پرسپولیس جدال دشواری را در فولادشهر پشت سر خواهد گذاشت. این دوئل، میان مربیانی برگزار می‌شود که هر دو فصل ایده‌آلی را پشت سر نگذاشته‌اند و در خطر برکناری هستند. یک پیروزی در این مسابقه بزرگ، همه آن چیزی است که می‌تواند علیمنصور و کالدرون را از شرایط فعلی‌شان خارج کند.

سرمربی پرسپولیس این روزها بیشتر از نیمکت باشگاه، در صفحه اینستاگرامش فعالیت می‌کند. کالدرون در پست‌های عجیبی که به زبان فارسی به انتشار می‌رساند، به دفاع از عملکرد خودش مشغول می‌شود. او در واکنش به موج انتقادها، عوض شدن مداوم ترکیب بایرن مونیخ در دوران پپ گواردیولا را به عنوان یک مثال برای تبرئه خودش به کار می‌برد اما جالب است که هواداران بایرن، همیشه به این موضوع معترض بودند و آن را یکی از عوامل اصلی ناکامی اروپایی تیم‌شان در دوران پپ می‌دانستند. کالدرون هنوز سیستم ایده‌آل برای پرسپولیس را پیدا نکرده و هنوز بهترین موقعیت را برای درخشش مهره‌های تیمش به وجود نیاورده است. تیم او فصل را با یک هافبک دفاعی شروع کرد اما پس از مدتی، محسن ربیع‌خواه نیز در کنار احمد نوراللهی قرار گرفت. این احتمال وجود دارد که در هفته‌های بعدی نیز، سیستم بازی تیم دوباره عوض شود. رابطه سرمربی آرژانتینی با مهره‌های تیم نیز چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد. گابریل نسبت به همتایش روی نیمکت رقیب سنتی، چند قدم عقب‌تر است و بعید به نظر می‌رسد که خیلی زود بتواند این عقب ماندن را جبران کند. شاید اگر او قید دفاعیه‌های اینستاگرامی و مقایسه‌های باورنکردنی‌اش را بزند و همه تمرکزش را روی فوتبال بگذارد، پرسپولیس تیم به مراتب موفق‌تری در لیگ برتر خواهد شد. هواداران قرمزها این هفته‌ها فقط با پیروزی راضی می‌شوند. این تیم اگر می‌خواهد همچنان بخشی از کورس قهرمانی باشد و امیدهایش را برای رسیدن به چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر زنده نگه دارد، دیگر نباید تا پایان نیم‌فصل هیچ لغزشی را تجربه کند. پرسپولیس امروز به مصاف تیمی می‌رود که در این فصل فقط دو بار برنده بوده اما هر دو پیروزی‌اش را در هفته‌های گذشته به دست آورده است. ذوبی‌ها از دو جدال خانگی اخیرشان در لیگ برتر، 6 امتیاز تصاحب کرده‌اند و دست به هر کاری می‌زنند تا این روند از دست نرود. تیم اصفهانی در 6 جدال خانگی این فصل، دو بار برنده بوده، دو بار شکست خورده و دو بار نیز طعم تساوی را چشیده است. هشت امتیاز در 6 دیدار، آمار درخشانی برای تیم علیمنصور محسوب نمی‌شود. با این حال آنها این فصل در جدال با تیم‌های مدعی عملکرد بدی نداشتند و سپاهان و شهرخودرو را در بازی‌های رودررو آزار دادند. ذوب یک امتیاز نیز از استقلال گرفت اما آن امتیاز را در شرایطی به دست آورد که تیم استراما، هنوز فرم خوب این فصلش را پیدا نکرده بود.

در نقطه مقابل ذوب، پرسپولیسی ایستاده که این فصل هرگز بیرون از خانه «مساوی» را تجربه نکرده است. پرسپولیس در جدال‌های غیرخانگی این فصل، دو بار شکست خورده و سه بار نیز برنده بوده است. یکی از این سه برد البته در دربی و در استادیوم آزادی روبه‌روی استقلال رقم خورده و عملا یک پیروزی خانگی برای تیم کالدرون به شمار می‌رود. رسیدن به 9 امتیاز از پنج دیدار خارج از خانه این فصل، آمار درخشانی برای کالدرون و تیمش محسوب نمی‌شود. هواداران باشگاه رفته رفته متقاعد شده‌اند که تیم‌شان این فصل شخصیت لازم را برای قهرمانی لیگ ندارد و بعد از سه فصل، باید جام را به تیم دیگری واگذار کند. برای بر هم زدن این باور عمومی در مورد پرسپولیس، بردن در چنین مسابقه‌هایی ضروری به نظر می‌رسد. سرخ‌ها این روزها نه فوتبال خوبی بازی می‌کنند، نه تماشاگرها را به وجد می‌آورند، نه گل‌های زیادی می‌زنند و نه تیم‌های بزرگ را شکست می‌دهند. همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا تماشاگرها، کم‌تر به تیم‌شان ایمان داشته باشند اما این روند هم ممکن است به مرور زمان، تغییر کند و آنها نیز هنوز شانس راضی کردن هواداران‌شان را دارند.

مسابقه امروز فولادشهر، هیجان و حساسیت زیادی خواهد داشت. برخورد دوباره کنعانی‌زادگان و علیمنصور، یکی از دوئل‌های تماشایی این مسابقه خواهد بود. از سوی دیگر محمدرضا خلعتبری نیز امروز روبه‌روی یکی دیگر از تیم‌های سابقش در فوتبال ایران قرار می‌گیرد. برخلاف انتظارها، دوران حضور او در پرسپولیس اصلا طولانی و موفقیت‌آمیز نبود. بازگشت بیرانوند از مراسم برترین‌های آسیا نیز، این دروازه‌بان را در مسابقه امروز در کانون توجه قرار خواهد داد. پرسپولیس هشت سال و هفت ماه است که در فولادشهر، نتوانسته ذوب‌آهن را شکست بدهد. از میان بردن این طلسم بزرگ، ماموریت کالدرون و شاگردها در نبرد جذاب امروز خواهد بود. طلسمی که در دوران برانکو نیز، پابرجا ماند.