یک فعال حوزه حمایت از شرکت‌های استارت‌آپی با بیان اینکه یک شرکت استارت‌آپی برای این‌که بتواند به سوددهی برسد، به هشت سال زمان نیاز دارد، گفت: براساس برآوردهای انجام‌شده،۷۰ تا ۹۰ درصد این شرکت‌ها از چرخه فعالیت خارج می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی رودگر دیروز در حاشیه ششمین مجمع اقتصاد فناوری نانو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خیلی از افراد دارای ایده‌هایی هستند، افزود: تبدیل ایده به کسب و کار یکی از چالش‌هایی است که استارت‌آپ‌ها با آن مواجه هستند. ازاین‌رو استارت‌آپ‌هایی که بتوانند ایده‌های خلاقانه‌ای ارائه دهند، قادر به جذب سرمایه‌گذار هستند.

رودگر با اشاره به سرمایه‌های زیادی که در کشور انباشته شده است، ادامه داد: در کشور به‌گونه‌ای بسترسازی نشده که این سرمایه‌ها به سمت استارت‌آپ‌ها هدایت شوند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز برای سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فناورانه جانیفتاده است، تاکید کرد: این امر بزرگترین چالشی است که استارت‌آپ‌های موجود در ایران با آن مواجه هستند.

این فعال عرصه استارت‌آپ تاکید کرد: شرکت‌های استارت‌آپی باید ایده‌های خود را به‌درستی انتخاب و جایگاه محصولات خود را در بازارها پیدا کنند.

وی موفقیت در این حوزه را درگرو تولید محصولات مشتری‌پسند عنوان کرد و یادآور شد: در صورتی که استارت‌آپ‌ها بتوانند ساختارهای درستی را ایجاد کنند، قادر به جذب سرمایه خواهند بود.

رودگر با اشاره به مرگ و میر شرکت‌های استارت‌آپی در ایران و جهان خاطرنشان کرد: بر اساس آمار، در سطح جهان ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها می‌میرند و در ایران با توجه به آنکه داده‌های دقیقی در این زمینه به ثبت نرسیده است، میزان مرگ و میر استارت‌آپ‌ها ۷۰ تا ۹۰ درصد برآورد می‌شود.

وی عدم تطابق ایده با بازار و مشتری را از علل عمده مرگ استارت‌آپ‌ها در کشور عنوان کرد و یادآور شد: این امر ناشی از بی‌اطلاعی این شرکت‌ها نسبت به تبدیل ایده به محصول است، به این معنا که زمانی که ایده‌ها به محصول تبدیل شود، باید بسیار خلاقانه باشد و بتواند مشکلی را در جامعه 

حل کند. وی اضافه کرد: از آنجا که ایده‌های ارائه شده از سوی استارت‌آپ‌ها چنین شرایطی را ندارند، سرمایه‌گذار تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را ندارد.

رودگر با تاکید بر اینکه تجاری‌سازی و بازاریابی محصولات دانش‌بنیان با محصولات معمولی متفاوت است، افزود: شرکت‌های استارت‌آپی باید در گام نخست یک ایده مناسب داشته باشند و در گام بعد باید بتوانند سرمایه‌گذار خود را برای سرمایه‌گذاری روی ایده خود قانع کنند. این بنیانگذار محلی برای حمایت از استارت‌آپ‌ها با تاکید بر اینکه منتورهای خوبی در ایران برای حمایت و هدایت استارت‌آپ‌ها وجود ندارد، ادامه داد: این امر موجب شده است تا این شرکت‌ها نتوانند مدل کسب و کار خود را پیاده‌سازی کنند.

رودگر همچنین با تاکید بر اینکه شرکت‌های استارت‌آپی برای رسیدن به سود به هشت سال زمان نیاز دارند، خاطرنشان کرد: اگر این شرکت‌ها ایده‌های خلاقانه داشته باشند، می‌توانند اقدام به جذب مشتری و سرمایه کنند.