زرناز غلامی

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت از کشف یک میدان گازی جدید به نام میدان گازی ارم در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز خبر داد و گفت:‌ براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخازن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

 به گزارش ایسنا، رضا دهقان در مراسم اعلام کشف میدان گازی جدید با اشاره به جزئیات این میدان گفت: در مردادماه سال جاری کشف میدان گازی ارم توسط تیم فنی و کارشناسی مدیریت اکتشاف رقم خورد.

وی با بیان این‌که این میدان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز، ۶۰ کیلومتری شمال عسلویه و ۲۵ کیلومتری جنوب باختری شهرستان خنج قرار دارد، تصریح کرد: میدان ارم از اثبات یکپارچه بودن دو تاقدیس، دنگ و باغون که در سازندهای گنگان و دالان بالایی با یکدیگر مرتبط بوده و مخزن گازی یکپارچه‌ای به طول ۵۰ و پهنای متوسط پنج کیلومتر را به وجود آورده تشکیل شده است.

به گفته معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت پس از چندین سال تلاش‌های مجدانه کارشناسان مدیریت اکتشاف، احتمال وجود ذخایر غنی هیدروکربوری در ناحیه ارم مورد تایید واقع شد. به منظور شناخت دقیق‌تر و ارزیابی‌های فنی پروژه‌های لرزه‌نگاری، ثقل و مغناطیس‌سنجی در ناحیه اجرا و در نهایت اقدام به علامت‌گذاری محل چاه شد. دهقان ادامه داد: به دنبال آن عملیات ساخت جاده دسترسی به طول شش کیلومتر و احداث سلر و محوطه چاه انجام و سپس عملیات حفاری در تیرماه ۱۳۹۷ آغاز شد و پس از ۹ ماه با عبور از لایه‌های رسوبی مشتمل بر سنگ آهک، دولومیت، شیل، مارون، گچ و ماسه سنگ در عمق ۴۶۳۲ متری به اتمام رسید.

وی با تاکید بر این مساله که پس از اخذ و تفسیر نمونه‌دارهای پتروفیزیکی و انجام لایه‌آزمایی وجود گاز طبیعی در سازندهای مخزنی کنگان و دالان در میدان ارم اثبات شد، تصریح کرد: براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجا در این مخزن بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل‌استحصال است.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان این‌که این حجم تقریبا معادل یک فاز میدان گازی پارس جنوبی است، گفت: نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد سیال مخزن کنگان و دالان بالایی حاوی گاز میعانی با درجه ای پی آی ۴۹ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۸۰۰ پی‌پی‌ام و افق دالان پایینی دارای گاز میعانی، سبک و شیرین با درجه‌ای پی‌آی معادل ۵۰ و میزان سولفید هیدروژن در گاز برابر ۴۵ پی‌پی‌ام است که نشان از یک گاز بسیار مرغوب است.

به گفته وی همجواری میدان ارم با میادین گازی شانول و هما در نزدیکی پالایشگاه گاز پارسیان و وجود زیرساخت‌های مناسب سبب می‌شود توسعه این میدان گازی برای جبران افت تولید این میدان و تامین خوراک پایدار پالایشگاه گازی پارسیان مورد توجه قرار گیرد. از این حد گاز قبلا مقدار ۳۶۰۰ میلیارد فوت مکعب در قالب میدان گازی باغون اعلام کشف شده بود.

ارم یک میدان داخلی غیرمشترک است

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در این راستا گفت: میدان گازی ارم کشف شده در جنوب استان فارس یک میدان داخلی غیرمشترک است.

سیدصالح هندی در گفت‌وگو با رادیو افزود: به‌طورکلی با همین مبالغی که برای گاز بصورت بین المللی وجود دارد و با توجه به حجم میعانات گازی موجود در این میدان 40 میلیارد دلار به منابع کشور اضافه خواهد شد. وی همچنین تصریح کرد: به‌طورطبیعی گازی که از این میدان استخراج و به خط لوله تزریق می‌شود، قابلیت این را دارد که به‌عنوان سوخت مصرف یا به مجتمع‌های پتروشیمی منتقل و به محصولات با ارزش‌تر تبدیل شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: این حجم نفت و گاز به اقتدار بین‌المللی کشورهای دارنده این منابع کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت: اگر یک محاسبه اقتصادی صورت بگیرد، کشف میدان ارم 40 میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد؛ یعنی معادل یک فاز پارس جنوبی است که قادر است 16 سال گاز مصرفی تهران را تامین کند

وی در ادامه افزود: رتبه یک دنیا به لحاظ مجموع منابع نفت و گاز مربوط به ایران است و این می‌تواند یک اقتدار ملی و اقتصادی بالایی را برای کشور به همراه داشته باشد.

هندی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر 94 درصد جمعیت ایران تحت‌پوشش گازرسانی قرار دارند، گفت: به این ترتیب مقدار قابل‌توجهی از گاز کشور به مصرف خانگی می‌رسد.

