زلزله‌ای به بزرگی ۵.۷ ریشتر مسجدسلیمان خوزستان را لرزاند. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به وقوع پس‌لرزه‌ها در منطقه زلزله‌زده مسجدسلیمان گفت: انتظار می‌رود مردم هشدارها را جدی بگیرند و در اماکن ترک‌خورده یا فرسوده حضور نیابند تا این پس‌لرزه‌ها هم مدیریت شوند. کیامرث حاجی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در پی این زلزله فوراً به تمامی نیروهای امداد و نجات و فرمانداران پنج شهرستان ایذه، باغملک، هفتکل، لالی و مسجدسلیمان اعلام آماده‌باش شد. وی افزود: تاکنون مصدومان زلزله مسجدسلیمان در این شهرستان به ۶۰ نفر رسیده است. همچنین یک نفر بر اثر سکته قلبی و ترس ناشی از زلزله جان باخت. تاکنون سه نفر نیز در ایذه مصدوم شده‌اند. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به خسارات زلزله در مسجدسلیمان ادامه داد: منازل فرسوده روستایی بین ۱۵ تا ۶۰ درصد دچار آسیب شده‌اند. همچنین برخی بخش‌های بیمارستان نفت در مسجدسلیمان ریزش کرده که بلافاصله تخلیه شده است و فعلاً فعالیتی در آن انجام نمی‌شود. حاجی‌زاده به وضعیت منطقه زلزله‌زده گلگیر این شهرستان اشاره و بیان کرد: حدود پنج دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در مرکز بهداشت و درمان منطقه گلگیر مستقر شده است. وی گفت: طبق دستور استاندار خوزستان، جلسه ستاد بحران جهت بررسی این زلزله برگزار می‌شود. همچنین تیم‌هایی جهت ارزیابی خسارات اعزام شده‌اند تا کار برآورد خسارات و بازسازی انجام شود. حاجی‌زاده بیان کرد: با توجه به وجود مناطق کوهستانی، پس‌لرزه‌هایی خواهیم داشت. انتظار می‌رود مردم هشدارها را جدی بگیرند و در اماکن ترک‌خورده یا فرسوده حضور نیابند تا این پس‌لرزه‌ها هم مدیریت شوند. به جمعیت هلال احمر نیز اعلام شده که در مناطق زلزله‌زده چادر توزیع کند. وی با اشاره به امکانات موجود جهت امدادرسانی گفت: خوشبختانه در زمینه زیرساخت‌ها مشکلی نداشته‌ایم و تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است.

تخریب بیش از ۵۰ درصدی هشت خانه در پی زلزله 

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از ترک‌های جزئی منازل در ۱۰ روستا و تخریب بیش از ۵۰ درصدی هشت خانه در پی زلزله مسجد سلیمان خبر داد.

مرتضی سلیمی درباره آخرین آمار از خسارات و صدمات زمین لرزه ٥.٧ ریشتری شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان اظهار کرد: این زلزله که ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شهرستان مسجد سلیمان را لرزاند تا کنون هفت پس‌لرزه داشته است. بزرگترین آن ۴.۷ ریشتر بود که ساعت ۱۱ و ۵۶ دقیقه این شهر را به لرزه در آورد. وی با بیان اینکه این زلزله در مجموع ۴۵ مصدوم داشته است، گفت: ۴۲ نفر در شهرستان مسجد سلیمان و سه نفر در شهرستان ایذه مصدوم شدند. یک نفر نیز پس از وقوع زلزله بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست داد. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به اینکه طبق ارزیابی‌های صورت گرفته و اعلام فرمانداری‌ها در شهرستان‌های لالی، اندیکا، گتوند، شوشتر، ایذه و باغملک خسارات و صدمات جانی و مالی گزارش نشده است، اظهارکرد: تاکنون خسارات ۱۵ روستا ارزیابی شده است که نشان می‌دهد خانه‌های ۱۰ روستا دچار ترک‌های جزئی شده است و در پنج روستای دیگر هشت خانه دچار تخریب بیش از ۵۰ درصدی شده‌اند. به گفته وی تیم‌های عملیات در حالت آماده باش هستند تا در صورت نیاز به منطقه اعزام شوند.

