جذاب، جاه‌طلب، جنگجو!

پیروزی استقلال، حالا به تکراری‌ترین اتفاق این روزها تبدیل شده است. آنها در هشت مسابقه گذشته همواره برنده بوده‌اند و مقابل هیچ رقیبی، لغزیدن را تجربه نکرده‌اند. بازی در زمین نساجی برای تیم استراما کاملا دشوار بود. وقفه اردوهای ملی نیز، کار را برای آنها سخت کرد اما آبی‌ها از این مهلکه نیز جان سالم به در بردند و اجازه ندادند خدشه‌ای در روند پیروزی‌های متوالی‌شان ایجاد شود. این تیم حالا در جدول بالاتر از پرسپولیس قرار دارد. هرچند که این موضوع برای سرمربی باشگاه چندان هم هیجان‌انگیز به نظر نمی‌رسد. او خواب‌های بزرگ‌تری برای تیمش دیده است.

آریا طاری

شروع بد، کابوس تکراری این سال‌های استقلال بود. آنها همیشه فصل را بد شروع می‌کردند و تا به خودشان می‌آمدند، دیگر برای جنگیدن بر سر قهرمانی دیر شده بود. منصوریان و شفر، تلاش زیادی به خرج دادند تا همه امتیازهای از دست رفته را جبران کنند اما این اتفاق هرگز رخ نداد. آندره‌آ استراماچونی هم، بد شروع کرد. تیم او برای هفته‌ها در جست‌وجوی پیروزی بود و دستش به سه امتیاز هیچ مسابقه‌ای نمی‌رسید. استقلال ایتالیایی اما آرام آرام متولد شد. تیمی که در آغاز فصل بردها را یکی پس از دیگری از دست می‌داد، حالا پیروزی را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کند. آنها در لیگ و جام حذفی، هشت برد متوالی به دست آورده‌اند. رسیدن به این آمار فوق‌العاده، هرگز نمی‌تواند «تصادفی» باشد. استقلال در آغاز فصل، تیم خوبی نبود و بازی‌هایش را هم نمی‌‌برد، کمی بعد باز هم تیم خوبی نبود اما برنده می‌شد. حالا اما آبی‌ها هم تیم خوبی هستند، هم تماشاگران‌شان را سرگرم می‌کنند، هم اعتماد به نفس لازم را به دست آورده‌اند و هم برنده می‌شوند. البته که استقلال، صاحب بهترین ترکیب این فصل لیگ برتر نیست. البته که آنها، پرستاره‌ترین تیم لیگ نوزدهم به شمار نمی‌روند. با این حال استراما به بهترین شکل از داشته‌هایش استفاده کرده و یک ترکیب کامل برای تیمش ساخته است. او همچنان روی نظم و انضباط تاکید دارد و حتی بازیکن مهمی مثل دانشگر را با وجود گل‌زنی در بازی قبلی، به دلیل بی‌نظمی در اردو در فهرست مسابقه تیم قرار نمی‌دهد. هنوز نمی‌توان با قطعیت از قهرمانی استقلال حرف زد. آنها راه دراز و رقبای سرسختی در پیش دارند. حتی پرسپولیس و تراکتور که حالا در جدول پشت سر این تیم هستند، ممکن است دوباره برگردند و قدرتنمایی کنند. با این حال در یک مورد تردیدی وجود ندارد و آن مورد، این است که استراما راهش را در استقلال پیدا کرده است. اگر این مربی و این تیم حفظ شوند، در کنار هم دست به کارهای بزرگی خواهند زد.

هنوز نمی‌توان با قطعیت از قهرمانی استقلال حرف زد. آنها راه دراز و رقبای سرسختی در پیش دارند. حتی پرسپولیس و تراکتور که حالا در جدول پشت سر این تیم هستند، ممکن است دوباره برگردند و قدرتنمایی کنند

استقلال متوقف‌نشدنی این هفته‌ها، با فرمول‌های خاص مرد ایتالیایی ساخته شده است. در درجه اول، سیستم دفاع سه نفره کاملا با شرایط تیم سازگاری دارد و به بهترین نمایش‌های باشگاه منجر شده است. استراماچونی مثل کونته در چلسی، با این تغییر سیستم ناگهانی رقبا را غافلگیر کرده و حالا دیگر تیمش را کاملا به ثبات رسانده است. از شرایط بدنی خوب استقلالی‌ها نیز نباید به سادگی عبور کرد. بارها ثابت شده که قهرمان‌های لیگ برتر ایران، تیم‌هایی با بهترین شرایط جسمی هستند. ستاره‌های استقلال این هفته‌ها دوندگی فوق‌العاده‌ای دارند و تا آخرین ثانیه‌های بازی دست از جنب و جوش برنمی‌دارند. این تیم در پرس از جلو، بهترین تیم این روزهای لیگ برتر محسوب می‌شود و در دزدیدن توپ مهره‌های رقیب، فوق‌العاده نشان می‌دهد. آبی‌ها به محض از دست دادن توپ، به طرف بازیکن صاحب توپ می‌روند و تلاش همه جانبه‌ای را برای بازپس‌گیری مالکیت انجام می‌دهند. موضوع دیگری که به استقلال کمک کرده، تبحر در استفاده از ضربه‌های ایستگاهی است. آنها تقریبا هر هفته یک بار از روی این ضربه‌ها، موفق به باز کردن دروازه تیم‌های رقیب می‌شوند. قفل بازی در زمین نساجی نیز، روی یکی از همین شروع‌های مجدد باز شد. در استقلال باید به دو زوج هم اشاره کرد. اول علی کریمی و مسعود ریگی که در میانه زمین درخشان هستند و دوم، شیخ دیاباته و مهدی قائدی که کاملا با هم جور شده‌اند. این دو زوج، تاثیر مهمی در حرکت رو به جلوی استقلال دارند. کریمی توپ را از خط دفاع به فاز هجومی تیم منتقل می‌کند، ریگی در درگیری‌های تن به تن حاضر می‌شود، شیخ دیاباته هم در حفظ توپ و هم در گل.زنی درجه یک است و مهدی قائدی، بالاخره به همه نشان داده که می‌تواند در حد و اندازه‌های پوشیدن پیراهن شماره 10 استقلال باشد.

دو بازی بعدی استقلال در لیگ، فرصت‌های طلایی برای تبدیل شدن این تیم به مدعی شماره یک قهرمانی هستند.

آبی‌ها در این دو جدال باید با سپاهان و شهرخودرو روبه‌رو شوند. دو نبرد که هم می‌توانند تعداد بردهای این تیم را دورقمی کنند و هم می‌توانند تیم استراما را به صدر جدول برسانند. تا اینجا همه چیز برای استقلال خوب پیش رفته اما بعد از «تحول»، مساله «ثبات» نیز اهمیت زیادی دارد. استراما در اینتر نیز یک تحول بزرگ را رقم زد اما نتوانست آن وضعیت را ماندگار کند. او در استقلال، به دنبال حفظ این فرم ایده‌آل تا پایان فصل خواهد بود.