سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت پنج جاسوس در روزهای گذشته توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد و گفت: هم در وزارت امور خارجه و صنایع تامین‌کننده قطعات و هم در حوزه انرژی، وزارت دفاع و انرژی هسته‌ای دستگیری‌هایی داشتیم.

غلامحسین اسماعیلی همچنین از صدور حکم دو جاسوس به نام‌های مسعود مصاحب و شهرام شیرخانی نیز خبر و توضیح داد: مسعود مصاحب در قالب دبیرکل انجمن دوستی اتریش و ایران فعال بود و با سرویس‌های جاسوسی آلمان و اسراییل ارتباط داشت و مبادرت به جاسوسی می‌کرد و اطلاعات گوناگون در حوزه‌های مختلف از جمله پروژه‌های نظامی، موشکی، هسته‌ای، نانو و درمانی در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی آلمانی و اسرائیلی قرار می‌داد که به ١٠ سال حبس محکوم شد.

وی ادامه داد: شهرام شیرخانی نیز به انگلیس در حوزه‌های مختلف و حساس اطلاعات می‌فروخت و دنبال آلوده‌سازی برخی مدیران و جذب عناصر برای سرویس‌های جاسوسی بود.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه شیرخانی، اطلاعات قراردادهای بانک مرکزی، بانک ملی و وزارت دفاع را به دشمن داده بود و  به ۱۰ سال حبس محکوم شد.

اسماعیلی افزود: یکی از کسانی هم که دستگیر شد جمشید شارمهد بود؛ کسی که عزاداران امام حسین(ع) را در حسینیه شیراز به شهادت رسانده بود.

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه درباره احکام صادره درباره این دو جاسوس و دستگیری پنج جاسوس دیگر در رسانه‌های غربی بازتاب پیدا کرد. برگزاری‌های رویترز و بلومبرگ این اخبار را منتشر کردند.

سخنگوی قوه قضائیه از حکم 10 سال حبس برای دو جاسوس خبر داد که به گفته وی یکی از آنها اطلاعات پروژه‌های نظامی، موشکی، هسته‌ای، نانو و درمانی را در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی آلمانی و اسرائیلی قرار می‌داد و دیگری نیز به انگلیس اطلاعات می‌فروخت

ختم رسیدگی به پرونده طبری

اسماعیلی در بخش دیگری از نشست خبری خود درباره آخرین وضعیت پرونده و دادگاه اکبر طبری گفت: امروز آخرین جلسه دادگاه این پرونده است و آخرین دفاع اقای طبری هفته گذشته اخذ شده و از جمعی از متهمان روز یکشنبه آخرین دفاع اخذ شده؛ امروز ختم رسیدگی ان‌شاءلله اعلام خواهد شد.

وی افزود: برخی از وکلای متهمان برای تنظیم لایحه دفاعیه برای آخرین دفاع مهلتی از دادگاه خواستند که مهلت محدودی در نظر گرفته شده است و در اولین فرصت و حداقل زمان تا یکی دو هفته آینده رأی صادر خواهد شد البته معمولا ظرف یک هفته رأی صادر می‌شود و ان‌شاءالله  به زودی رأی این پرونده صادر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه با تاکید بر آنکه آنچه در دادگاه رسیدگی شد همه موارد اتهامی طبری نبود، تصریح کرد: علاوه بر آنچه که در دادگاه رسیدگی شده و امروز روز پایانی رسیدگی به این بخش از پرونده است، بخش‌های دیگری از آن در دادسرا مفتوح است و به زودی بخش دوم به دادگاه جهت رسیدگی ارسال خواهد شد.

وی درباره متهمان متواری این پرونده گفت: آنچه که در کیفرخواست آمده در موردش در این پرونده رأی صادر خواهد شد و عدم حضور آنها مانع تصمیم‌گیری دادگاه نخواهد بود.

