نود و پنجِ نفرین شده!

نمایی از یک مربی عصبانی که تیمش در آخرین ثانیه‌های مسابقه غافلگیر می‌شود. این تصویر، حالا در هر دو هفته آغازین لیگ برتر نوزدهم برای استقلال تکرار شده است. درست وقتی آبی‌ها تصور می‌کنند که سوت پایان بازی از راه می‌رسد و بازی به پایان می‌رسد، یک شوک بزرگ برای این تیم اتفاق می‌افتد. آنها در زمین ماشین‌سازی، درست در آخرین ثانیه‌ها تساوی را با شکست عوض کردند و حالا در ورزشگاه آزادی، پیروزی این تیم در واپسین لحظات به تساوی تبدیل شد. استقلال حالا در دو مسابقه شروع فصل، چهار امتیاز را از دست داده و کار دشواری برای جبران فرصت‌های تباه‌شده خواهد داشت.

آریا طاری

پسران استراماچونی تنها چند ثانیه با رسیدن به اولین پیروزی فصل در اولین دیدار خانگی‌شان در لیگ نوزدهم فاصله داشتند اما سه امتیاز خانگی، از روی شانه‌های آبی‌ها پر کشید و این تیم را ترک کرد. برخلاف دیدار گذشته که استقلالی‌ها آن را بدون تازه‌واردها آغاز کرده بودند، این بار خریدهای جدید بخشی از ترکیب تیم را به خودشان اختصاص دادند. سیاوش یزدانی و عارف غلامی برای اولین بار در قلب دفاع این تیم قرار گرفتند تا زوج دفاعی استقلال نسبت به هفته شروع لیگ، با تغییر صددرصدی مواجه شود. شیخ دیاباته نیز همان‌طور که تصور می‌شد این بار از ابتدا در بین 11 نفر تیم گنجانده شد. سرمربی ایتالیایی استقلال در نیمه دوم، از نفراتی مثل مسعود ریگی، علی دشتی و آرش رضاوند نیز بهره برد تا در مجموع 6 خرید جدید تیمش را مورد آزمایش قرار داده باشد. تنها 14 دقیقه بعد از شروع بازی، تیم میزبان تیر دروازه فولاد را به لرزه درآورد اما این موقعیت برای باز کردن دروازه تیم جواد نکونام، کافی به نظر نمی‌رسید. در همین نیمه، سیاوش یزدانی و شیخ دیاباته نیز می‌توانستند روی هوا دروازه فولاد را باز کنند اما همه فرصت‌ها یکی پس از دیگری از دست رفتند. تنها موقعیت نسبتا خوب فولاد در این نیمه، در آخرین ثانیه‌ها شکل گرفت و البته راهی به درون دروازه سیدحسین حسینی نداشت. استقلال نیمه دوم مسابقه را توفانی شروع کرد و خیلی زود با ضربه سر فرشید اسماعیلی، از حریف پیش افتاد. این گل، شرایط مسابقه را کمی تغییر داد و فولادی‌ها را جلوتر کشید اما آنها باز هم چندان زهردار به نظر نمی‌رسیدند. هرچند که اشتباه سیاوش یزدانی، می‌توانست کار دست استقلال بدهد. دقایقی قبل از پایان بازی، شیخ دیاباته باز هم ثابت کرد که یک گل‌نزن قهار است. او فرصت طلایی تیمش برای بیشتر کردن اختلاف را به سادگی از دست داد و تنها ثانیه‌هایی بعد، امیرحسین باقرپور از آشفتگی خط دفاع استقلال استفاده کرد و توپ را از خط دروازه این تیم عبور داد. دومین شوک بزرگ دقیقه 95 در دومین هفته فصل، استقلالی‌ها را به شدت عصبانی کرد. آنها البته معتقد بودند که این گل، پس از اتمام وقت‌های اضافه بازی به ثمر رسیده و قبل از آن، داور باید پایان نبرد را اعلام می‌کرده است.

به جز تمرکز، «گل‌نزنی» نیز به یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای استقلال تبدیل شده است. این تیم همچنان بازیکنی تعیین‌کننده در خط حمله و یک گل‌زن تمام عیار را در ترکیب ندارد. با یک مهاجم فرصت‌طلب، شاید این تیم تا امروز 6 امتیاز از فصل جدید تصاحب می‌کرد

تسلیم شدن دوباره استقلال در ثانیه‌های واپسین مسابقه، فقدان «تمرکز» کافی در این تیم را بیشتر از همیشه آشکار می‌کند. ستاره‌های استقلال دقت کافی را در زمین به خرج نمی‌دهند و همه دستاوردهای‌شان را ظرف چند ثانیه، به خطر می‌اندازند. این تیم با وجود ارائه یک نمایش خوب در زمین ماشین‌سازی، قربانی یک فرار سریع از سوی نریمان‌جهان و البته یک ضربه ایستگاهی تماشایی شد. بدون تردید اگر مدافعان استقلال روی آن صحنه به سادگی جا نمی‌ماندند، فصل برای این تیم با شکست شروع نمی‌شد. در جدال با فولاد خوزستان نیز، آبی‌ها شایسته‌تر از حریف به نظر می‌رسیدند و کاملا استحقاق رسیدن به پیروزی را داشتند اما این بار هم درست قبل از سوت پایان، کام این تیم و هوادارانش تلخ شد. به جز تمرکز، «گل‌نزنی» نیز به یکی دیگر از دغدغه‌های این روزهای استقلال تبدیل شده است. این تیم همچنان بازیکنی تعیین‌کننده در خط حمله و یک گل‌زن تمام عیار را در ترکیب ندارد. با یک مهاجم فرصت‌طلب، شاید این تیم تا امروز 6 امتیاز از فصل جدید تصاحب می‌کرد. «عصبانیت» بیش از حد، عامل دیگری است که استقلال لیگ نوزدهم را تهدید می‌کند. آندره‌آ استراماچونی دائما در حال اعتراض کردن دیده می‌شود. او در کنفرانس‌های مطبوعاتی غایب است و در هر لحظه‌ای، خشونتش را در معرض دید هواداران باشگاه قرار می‌دهد. اگر کمی آرامش جایگزین این خشونت نشود، استقلال مسیر درست برای رسیدن به موفقیت را پیدا نخواهد کرد. حضور بعدی استقلال در ورزشگاه آزادی، در «دربی» پایتخت اتفاق خواهد افتاد. مسابقه‌ای که می‌تواند بحران آبی‌ها در شروع فصل را، عمیق‌تر کند. اگر آنها از این دو هفته به عنوان یک تلنگر بزرگ برای برطرف کردن ضعف‌ها استفاده کنند، اوضاع در این باشگاه آرام‌تر خواهد شد اما اگر حسرت و بی‌دقتی در تیم استراماچونی ادامه داشته باشد، استقلال در بن‌بست قرار می‌گیرد. خشم همیشگی سرمربی، نمی‌تواند راهی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی باشد. استقلال به نظم، دقت و البته سختکوشی نیاز دارد تا از کابوس بزرگ دقیقه 95، نجات پیدا کند.