ثبت شتاب زلزله ۵.۷ در ۸ ایستگاه شتاب‌نگاری

رئیس شبکه ملی شتاب‌نگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از ثبت زلزله ۵.۷ امروز مسجد سلیمان استان خوزستان در ۸ ایستگاه شتابنگاری خبر داد. مهندس اسماعیل فرزانگان در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: پس از زلزله با بزرگای ۵.۷ مسجد سلیمان استان خوزستان تاکنون از ایستگاه‌های شتابنگاری لالی شتاب ۲۲ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه رامهرمز ۱۸ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه را ثبت کردیم. وی با بیان اینکه این میزان شتاب در ایستگاه شتابنگاری اهواز ۱۷ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و در ایستگاه «الهایی» ۱۶ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است، اظهار کرد: در ایستگاه شتابنگاری هویزه شتاب ۱۶ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه و شوشتر ۱۴ سانتی‌متر بر مجذور ثانیه بوده است. فرزانگان اضافه کرد: علاوه بر آن ایستگاه‌های شتابنگاری دورتر مانند خرم آباد، بروجرد و الشتر در استان لرستان این زلزله را به ثبت رساندند که شتاب آن بالا نبوده است. رئیس شبکه ملی شتابنگاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ما همچنان در حال تخلیه اطلاعات از سایر ایستگاه‌های شتابنگاری هستیم، ادامه داد: داده‌های برخی از ایستگاه‌ها را بنا به دلایلی موفق به برقراری ارتباط با آنها نشدیم و ما همچنان در تلاش هستیم که به داده‌های این ایستگاه‌ها دسترسی پیدا کنیم تا ببینیم رکوردهای این زلزله اضافه خواهد شد یا خیر. به گفته وی، دلایل عدم دسترسی به داده‌های این ایستگاه‌ها قطعی خط تلفن و یا ایرادات مودم دستگاه‌ها است و این امر ربطی به زلزله ۵.۷ مسجد سلیمان ندارد. فرزانگان با اشاره به نصب نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری در این منطقه، خاطر نشان کرد: اهواز مجهز به ایستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است و رکوردی ثبت شده از این زلزله در این ایستگاه به دلیل فاصله کم آن تا مرکز زلزله بوده است.

این محقق حوزه شتابنگاری، با بیان اینکه ایستگاه‌های بروجرد و الشتر نیز مجهز به دستگاه‌های نسل جدید شتابنگاری است، یادآور شد: در برنامه داریم که نسل جدید دستگاه‌های شتابنگاری ایستگاه استان خوزستان تا پایان سال جایگزین دستگاه‌های نسل قدیمی شود.

زلزله به بناهای تاریخی آسیبی نزد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان اعلام کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی تاکنون هیچ گزارشی از آسیب به موزه‌ها، اشیا و بناهای تاریخی مسجد سلیمان بعد از زلزله به این اداره کل اعلام نشده است. احمدرضا حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه پس از زلزله پیش از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ تیر، کارشناسان میراث اداره کل مسجد سلیمان در حال پایش آثار هستند، تاکید کرد: برنامه ریزی می‌شود تا در صورت نیاز و اگر بحران ادامه‌دار بود آثار منقول در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی جمع آوری شود و تهمیدات مورد نیاز برای آثار غیر منقول نیز انجام شود.

او گفت: در حال حاضر نیروی یگان حفاظت و مسؤولان میراث فرهنگی مسجد سلیمان در حالت آماده باش هستند و سایت‌ها و محوطه‌های که در اختیار میراث فر هنگی قرار دارد را به صورت دوره‌ای پایش می‌کنند.

به گفته وی تا آخرین لحظه برطرف شدن بحران در مسجد سلیمان موارد امنیتی رعایت می‌شود. او با بیان اینکه در حال حاضر محوطه یا اثری که در وضعیت اضطراری قرار داشته باشند در مسجد سلیمان وجود ندارد، تاکید کرد: آثار تاریخی در مسجد سلیمان وسعت زیادی دارند به همین دلیل، هنوز پایش‌ها به صورت کامل انجام نشده‌اند. شهرام امید - مدیر موزه نفت مسجد سلیمان - نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اعلام کرد: براساس بررسی‌ها که تاکنون انجام شده در دیوار، کف محوطه و هر چه به سازه کالبدی بنای موزه مربوط است با آسیبی مواجه نشده‌ایم، حتی ریختگی در دیوارها نبوده است اما هنوز و تأسیسات اصلی موزه امکان بررسی کامل نداشته‌اند. او با بیان اینکه هرچند هنوز خطر آسیب در این سازه دیده نشده است، گفت: حتی هیچ ویترینی نیز در موزه شکسته نشده است. وی افزود: براساس اعلام ستاد بحران فضاهای تاریخی و موزه‌ای تا زمانی که بحران برطرف شود تعطیل شدند، چون نمی‌توانیم مردم را به فضاهای سربسته وارد کنیم اما در موقع اضطراری با توجه به امنیت بالای ساختمان موزه و در صورت دستور ستاد بحران اجازه تجمع مردم در حیاط موزه امکان‌پذیر خواهد بود.