وی گفت: میدان گازی ارم در کنار یکی از پالایشگاه‌های گازی کشور قرار دارد. اگر این میدان توسعه پیدا کند و به خطوط لوله گازرسانی منتقل شود می‌توان از میادین مشترک مثل پارس جنوبی حجم بیشتری خوراک به پتروشیمی‌ها اختصاص داد و در حال حاضر این نیاز وجود دارد.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: در آینده با تکمیل خطوطی که وجود دارد و با دیپلماسی که می‌توان برای صادرات گاز به کشورهای همسایه درپی گرفت بدون شک میدان مزبور برای کشور پشتوانه محسوب می‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران  همچنین در مراسم اعلام کشف میدان گازی جدید و امضای دو قرارداد پروژه لرزه‌نگاری پانیذ و باشت گفت: امضای قراردادهای اکتشافی در این برهه خاص صنعت نفت، نشان می‌دهد این صنعت همچنان زنده و پرتلاش و با امیدواری کامل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

او تاکید کرد: ما به استقبال تحریم و قطع ارتباط با دنیا نمی‌رویم، اما این حرکت‌ها و قراردادها نشان می‌دهد ما در تحریم دستمان را بالا نمی‌گیریم و تسلیم نمی‌شویم.

درآمد 40 میلیارد دلاری ایران از کشف میدان گازی ارم

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز با اشاره به کشف میدان گازی ارم در جنوب استان فارس گفت: این میدان 19 هزار میلیارد فوت مکعب گاز دارد که 13 هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل استحصال است.

رضا دهقان در مراسم اعلام کشف میدان جدید گازی به نام ارم با بیان اینکه گاز میدان ارم شیرین و مرغوب است، افزود: این میدان دارای 385 میلیون بشکه میعانات گازی است. اگر یک محاسبه اقتصادی صورت بگیرد، کشف این میدان یعنی 40 میلیارد دلار عایدی گاز و میعانات دارد؛ یعنی معادل یک فاز پارس جنوبی است که قادر است 16 سال گاز مصرفی تهران را تامین کند. وی نیز با اشاره به کشف میدان گازی ارم گفت: این میدان یک میدان بزرگ و معادل یک فاز پارس جنوبی است، اما چون ما پارس جنوبی را داریم هرچه کشف شود به چشم نمی‌آید، اما در کشورهای دیگر بسیار جدی است.

وی یادآور شد: در منطقه جنوب فارس زیرساخت‌های مناسب سطح‌الارضی داریم که می‌توان گاز را فرآورش کرد و پس از این پیگیری می‌شود که توسعه انجام شود.

دهقان در ادامه با بیان اینکه اولین میدان نفتی در مسجد سلیمان کشف شد، گفت: از آن زمان درگیر کار اکتشاف، استخراج و فراورش نفت و گاز هستیم. در حوزه اکتشاف ما امروز در جایی هستیم که  از نظر توان داخلی و دانش فنی و تجهیزات می‌توانیم اعلام کنیم که خودکفا هستیم و کار توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود و شاهد آ‌ن امضای دو قرارداد لرزه‌نگاری پروژه‌های پانیذ و باشت است که انجام شد.

معاون امور توسعه و مهندسی مدیرعامل شرکت ملی نفت: براساس محاسبات انجام شده، حجم گاز درجای میدان گازی ارم بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد فوت مکعب است که بیش از ۱۳ هزار میلیارد فوت مکعب آن قابل‌استحصال است

وی با بیان اینکه 75 درصد ذخایر گازی و 20 درصد کل ذخایر نفت بعد از انقلاب کشف شده است، گفت: ما در حال حاضر 159 میلیارد بشکه نفت خام و میعانات گازی و 34 میلیارد متر مکعب منابع گازی در اختیار داریم که به ترتیب در رتبه چهارم و دوم دنیا قرار داریم و مجموعا به لحاظ ذخایر هیدروکربوری مقام اول را داریم.

در حوزه اکتشاف به خودکفایی‌های خوبی ر‌سیده‌ایم

دهقان با بیان اینکه در حوزه اکتشاف به خودکفایی‌های خوبی دست یافته‌ایم، افزود: اکتشاف اولین زنجیره است و اگر این حلقه نباشد زنجیره ایجاد ارزش در نفت و گاز وجود ندارد بنابراین اهمیت استراتژیک دارد علاوه بر اکتشاف پروژه‌های توسعه‌ای و ازدیاد برداشت و نگهداشت نیز در حال حاضر توسط شرکت‌های ایرانی انجام می‌شود مثل پروژه گوره به جاسک که پیمانکار ایرانی اجرا می‌کند و 80 درصد تجهیزات نیز ایرانی است واین بیانگر عزم جدی بر حمایت از کالا و دانش ایرانی است و در آینده نیز این حمایت حداکثر خواهد شد.

 معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه حجم اکتشاف انجام شده نشان می‌دهد که این روند ادامه دارد و کماکان پتانسیل عظیم کشف نشده داریم، خاطرنشان کرد: با لرزه‌نگاری و حفاری و تفسیر اطلاعات به حجم ذخایر و ثروت کشور اضافه می‌شود.