در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم در حالی که در واکنش به پیام‌های تبریک‌ مقامات قضایی، برخی مدعی بودند که علی‌رغم این تبریک‌ها، تعدادی خبرنگار زندانی داریم و حتی در روز خبرنگار برخی با عنوان خبرنگار بازداشت شده‌اند، پاسخ شما چیست، گفت: ما در روز خبرنگار هیچ خبرنگاری را بازداشت نکردیم و انتشاردهنده اولیه این موضوع خودش اصلاحیه‌هایی زده است.

وی افزود: جامعه خبرنگاری ما مثل جامعه کارگری است و من قبلا به جامعه کارگری گفتم که مراقبت کنند افراد غیرکارگر سر سفره کارگران ننشینند لذا جامعه رسانه‌ای ارزشمند و خوب ما نیز مواظبت کنید تا افرادی به ناحق سر سفره شما ننشیند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین توضیح داد: در یکسال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلا با محکومیت‌هایی مواجه شده بودند در دوره اخیر از عفو مقام رهبری، آزادی مشروط و سایر ارفاق‌ها برخوردار شدند. توصیه ما این است که جامعه رسانه‌ای خط قرمزها را مراعات کنند و علی‌رغم اینکه گفتن این حرف مناسب نباشد اما اگر جرم و تخلفی انجام شد به ویژه در حوزه امنیت و عبور از خط قرمزها، چاره‌ای نیست و رسیدگی ماموریت اصلی ماست.

توصیه ما این است که جامعه رسانه‌ای خط قرمزها را مراعات کنند و علی‌رغم اینکه شاید گفتن این حرف مناسب نباشد؛ اما اگر جرم و تخلفی انجام شد به ویژه در حوزه امنیت و عبور از خط قرمزها، چاره‌ای نیست و رسیدگی ماموریت اصلی ماست

با جدیت به اتهامات مدیران هفت‌تپه رسیدگی می‌کنیم

در بخش دیگری از نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، وی درباره پرونده هفت‌تپه گفت: بخشی از پرونده به کارشناسی رفته است و بخشی دیگر درباره اعتراضات خصوصی‌سازی است که در حال پیگیری آن هستیم و توصیه کرده‌ایم هرچه سریعتر بررسی و تعیین تکلیف شود تا نحوه واگذاری شرکت هفت تپه به بخش خصوصی پیگیری شود. ضمن آنکه با دستور ریاست قوه قضاییه و در جلسه‎ای که با حضور مقامات ذیربط برگزار شد به دادستان کل کشور مأموریت داده شد تا موضوع  را به صورت تخصصی بررسی کند و پیگیری آن انجام شود؛ دادستان کل کشور نیز در همین راستا جلسات متعددی را برگزار کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه طی دو هفته جلسات متعددی با مسئولان استانی و کشوری برگزار شده است، افزود: با جدیت و برابر ضوابط قانونی به اتهامات مدیران هفت‌تپه رسیدگی و حکم را صادر خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص فساد در حوزه خودرو گفت: قوه قضائیه نسبت به این حق مردم بی‌تفاوت نبوده است و از ناحیه خودروسازان پیگیری‌های متعددی انجام شد. در حوزه برخی از شرکت‌های خودرویی که با سوء استفاده موجب گرانی می‌شدند اقداماتی انجام شد. مدیران قبلی هر دو شرکت خودروساز تحت تعقیب قرار گرفتند و در زمره محکومین پرونده‌های ما هستند.

اسماعیلی با بیان اینکه در زمینه گرانی خودرو بازرسی کل کشور ورود جدی انجام داد، افزود: در یک نمونه در بازرسی از ایران خودرو به این نتیجه رسیدند که یکی از تأمین‌کننده‌ها با تبانی مبادرت به گران نمایی و گران فروشی می‌کرده و علیرغم اینکه فولاد آلیاژی می‌توانسته از داخل تولید شود از خارج تهیه شده است. در مورد یکی از شرکت‌هایی که فولاد آلیاژی به خودروساز می‌فروخت نیز بیش از ۵۴۴ میلیارد تومان هزینه اضافی به گردن خودروساز گذاشته بود که با پیگیری‌ها ۵۳۳ میلیارد بازگردانده شده است.