حال مصدومان زلزله مسجدسلیمان وخیم نیست

رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی خوزستان با اشاره به افزایش تعداد مصدومان زلزله امروز مسجدسلیمان، گفت: حال هیچکدام از مصدومان وخیم گزارش نشده است.

دکتر محمدامین زرگر در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعداد مصدومین زلزله امروز مسجدسلیمان تاکنون به ۴۳ نفر رسیده است. وی افزود: هفت نفر از این مصدومان به صورت سرپایی درمان شده‌اند و مابقی در مراکز درمانی بستری هستند. زرگر گفت: حال هیچکدام از مصدومان این حادثه وخیم نیست.

وی با بیان اینکه این آمار تنها مربوط به مصدومین این شهرستان است، تصریح کرد: جهت امدادرسانی، چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۱۲ دستگاه آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.

وضعیت جاده‌ای مسجدسلیمان پس از وقوع زلزله

پس از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجد سلیمان در سه نقطه شاهد ریزش بوده‌ایم که توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای پاکسازی شده‌اند و در حال حاضر هیچ جاده مسدودی در مسجدسلیمان به منظور تردد وسایل نقلیه بر اثر زلزله وجود ندارد.

غلام عباس بهرامی نیا ،  مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان در گفت‌وگو با ایسنا و در مورد آخرین وضعیت جاده‌ای و ابنیه فنی مسجدسلیمان پس از وقوع زلزله ۵.۷ ریشتری در این شهرستان اظهار کرد: بر اثر آخرین گزارش‌ها و بازدیدهای میدانی در سه نقطه شاهد ریزش بودیم که این سه نقطه پاکسازی شده‌اند و در حال حاضر جاده مسدودی در مسجدسلیمان نداریم. وی ادامه داد: همکاران راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در آمادگی کامل به سر می‌برند و به منظور خدمت رسانی در حوزه راه در آماده‌باش قرار دارند. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خوزستان در مورد میزان خسارت وارده به راه‌ها و ابنیه فنی مسجدسلیمان نیز اعلام کرد: تا کنون میزان خسارت‌ها مشخص نیست و در حال برآورد و ارزیابی خسارات وارده به محورهای جاده‌ای و ابنیه فنی هستیم و به محض اتمام این بررسی‌ها هزینه مربوطه اعلام خواهد شد. به گزارش ایسنا، حوالی ساعت ۱۱:۳۰ امروز (۱۷ تیر ماه) زلزله‌ای به قدرت ۵.۷ ریشتر مسجدسلیمان را لرزاند. این زلزله در فاصله ۱۹کیلومتری مسجد سلیمان، ۲۹ کیلومتری قلعه خواجه و ۳۷ کیلومتری ایذه خوزستان رخ داده است.

خسارتی به تأسیسات نفتی  وارد نشده است

رئیس روابط عمومی نفت و گاز مسجدسلیمان با اشاره وقوع زلزله در این شهرستان گفت: خوشبختانه هیچ خسارتی به تأسیسات نفتی واقع در مسجدسلیمان وارد نشده است.

قاسم صالحی در گفت و گو با ایسنا در خصوص وقوع زلزله در مسجد سلیمان اظهار کرد: خوشبختانه هیچ آسیب و خسارتی به تأسیسات نفتی در مسجدسلیمان وارد نشده است.

وی افزود: همه تأسیسات نفتی شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان در سلامت کامل هستند و جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

رئیس روابط عمومی نفت و گاز مسجدسلیمان تصریح کرد: گاز ترش را در شهرستان قطع کرده‌ایم تا مشکلی در این زمینه نیز برای شهروندان به وجود نیاید.

صالحی عنوان کرد: بررسی‌های کاملی از واحدهای علمیاتی شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انجام گرفته و خوشبختانه هیچ مشکلی وجود ندارد.