داستان یک چیپ

بعدازظهر پنج‌شنبه در ورزشگاه آزادی، قول و قرارهای زیادی زیر پا گذاشته شدند. علی علیپور بعد از پنالتی چیپ فصل گذشته مقابل پدیده، قول داده بود که دیگر این روش را برای زدن پنالتی انتخاب نکند و اصلا قرار بود پرسپولیسی‌ها دیگر ضربه‌های پنالتی را به این بازیکن ندهند اما باز هم این علی علیپور بود که پشت ضربه قرار گرفت و باز هم او، تصمیم گرفت توپ را به شکل چیپ به طرف دستان لک بفرستد. بعضی‌ها معتقدند که لک با تیزهوشی دست مهاجم پرسپولیس را خوانده اما با چیپی که علیپور زد، اگر حامد همان لحظه به رختکن می‌رفت، دوش می‌گرفت، لباس عوض می‌کرد و دوباره به زمین برمی‌گشت، توپ هنوز به دروازه نرسیده بود!

آریا رهنورد

در روز توقف سپاهان و شهرخودرو، پرسپولیس بهترین فرصت ممکن را داشت تا با پیروزی در جدال‌ خانگی با ماشین‌سازی تبریز، خودش را در صدر جدول به تیم امیرقلعه‌نویی برساند. همه چیز برای پیروزی قرمزها مهیا به نظر می‌رسید اما در همان دقایق شروع بازی، مشخص شد که تیم در فرم ایده‌آلی قرار ندارد و ماجراهای دیدار با شاهین، در این مسابقه تکرار نخواهد شد. تیم کالدرون در جریان بازی چند موقعیت نسبتا خوب برای باز کردن دروازه حریف داشت اما مسابقه تا دقایق پایانی با تساوی بدون گل دنبال می‌شد. ماشین‌سازی که ظاهرا تنها با هدف متوقف ‌کردن رقبای اصلی تراکتورسازی در لیگ برتر حضور دارد، تا لحظات آخر بازی به هدفش رسیده بود اما سرنگونی مهدی ترابی در محوطه جریمه تبریزی‌ها، پرسپولیسی‌ها را صاحب یک ضربه پنالتی کرد. رسیدن به ششمین پیروزی در نهمین مسابقه، حالا کاملا در دسترس بود اما روشی که علی علیپور برای زدن پنالتی انتخاب کرد، آخرین روزنه‌های امید را برای سرخپوشان از بین برد. وقتی گزارشگر تلویزیونی بازی در لحظه نواخته شدن پنالتی مبهوت شده بود، طبیعی به نظر می‌رسید که سکوها و حتی خود گابریل کالدرون نیز با ضربه مهاجم شماره 70 تیم، متحیر شوند. پرسپولیس به همین سادگی، شانس پیروزی در این جدال را از دست داد و با دو امتیاز حساس خانگی، خداحافظی کرد. به نظر می‌رسید انتخاب علیپور، پاسخی به جنجال‌های رسول خطیبی و حامد لک قبل از ضربه پنالتی بود اما این پاسخ نه‌تنها حریف را تحقیر نکرد، بلکه موجبات تحقیر مهاجم اول پرسپولیسی‌ها را فراهم آورد. پس از پایان مسابقه، سکوها شعارهای تندی را برای علیپور انتخاب کردند و سرمربی تیم نیز در نشست خبری، او را مورد بازخواست قرار داد. این اولین بار نبود که مرد شماره 70 پرسپولیس، یک ضربه پنالتی را از دست می‌دهد. او همین فصل در دیدار جام حذفی با ماشین‌سازی نیز، یک ضربه پنالتی را مقابل حامد لک خراب کرده بود. بدون تردید اگر او باز هم یک ضربه «عادی» را روانه دروازه می‌کرد، هواداران تیم علیه این بازیکن چنین موضعی نمی‌گرفتند. علیپور اما در یک لحظه حساس از بازی، تصمیم به خودنمایی گرفت و این تصمیم، تاوان بسیار سنگینی برای او و تیمش داشت. شاید حواشی به جا مانده از این ضربه، قرمزها را در ادامه فصل در سراشیبی سقوط قرار بدهد.

همه چیز تنها در چند ثانیه اتفاق افتاد. علی علیپور با وجود فشاری که این مدت تحمل کرده بود، در یک دقیقه بسیار حساس از مسابقه پشت ضربه پنالتی قرار گرفت. او ثابت کرد که اعتماد به نفس قابل توجهی دارد اما شاید این اعتماد به نفس، کمی بیشتر از مقدار لازم بود! مرد شماره 70 پرسپولیس در لحظه زدن ضربه، فراموش کرد که «چیپ» زدن می‌تواند چه دردسرهای نابودکننده‌ای برای یک فوتبالیست داشته باشد. فصل گذشته استقلال به عنوان یک مدعی جدی قهرمانی به دربی قدم گذاشت اما بعد از پنالتی چیپ فرشید، دیگر نتوانست قد راست کند و خودش را در جمع مدعیان نگه دارد. اگر آن پنالتی به تور دروازه رسیده بود یا حداقل اگر به شکل مضحکی نواخته نمی‌شد، شاید سرنوشت استقلال شفر برای همیشه تغییر می‌کرد. مهدی طارمی نیز پیش از این دست به چنین کارهایی زده بود تا بارها در حساس‌ترین مسابقه‌ها، پرسپولیس را به مخمصه بیندازد. شاید تصمیم علی علیپور، حاصل رفتار تماشاگرها بعد از چیپ ضعیف اما منجر به گل او در بازی فصل گذشته با پدیده بود. او در دیدار حساس جام حذفی فصل قبل با شاگردان یحیی گل‌محمدی، ناگهان تصمیم گرفت پنالتی‌اش را چیپ بزند و آن توپ در نهایت به تور دروازه چسبید. بلافاصله فیلم این ضربه روی اینترنت با انبوهی از ستایش و تمجید همراه شد. شاید اگر آن روز هوادارها به جای ستایش بی‌موقع از مهاجم تیم‌شان، به او به خاطر ریسک بزرگ و خطرناکش هشدار می‌دادند، این اتفاق دیگر در بازی با ماشین‌سازی تکرار نمی‌شد.

این اولین بار نبود که مرد شماره 70 پرسپولیس، یک ضربه پنالتی را از دست می‌دهد. او همین فصل در دیدار جام حذفی با ماشین‌سازی نیز، یک ضربه پنالتی را مقابل حامد لک خراب کرده بود

علیپور در آزادی، مرتکب اشتباه بزرگی شد و عملا جشن قهرمانی سوپرجام تیمش را هم خراب کرد. با این حال شاید شعارهایی که برای او در نظر گرفته شدند، بیش از حد بی‌رحمانه به نظر می‌رسیدند. او در این چند سال، همیشه بهترین گل‌زن فصل پرسپولیسی‌ها بوده و در همه ادوار لیگ برتر، بیشتر از هر بازیکن دیگری موفق به گل‌زنی برای این تیم شده است. یک اشتباه-هر چقدر هم که بزرگ و نابخشودنی- نباید موجب نادیده‌ گرفتن همه دستاوردهای این بازیکن شود. به ویژه حالا که خط حمله سرخ‌ها عملا به جز او «فوتبالیست» دیگری ندارد!