سخنگوی قوه قضائیه در خصوص اینکه رئیس جمهور در نشست خبری، پزشکی قانونی را مسئول اعلام آمار کشته‌های آبان ماه معرفی کرد بعد از آن هم شاهد پاسکاری مسئولان به یکدیگر برای اعلام آمار هستیم این آمار بالاخره از چه طریقی قرار است در اختیار مردم گذاشته شود، گفت: اینکه در بیان هر مقامی چه می‌گوید بحثی جداست اما رویکرد ما اظهارنظر در چارچوب مقررات است. طبق مستندات ما این مسئله تعیین تکلیف شده و در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی طی دو مرحله و در شورای امنیت کشور در یک مرحله تعیین تکلیف شده است.

غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری دیروز خود افزود: طبق مصوبات ١٠ /١٠ و ٢٢ /١٠ شورای امنیت کشور متولی این موضوع تعیین شده است. همچنین اعلام آمار نیاز به جداسازی دارد که متولی این بخش نیز شورای تامین استان است.

برگزاری دادگاه‌های اغتشاشگران آبان در دستور کار است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت پرونده لیدرهای ناآرامی‌های اخیر گفت: ما سیاست خود را اعلام کردیم که صف معترضان را از اغتشاشگران جدا می‌دانیم. در خصوص بازداشتی‌ها اعلام کردیم هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف صورت بگیرد و برگزاری دادگاه‌های اغتشاشگران در دستور کار است که البته در این مدت این افراد هم به دو گروه تقسیم شدند. جمعی از عناصر اصلی شناسایی شدند که اموال دولتی را به آتش کشیدند و اماکن متعلق به مردم را تخریب کردند که متناسب با اعمالشان مجازات های قانونی پیش‌بینی شده است که بسیاری محاکمه شده‌اند که حکم بدوی آنها صادر شده است.

آغاز جلسات محاکمه طبری از اسفند

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده اکبر طبری نیز اظهار کرد: تحقیقات این پرونده تمام است و حتما قبل از پایان سال دادسرا تصمیم خواهد گرفت و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده که در اسفندماه جلسات محاکمات آغاز شود.

احکام محیط زیستی‌ها قطعی شد

اسماعیلی در بخش دیگری از نشست خبری خود از قطعی شدن احکام صادره برای ۸ متهم پرونده موسوم به محیط زیست خبر داد و افزود: طبق حکم صادرشده از سوی دادگاه تجدیدنظر، مراد طاهباز و نیلوفر بیانی به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس و رد وجوه دریافتی از دولت آمریکا محکوم شدند.

وی ادامه داد: هومن جوکار و طاهر قدیریان هرکدام به ۸ سال حبس، سام رجبی و حمیده (سپیده) کاشانی‌دوست هرکدام به ۶ سال حبس، امیرحسین خالقی به جرم جاسوسی به ۶ سال و عبدالرضا کوهپایه هشتمین متهم این پرونده به جرم اجتماع و تبانی به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

بازداشت ۵ مدعی نفوذ در شورای نگهبان

وی در مورد نفوذ و کلاهبرداری برخی افراد در انتخابات نیز گفت: اینکه ادعا می‌کنند ذی نفوذند با اینکه باشند متفاوت است. تاکنون به ادعا رسیده‌ایم ولی به صاحب نفوذ نرسیده‌ایم. سخنگوی قوه قضاییه اظهار کرد: این موضوع کلاهبرداری است نه ارتشا. ولی وصف مجرمانه دارد و رسیدگی می‌کنیم. تا‌کنون ۲۰ نفر شناسایی و برخی با قرار آزاد شده و حدود ۴ تا ۵ نفر در بازداشت هستند اما به ارتباط این مدعیان با نهاد نظارتی انتخابات نرسیده‌ایم البته در این زمینه فردی از استانداری نیز بازداشت شده است.