پایان شکوه جلال!

کاپیتانی احمد نوراللهی در پرسپولیس، قرار بود یک اتفاق «موقتی» باشد اما حالا دیگر هواداران پرسپولیس باید به تماشای این تصویر عادت کنند. چراکه سه کاپیتان دیگر تیم، فعلا شرایط حضور در ترکیب اصلی تیم کالدرون را ندارند. به نظر می‌رسد رابطه سرمربی باشگاه با کاپیتان اول تیم تا حدودی شکراب شده و دو کاپیتان دیگر نیز، هنوز موفق نشده‌اند نظر مثبت سرمربی را جلب کنند. شاید پایان این فصل، پایان دوران چند بازیکن پرتجربه در پرسپولیس باشد. مهره‌هایی که حالا دیگر خارج از دایره ترکیب ۱۱ نفره تیم، زندگی می‌کنند.

آریا رهنورد

ادبیات گابریل کالدرون درباره سیدجلال حسینی، عصبانیت این مربی از مدافع باتجربه تیمش را علنی کرد. کالدرون دست روی این نکته گذاشت که هیچ بازیکنی را «بدون تمرین» به مسابقه نمی‌فرستد. او تاکید کرد که سیدجلال، لئو مسی نیست و در 37 سالگی نمی‌تواند بدون انجام تمرین کافی، در ترکیب تیمش قرار بگیرد. حسینی البته صحبت‌های سرمربی تیم را تایید کرد و مقابل تنش‌های بیشتر، ایستاد. او به مرد آرژانتینی نیمکت پرسپولیس حق داد و اعلام کرد که آمادگی‌اش برای بازی در ترکیب، هنوز کامل نشده است. با این وجود، همه حقیقت را در مورد رابطه میان این دو چهره، نمی‌توان در همین جمله‌ها جست‌وجو کرد. سیدجلال در دو هفته اول لیگ برتر نوزدهم، مثل همیشه زوج شجاع‌ خلیل‌زاده در قلب دفاع بود اما در بازی سوم ناگهان به نیمکت منتقل شد. جانشین او در اولین بازی برای پرسپولیس، دروازه رقیب را باز کرد و شاید همین اتفاق، به دوری طولانی‌تر حسینی از میادین انجامید. نام او ناگهان از فهرست 18 نفره باشگاه برای دربی خط خورد و پس از آن، این مدافع دیگر حتی روی نیمکت پرسپولیس نیز دیده نشده است. سیدجلال حتی با وجود شرایط سنی‌اش، در چند فصل گذشته به ندرت مصدوم شده بود. او دائما آمادگی‌اش را حفظ می‌کرد و هر فصل تقریبا در همه بازی‌ها برای تیمش به میدان می‌رفت. با این وجود در این فصل، اوضاع کمی تغییر کرده است. شنیده‌ها در اطراف تیم، چندان خوشایند به نظر نمی‌رسند. بر اساس شایعه‌هایی که در اردوی پرسپولیس شنیده می‎شود، جلال پس از اطلاع از قرار نگرفتن در ترکیب اصلی، علاقه‌ای به حضور روی نیمکت نداشته و به همین خاطر، از تشدید مصدومیتش خبر داده است. ظاهرا کالدرون نیز از همین موضوع عصبانی شده و حداقل در شرایط فعلی، روی نام حسینی قلم قرمز کشیده است. بعید نیست که تا پایان فصل، کالدرون در قلب دفاع از زوج شجاع و کنعانی‌زادگان استفاده کند. کنعانی حتی نزدیک به استانداردهای سیدجلال هم نیست اما بازی در کنار شجاع، می‌تواند به پیشرفت او کمک کند. حسینی در چند فصل گذشته، یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت‌های پرسپولیس بوده است. پایان دوران باشکوه او، می‌تواند به معنای پایان دوران باشکوه باشگاه باشد اما باز هم کالدرون، حاضر نیست به هر قیمتی از این فوتبالیست، بازی بگیرد.

درست به همان اندازه که «بازی ‌نکردن» سیدجلال در ترکیب پرسپولیس، مبهم و سوال‌برانگیز به نظر می‌رسد، «بازی‌ کردن» حسین ماهینی برای این باشگاه نیز، موجی از نارضایتی را در بین هواداران قرمزها به وجود آورده است. کاپیتان دوم پرسپولیس در این فصل، دو بار به زمین آمده و تیم هر دو بار پس از ورود او به ترکیب، طعم شکست را چشیده است. 

تعویض ماهینی با سیامک نعمتی در دو مسابقه با سپاهان و شهرخوردو، نظم خط دفاعی سرخپوشان را به هم ریخته و هر دو بار موجب شده که این تیم، تساوی را با شکست عوض کند. اگرچه به نظر می‌رسد کالدرون به بازی ماهینی اعتماد دارد اما با این کیفیت و پس از سپری کردن دوران طولانی مصدومیت، بعید به نظر می‌رسد حسین ماهینی نیز در این فصل بازی‌های زیادی برای تیمش انجام بدهد. امید عالیشاه پس از جلال و ماهینی، سومین کاپیتان تیم به شمار می‌رود. 

مهره‌ای که فصل را در یک پست جدید و با یک نقش جدید به عنوان بازیکن ثابت شروع کرد اما رفته رفته به نیمکت و در نهایت سکو، منتقل شد. عالیشاه ظاهرا هیچ اعتراضی به تصمیم‌های کالدرون ندارد و از حواشی فاصله می‌گیرد اما نمی‌توان شانس زیادی برای فیکس ‌شدن او در ادامه فصل قائل بود. امید هم مثل دو کاپیتان دیگر، فعلا آمادگی لازم را برای حضور در ترکیب اصلی تیم ندارد و به حاشیه رانده شده است.

بر اساس شایعه‌هایی که در اردوی پرسپولیس شنیده می‎شود، جلال پس از اطلاع از قرار نگرفتن در ترکیب اصلی، علاقه‌ای به حضور روی نیمکت نداشته و به همین خاطر، از تشدید مصدومیتش خبر داده است. ظاهرا کالدرون نیز از همین موضوع عصبانی شده و حداقل در شرایط فعلی، روی نام حسینی قلم قرمز کشیده است

سیدجلال و ماهینی، مهره‌های مورد علاقه برانکو در دفاع به شمار می‌رفتند و در دوران مرد کروات، بازی‌های زیادی برای تیم‌شان انجام دادند. امید عالیشاه نیز در چند مقطع، مهره مهمی برای سرخپوشان به شمار می‌رفت. ورود کالدرون اما سرنوشت کاپیتان‌ها را تغییر داده است. آنها یک به یک از جلوی چشم‌ها کنار رفته‌اند تا بازوبند به احمد نوراللهی سپرده شود. به نظر می‌رسد نام بازیکن‌ها و سابقه آنها، اهمیت چندانی برای سرمربی آرژانتینی ندارد. او به فرم و میزان آمادگی مهره‌های تیمش بیشتر از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهد و همین اتفاق، موجب شده تا او فعلا به کاپیتان‌های تیمش اعتقاد چندانی نداشته باشد.