رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس خبر داد:

سازوکار مالی آماده شد سوئیس منتظر پول ایران

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس گفت: کانال مالی سوئیس آماده راه‌اندازی شده و ویژگی‌های عملیاتی آن اعلام شده است اما فعلاً منتظر ورود پول ایران است.

یک ماه پس از آنکه وزیر تجارت سوئیس اعلام کرد این کشور به دنبال ایجاد یک کانال مالی مستقل برای ادامه تجارت با ایران است، اکنون خبرها از آماده شدن این سازوکار تازه حکایت دارد. شریف نظام مافی با اشاره به ضرورت تزریق پول به کانال مالی سوئیس گفت: در حال حاضر پولی متعلق به ایران در اروپا وجود ندارد و بیشتر پول‌های ایران در کشورهای واردکننده نفت یعنی هند، عراق، چین و کره جنوبی است.

به گفته نظام مافی در صورت ورود پول نفت ایران از آسیا به اروپا، کانال مالی سوئیس بلافاصله آغاز به کار خواهد کرد.

او افزود: در دوره قبلی تحریم‌ها زمانی که سوئیس قصد داشت کانال مالی مشابهی راه‌اندازی کند، به بانک‌هایی که مجوز انتقال پول ایران را دریافت کرده بودند، ۲۴ ساعت فرصت داده شد تا پول‌های ایران را از ژاپن به سوئیس منتقل کنند. نظام مافی یادآور شد که در دوره قبل وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز لازم را صادر کرده بود و اکنون نیز انتقال پول نیازمند مجوز آمریکاست؛ موضوعی که طی ماه‌های گذشته محور مذاکرات دولت سوئیس با دولت آمریکا بوده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوئیس در پاسخ به این سؤال که آیا زمانی برای عملیاتی شدن سازوکار مالی سوئیس در نظر گرفته شده گفت: هنوز زمان مشخصی اعلام نشده اما همه چیز منتظر ورود پول از سوی ایران به این مکانیسم مالی است.  به گفته نظام مافی دولت سوئیس بانک عامل را تعیین کرده اما هنوز به طور رسمی نام آن را اعلام نکرده است.

او افزود: یکی از دو بانک هریتیج و بی‌سی‌پی (Banque de Commerce et de Placements) وظیفه مدیریت نقل و انتقال پول را به عهده خواهد داشت؛ به اعتقاد من احتمالاً بی‌سی‌پی از سوی دولت سوئیس برای این کار تعیین شده است.

نظام مافی با اشاره به نقش بانک بی‌سی‌پی در مبادلات مالی گذشته میان ایران و سوئیس گفت: بی‌سی‌پی قبل از تحریم‌ها نقل و انتقال پول‌های ایران به سوئیس را انجام می‌داد. این بانک با بانک‌های ترکیه در ارتباط است و می‌تواند پولی که ترکیه بابت خرید نفت به ایران بدهکار است را به سوئیس منتقل کند.

    


برگزاری سمینار اقتصاد و ارائه استراتژی راهبردی مناطق آزاد

با حضور اساتید و کارشناسان حوزه‌ی اقتصاد جهان، سمینار تجزیه و تحلیل اقتصاد جهان و ایران و ارائه استراتژی راهبردی مناطق آزاد چهارم بهمن در کیش برگزار می‌شود. 

به گزارش روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، سمینار تجزیه و تحلیل اقتصاد جهان و ایران و ارائه استراتژی راهبردی مناطق آزاد ٤ بهمن ماه جاری ودر حاشیه برپایی نمایشگاه بین المللی انرژی با هدف بررسی و تحلیل اقتصاد جهانی بازار های نفت و گاز، ارزی و بورس تحلیل و بررسی شاخص های اقتصادی‪، بررسی و تحلیل کشش تقاضای کل در جهان برای کالاهای پایه و حامل‌های انرژی، بررسی نوسانات بازار داخلی و پیش بینی بودجه سال آینده کشور و ارائه استراتژی راهبردی برای ادامه کسب و کارها در سالن خلیج فارس مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش برگزار می شود.

این همایش به همت گروه بین المللی روتا ‪و با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش و نمایشگاه نفت و گاز و انرژی کیش برگزار می‌شود و میزبان کارشناسان و اساتید حوزه‌ی اقتصاد جهانی با هدف پیش بینی آینده بازار و آگاهی بخشی عمومی است‪.

مهدی بهنام‌فر، دبیر اجرایی این همایش، درباره ضرورت‌ها و دلایل برگزاری این همایش گفت: «این همایش و موارد مشابه کمک خواهد کرد تا فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران برای آینده کسب و کار خود تصمیمات بهتری اتخاذ کنند و تجارت خود را بهینه مدیریت کنند‪.

سمینار تجزیه و تحلیل اقتصاد جهان و ایران و ارائه استراتژی راهبردی مناطق آزاد برای اولین بار در جزیره کیش برگزار می‌شود و دکتر مرتضی ایمانی راد از صاحب نظران و تحلیل‌گران اقتصاد جهانی و دکتر سیامک قاسمی تحلیل‌گر و صاحب نظر در حوزه اقتصاد کلان سخنرانان این همایش هستند.