آریا رهنورد

درست بعد از مسابقه در زمین ذوب‌آهن، گابریل کالدرون متوجه شد که هیچ‌کدام از پست‌های اینستاگرانی و هیچ‌کدام از حماسه‌سازی‌های عجیب در مورد موقعیت‌های گل‌زنی و ترکیب‌های متفاوت، به اندازه «پیروزی» برای او و تیمش مفید نیستند. حالا بعد از این نتیجه دلچسب، هوادارها دوباره از تیم‌شان راضی شده‌اند و در باشگاه هیچ‌کس از لزوم تغییر کادر فنی حرف نمی‌زند. قرمزها دوباره به کورس قهرمانی برگشته‌اند و حالا دیگر همه چیز به سرمربی تیم بستگی خواهد داشت. اگر او دوباره تغییراتی غیرضروری در ترکیب تیم به وجود بیاورد، پرسپولیس دوباره از مسیر دلخواهش خارج خواهد شد. برای دور زدن نوسان لیگ نوزدهم، سرخ‌ها بیشتر از هر چیزی به ثبات در ترکیب تیم‌شان نیاز دارند.

کالدرون این هفته پیروزی برابر حریفی را تجربه کرد که در دوران برانکو و حتی چند سال پیش از آن، هرگز در خانه به پرسپولیس نباخته بود. ذوب همیشه حریف سرسختی برای قرمزها بوده اما نباید فراموش کرد که فرم این فصل تیم اصفهانی، از همیشه ناامیدکننده‌تر است. با این وجود تردیدی نیست که پرسپولیسی‌ها یکی از جذاب‌ترین نمایش‌های فصل را مقابل رقیب اصفهانی‌شان ارائه کردند. تیم کالدرون در هر دو نیمه، موقعیت‌های گل زیادی به وجود آورد و شاید اگر کمی دقت بیشتری به خرج داده بود، می‌توانست پیروزی پرگل برابر شاهین را مقابل ذوب‌آهن نیز تکرار کند. این برد روحیه‌بخش، حالا دوباره از پرسپولیس یک تیم مدعی می‌سازد. خیلی‌ها معتقدند که تیم کالدرون دوباره به کورس برگشته اما بازیکن‌های تیم، باور دارند که هرگز این کورس را ترک نکرده بودند که دوباره بخواهند به آن برگردند! لغو بازی هفته گذشته با نساجی، به پرسپولیسی‌ها فرصت زیادتری نسبت به ذوب برای استراحت بخشیده بود اما این نگرانی نیز وجود داشت که تیم از شرایط مسابقه خارج شود. با این حال آنها در زمین کاملا آماده و سرحال نشان دادند. حالا همه هواداران باشگاه انتظار دارند سرمربی آرژانتینی، این بار کم‌تر به ترکیب برنده دست بزند و تیمش را کم‌تر دستخوش تغییر کند. شاید رقم زدن چند تغییر در این ترکیب، اجتناب‌ناپذیر باشد اما کالدرون حداقل می‌تواند زوج اصلی قلب دفاع را حفظ کند. شجاع و سیدجلال چندین فصل در کنار هم بازی کرده‌اند و از عوامل کلیدی قهرمانی‌های پرسپولیس بوده‌اند. البته که کنعانی‌زادگان هم بازیکن مستعد و مفیدی برای تیم است و می‌تواند در دیدارهای ساده‌تر، جانشین سیدجلال باشد اما در بازی‌های بزرگ، استفاده از زوج امتحان‌پس‌داده حسینی و خلیل‌زاده برای تیم به شدت مفیدتر خواهد بود. محمد انصاری و مهدی شیری نیز گزینه‌های ایده‌آلی برای کناره‌های دفاع هستند. پرسپولیسی‌ها باید در زمین، درست مثل بازی این هفته آزادی عمل زیادی به مهدی ترابی بدهند. هرچقدر که او بتواند با فراغ بال بیشتری به طرف دروازه حریف حمله کند و آزادی عمل بیشتری برای ایجاد خطر روی دروازه رقیب داشته باشد، پرسپولیسی‌ها نیز موفق‌تر خواهند بود.

به زمین آمدن کمال کامیابی‌نیا بعد از مدت‌ها دوری از میادین، اتفاق مهم مسابقه با ذوب برای پرسپولیس بود. به نظر می‌رسد این هافبک خیلی زود به ترکیب اصلی تیم برمی‌گردد و جای محسن ربیع‌خواه را در ترکیب می‌گیرد. بیرانوند نیز خیلی زود جانشین رادو خواهد شد اما حقیقت آن است که رادوشوویچ این فصل، فراتر از حد انتظار نشان داده و به عمق قلب هواداران باشگاه نفوذ کرده است. پیروزی درخشان در زمین ذوب‌آهن، بدون سوپرسیوهای گلر کروات به دست نمی‌آمد. بازیکنی که دو بار در هر دو نیمه، به کمک تیمش آمد و با واکنش‌هایی استثنایی، تیم را در مسابقه نگه داشت و عملا روحیه حریف را نابود کرد. پرسپولیس شاید تنها تیم لیگ برتر است که دو گلر کاملا آماده را در اختیار دارد. به نظر می‌رسد علیرضا بیرانوند به جای ناراحتی از انتخاب نشدن به عنوان بهترین گلر آسیا، باید برای تبدیل شدن به بهترین گلر فصل پرسپولیس تلاش کند. بیرو فصل فوق‌العاده‌ای را سپری نکرده اما رادو هر وقت به زمین آمده، برای تیمش مفید و موثر بوده است. گلر ذخیره، حالا دوباره خودی نشان داده و گلر اصلی تیم را تهدید کرده است. شاید این «رقابت»، انگیزه‌های علیرضا را نیز به اوج برساند و او را دوباره به فرم خوب گذشته برگرداند. در همه بخش‌های زمین، پرسپولیسی‌ها به چنین رقابت‌هایی نیاز دارند.

پرونده 15 مسابقه نیم‌فصل اول پرسپولیس، با سه بازی دیگر بسته می‌شود. قرمزها در این سه مسابقه باید در خانه به مصاف نساجی و گل‌گهر بروند و بیرون از خانه با سایپا بازی کنند. در واقع هر سه مسابقه باقی‌مانده این تیم در تهران برگزار خواهد شد. اگر آنها از این سه بازی 9 امتیاز بگیرند، نیم‌فصل اول را با 31 امتیاز از 15 بازی تمام می‌کنند. امتیازی که می‌تواند آنها را امیدوار به قهرمانی لیگ نگه دارد. در بین تیم‌های مدعی لیگ برتر، تنها سپاهان و یا پدیده می‌توانند در پایان نیم‌فصل از این امتیازها عبور کنند. تیم‌هایی که البته باید هفته آینده به مصاف هم بروند. در واقع تیم کالدرون تا امروز خوب امتیاز جمع کرده و در صورت رسیدن به پیروزی در دیدارهای باقی‌مانده نیم‌فصل، شانس زیادی برای بالاتر ایستادن از رقبا خواهد داشت. باطل کردن طلسم طولانی فولادشهر، آنها را دوباره به رویای قهرمانی چهارم امیدوار کرده است.