رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: با یک برنامه‌ریزی درست و مشخص، گام‌های تأمین واکسن باید هرچه سریع‌تر برداشته شود تا در حداقل زمان ممکن واکسن‌های تایید شده خارجی وارد کشور شده و از این طریق ایمنی گله‌ای موردنظر متخصصان و صاحب‌نظران تأمین شود؛ یعنی ایمنی جمعی تنها از طریق واکسن.

سید علیرضا ناجی، با تأکید بر اینکه مسئولان در بحران کرونا باید دید سلامت‌گرا داشته باشند؛ تأمین واکسن مؤثر و کارای کووید-19 در سریع‌ترین زمان ممکن را مطالبه عمومی جامعه دانست.

به راه‌افتادن کارزار مخالفت با واکسن کرونا

با انتشار خبرهایی در رابطه با آغاز واکسیناسیون در برخی کشورهای دنیا بازار شایعه و کلاه‌برداری گرم شده است. هفته گذشته یک آگهی در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست شد، با این عنوان که به کشورهای خارجی همسایه سفر کنید و واکسن کرونا بزنید.

در پی آن پلیس بین‌الملل به مردم هشدار داد که شبکه‌های جرایم سازمان‌یافته ممکن است دست به کلاه‌برداری زده و مردم را به خرید واکسن‌های جعلی کووید-۱۹ تشویق کنند. بنابراین مردم باید مراقب باشند گرفتار دام این کلاه‌برداران نشوند. پلیس در ایران هم همین هشدارها را داده است.

در این‌یک سال که ویروس کرونا جهان را در برگرفته بود امید بسیاری از مردم به آمدن واکسن یا دارویی بود تا بتواند جان مردم را نجات دهد و زندگی به حالت قبل بازگردد. حالا با تحقق این رؤیا بسیاری با واکسینه شدن مردم مخالف‌اند و آن را کاری اشتباه می‌دانند.

به گفته ناجی، این مخالفت‌ها چیز جدیدی نیست و از صدها سال قبل همیشه اظهارات غیر مستند و تلاش‌هایی برای مخالفت با پزشکی مدرن وجود داشته است.

پیک‌های شدیدتر بیماری با عادی انگاری

شب یلدا نزدیک است و این آیین محبوب کشورمان حالا تبدیل به بزرگ‌ترین ترس پزشکان، پرستاران و مسئولان حوزه بهداشت شده است. مسئولان بارها اعلام کرده‌اند در این شب‌ها در خانه بمانیم و به دیدار اقوام و مخصوصاً بزرگ‌ترها نرویم. حالا که تعداد بیماران و کشته‌ها رو به کاهش است بهتر است این موضوع را جدی بگیریم.

بر همین اساس رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هرگونه عادی انگاری شرایط و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها و اصول بهداشتی را  منجر به وقوع پیک‌های بعدی بیماری در زمستان عنوان کرد و گفت: تجربه ثابت کرده که هر بار به دنبال عادی انگاری شرایط و عدم رعایت‌ها، پیک‌های شدید بیماری رخ‌داده و هر پیک نسبت به پیک قبلی بیماری شدیدتر بوده است. پیام طبرسی ضمن هشدار نسبت به وقوع پیک چهارم بیماری کووید-۱۹ در صورت بی‌توجهی به اصول بهداشتی و عادی انگاری شرایط، اظهار کرد: امیدواریم که این اتفاق رخ ندهد؛ چراکه دیگر تاب و توانی در بیمارستان‌ها و کادر درمان باقی نمانده و در صورت رخداد پیک بعدی، وضعیت بسیار بغرنج خواهد بود.

پرستاران مرخصی نمی‌روند

باگذشت یک سال سخت و پر از دلهره دیگر تاب و توانی برای پرستاران باقی نمانده است. روز گذشته رئیس شورای عالی نظام پرستاری، کمبود نیرو را جدی‌ترین معضل فعلی جامعه پرستاری دانست و گفت: نیاز به نیرو در شرایط فعلی بسیار زیاد حس می‌شود و باید به فکر جذب نیرو باشیم؛ این خواسته ما بیش از آن‌که برای کاهش حجم کاری پرستاران باشد برای بیمارانی است که در بیمارستان بستری هستند.

شمس‌الدین شمسی با اشاره به‌سختی کار پرستاران و فشارهای روحی و روانی دوران کرونا، اظهار کرد:کمبود نیرو اینجا مشهود می‌شود که پرستاران نمی‌توانند به‌راحتی به مرخصی بروند. یعنی پرستاران حتی مرخصی استعلاجی را که به دنبال ابتلا به کرونا می‌گیرند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. در کشورهای پیشرفته دنیا پرستاران را به مرخصی اجباری می‌فرستند چون ممکن است محیط بیمارستان و شرایط کاری سخت باعث افسردگی آن‌ها شود.

معضل دیگری که شمسی به آن اشاره می‌کند ساعات کاری زیاد و حقوق پایین پرستاران است که در این روزهای سخت باعث شده تا تعداد قابل‌توجهی پرستار از کشور خارج شوند. او گفته است پرداخت حقوق به پرستاران در ایران نسبت به سایر مشاغلمان بسیار کمتر است. این در حالی است که یکی از مشاغلی که در سایر جوامع به‌شدت پیگیر آن هستند پرستاری است و همین باعث شکل‌گیری مهاجرت پرستاران شده است.

شمار فوتی‌ها کم شده، اما شرایط هنوز شکننده است

بر اساس آمارهایی که روزانه توسط سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود از روز یکشنبه تا ظهر دوشنبه ۷ هزار و ۵۰۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید۱۹- در کشور به یک‌میلیون و ۱۱۵ هزار و ۷۷۰ نفر رسید. همچنین در زمان ذکرشده، ۲۵۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۵۲ هزار و ۴۴۷ نفر رسید.

هنوز آمار جان‌باختگان براثر ابتلا به کرونا بالا است، بااین‌حال معاون درمان ستاد مقابله با کرونای شهر تهران با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی تعداد بستری‌شدگان در شهر تهران گفت: شهر تهران در حالت شکننده قرار دارد و هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی گفت از حالت حاد خارج‌شده‌ایم. نادر توکلی با تأکید بر بحرانی بودن شرایط افزود: در همه بیمارستان‌های تهران تخت خالی موجود است و ما پذیرای تمامی بیماران هستیم. هم‌وطنان توجه کنند این بیماری در ۵ روز دوم امکان تشدید دارد بنابراین معاینه پزشکی بیماران لازم است. توکلی هم ضمن تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفته است که شرایط تهران هنوز به حالت ثابت نرسیده و احتمال بازگشت دوباره بیماری وجود دارد.