عضو هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات زنان با اشاره به پژوهش جدید سازمان کمک بین‌المللی و غیرانتفاعی care، اظهار کرد: ۶۲درصد از افرادی که در جهان به دلیل پاندمی کووید۱۹ شغلشان را از دست داده‌اند، زنان هستند. همچنین ۲۷درصد از زنان در این ایام با چالش‌های مرتبط با بیماری روانی روبه‌رو شده‌اند در حالی که همین آمار برای مردان تنها ۱۰درصد است.

تهمینه شاوردی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تاکنون مطالعه و پژوهش قابل اعتنایی در کشور درباره پیامدهای پاندمی کرونا روی وضعیت خانوادگی، روانی و اجتماعی و اقتصادی زنان انجام نشده، گفت: زنان نه تنها از بعد اقتصادی با مشکل امنیت شغلی و از دست دادن موقعیت شغلی خود مواجه هستند بلکه به دلیل پایین بودن درآمد زنان نسبت به مردان، بالطبع پس‌انداز کمتری نیز دارند. در ایران میزان دقیقی از افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند، در دسترس نیست و بنا به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در بهترین حالت ۲.۹ میلیون و در بدترین حالت ۶.۴ میلیون نفر از کل شاغلان کشور شغلشان را از دست داده‌اند.

این جامعه‌شناس با اشاره به یافته‌های موسسه care که جامعه نمونه آن 4هزار مرد و 6هزار و 500 زن در ۳۸ کشور جهان است، توضیح داد: در این پژوهش‌ها ۵۵درصد از زنان اظهار کرده‌اند که به دلیل از دست دادن شغل و درآمدشان در پی شیوع کووید۱۹، دچار مشکلاتی در زندگی شده‌اند در حالی‌که ۳۴درصد مردان به این مشکلات اشاره کرده‌اند. به نظر می‌رسد زنان بیشتر در بخش‌های غیررسمی به کار اشتغال دارند که این امر شاهدی بر آسیب‌پذیر بودن آنان نسبت به از دست دادن شغل است.

وی درباره مشکلات تغذیه زنان در دوران پاندمی کووید۱۹ نیز اظهار کرد: مشکلات اقتصادی بر نوع و کیفیت تغذیه زنان بیش از سایر اعضای خانواده تاثیر داشته است. مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش درآمد یا از دست دادن شغل باعث شده که ۴۱درصد زنان و ۳۰درصد مردان اظهار به نداشتن غذای کافی کنند. این آمار بیانگر نابرابری‌های عمیق ریشه‌دار جنسیت در سطح غذایی محلی و جهانی است. باید توجه داشت که زنان اغلب کمترین و آخرین غذا را از سفره غذای هر وعده می‌خورند.

این دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: از پیامدهایی که پاندمی کرونا در پی داشته، افزایش خشونت علیه زنان است. براساس آمار ارائه شده میزان طلاق هم در ایران و هم جهان افزایش یافته است. سازمان ملل در همین راستا اعلام کرده با وجود اینکه خشونت علیه زنان پیشتر نیز وجود داشته و برخلاف قوانین حقوق بشر است اما گزارش‌های کشورهای مختلف بیانگر گسترش خشونت علیه زنان تا ۳۰درصد است.

وی گفت: تمام موارد ذکر شده در نهایت بر روان زنان تاثیرگذار است. در مجموع زنان معیشت، غذا و مراقبت‌های بهداشتی را باعث افزایش بار مراقبت‌های خود می‌دانند. همچنین زنان تقریبا دو برابر احتمال بروز چالش‌های دستیابی به خدمات بهداشتی با کیفیت را گزارش داده‌اند. گرچه تقریبا هیچ‌کس از اضطراب، نگرانی و عوارض عاطفی ویروس کرونا در امان نیست اما پژوهش موسسه Care نشان داده که زنان در جهان تقریبا سه برابر بیش از مردان از پیامدهای روانی گسترش این ویروس مثل اضطراب، کاهش اشتها و ناتوانی درخواب و عدم توان کافی برای انجام کارهای روزمره رنج می‌برند.