آبان نامجو

خرافه‌پرست هم که نباشیم این نحوست سال 98 غیرقابل انکار است. تازه داشتیم اتفاقات آبان و دی و آنفلوانزا و بنزین و این داستان‌ها را فراموش می‌کردیم که «کرونا» شوخی شوخی، جدی شد. نود و هشتِ سمج دست‌بردار نیست و ظاهرا اسفندش هم پرحاشیه خواهد بود. هر حاشیه‌ای البته تعریضی هم به فرهنگ و هنر خواهد داشت و حالا تب جامعه که خواهان کنترل «کرونا»ست، قرنطینه را پیشنهاد می‌کند. البته تا لحظه نوشته شدن این یادداشت تصمیمی برای قرنطینه گرفته نشده.تجمعات اما از فوتبال تا سینما محدود یا به عبارت دیگر تعطیل شده. درباره سینماها اما در ابتدا سینمادارها مقاومت کردند.

در ابتدا وزارت ارشاد بیانیه‌ای داد که نشان می‌داد اوضاع خیلی رو به راه نیست: «مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همکاری صنوف مرتبط به اطلاع عموم می‌رساند، تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (۹/۱۲/۹۸) تعطیل می‌شود، بدیهی است تداوم این وضعیت منوط به بررسی مجدد شرایط و اخذ نظر مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.»

اما این اطلاعیه تازه شروع ماجرا بود و ظاهرا برای شورای صنفی «کرونا» خیلی مساله نبود. پس از انتشار اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی برنامه‌های سینمایی و هنری کشور تا پایان هفته به خاطر بیماری کرونا، سخنگوی شورای صنفی نمایش خبر داد این اطلاعیه به معنای تعطیلی سالن‌های سینما در کشور نیست.

در حالی که در اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمده بود «تمامی برنامه‌های هنری و سینمایی در سالن‌های سراسر کشور تا پایان هفته جاری (۹/۱۲/۹۸) تعطیل می‌شود، غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: «برنامه اکران سینماها طبق برنامه ادامه دارد و بلیت‌فروشی هم در سایت سینماتیکت انجام می‌شود.»

او در ادامه توضیح داد: «با توجه به هماهنگی با شورای نظارت و ارزشیابی، اشاره اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مربوط به سالن‌های زیر نظر این وزارتخانه است و ارتباطی به سالن‌های سینمای کشور ندارد.»

به دنبال مصاحبه فرجی و تلاش برخی سینماداران برای ادامه فعالیت سینماها با وجود ابلاغیه وزارت ارشاد؛ همایون امیرزاده، مدیر مرکز روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوباره تاکید کرد: «در این مدت اجرای تمام تئاترها و نیز اکران فیلم‌های سینمایی متوقف می‌شود».

ظاهرا و درنهایت سینماها تعطیل شده و مراجعه به سینماتیکت نشان می‌دهد که لینک بلیت‌فروشی به طور کلی بسته شده است.