مسئول ارزیابی علمی واکسن کرونا گفت: هر کشوری هر نوع واکسن تایید‌شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کرد چراکه باید سطح ایمنی دنیا بالا برود.

به گزارش خبرگزاری برنا، مینو محرز در خصوص میزان اثر گذاری واکسن کرونا در سراسر جهان افزود: آمریکا واکسیناسیون را از همه زودتر شروع کرد اما 300 میلیون جمعیت دارد و باید حداقل 200 میلیون نفر تزریق کنند تا میزان اثرگذاری و مقابله با احتمال مرگ و میر مشخص شود.

 عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: آمریکا هنوز به صورت سراسری این واکسن را تزریق نکرده و از سوی دیگر این بیماری در آن جا خاموش می‌شود و بعد دوباره شیوع پیدا می‌کند که در پی آن میزان مرگ و میر زیاد می‌شود؛ بنابراین تا همه افراد یک جامعه واکسینه نشوند و مصونیت نسبی پیدا نکنند نمی‌توان درخصوص اثرگذاری این واکسن بر کاهش میزان مرگ و میر صحبت کرد.

محرز در پاسخ به این پرسش که این واکسن در مقابل ویروس‌های دیگری مانند ویروس کرونای بریتانیایی هم موثر است یا نه، بیان کرد: برخی کشورها واکسن را شروع کردند و تا زمانی که واکسیناسیون به صورت کامل انجام نشود نمی‌توان اظهارنظر کرد؛ اما اگر جهش بعدی پیدا نکند که تاکنون نداشته‌ایم، می‌‌توان در خصوص تاثیرگذاری آن اظهارنظر کرد.

عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه افرادی که این واکسن را در سراسر جهان تزریق کرده‌اند به کرونا مبتلا شدند یا نه، گفت: تاکنون گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم و تزریق این واکسن عمر کوتاهی دارد. باید زمان بگذرد تا وضعیت مشخص شود.

او ادامه داد: هیچ کدام از این واکسن‌ها با یکدیگر فرق ندارند و باید بیش از 70 درصد سطح تاثیرگذاری داشته باشند.