سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: امیر رحیم‌پور جاسوس سیا که اطلاعات هسته‌ای ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار می‌داد، شناسایی، محاکمه و به اعدام محکوم شد که به زودی سزای اعمال خود را خواهد دید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی دیروز در نوزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به پرسشی درباره دستگیری تعدادی از جاسوسان آمریکایی و سرنوشت پرونده آنها گفت: این فرد  ضمن ارتباط با سازمان جاسوسی، از آن‌ها دستمزدهای کلانی را هم به عنوان حق‌الزحمه دریافت کرده و تلاش می‌کرد بخشی از اطلاعات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را در اختیار سرویس آمریکا قرار دهد.

 داوطلبان از اتهام‌زنی اجتناب کنند

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بنده همین جا فرصت را مغتنمی می‌دانم و به داوطلبان مجلس شورای اسلامی و هواداران آنها توصیه می‌کنم قانون را در دوره تبلیغات مورد توجه قرار دهند؛ کسانی که قرار است در سنگر قانونگذاری به مردم خدمت کنند باید نمونه احترام به قانون باشند؛ از تخریب و اتهام‌زنی اجتناب کنند چرا‌که مردم از فضای اتهام‌زنی بی مورد خاطره خوشی ندارند.

تایید حکم جعبه سیاه پرونده  بابک زنجانی در دیوان عالی

اسماعیلی در خصوص صدور حکم بدوی دادگاه «زیباحالت منفرد» و آخرین وضعیت این پرونده گفت: پرونده این شخص که به جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی نام برده می‌شود حکمش در دیوان عالی تایید شد و به جرم اخلال کلان در سیستم ارزی کشور و کلاهبرداری شبکه‌ای به تحمل ٢۵ سال حبس، استرداد کلیه اموال منقول و غیرمنقول و جزای نقدی معادل مال کلاهبرداری شده است. در ارتباط با پرونده‌های مهم حسب دستور رییس قوه قضاییه برخی پرونده‌ها بصورت فوق‌العاده بررسی می‌شود. پرونده‌های ملی و دارای شاکیان فراوان و پرونده‌هایی که به دغدغه مردم تبدیل شده فارغ از اینکه دادگاه به چه نتیجه‌ای برسد دستور داده شده دچار اطاله نشود.

کلیه پروازها از چین متوقف شده است

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص حقوق عامه در رابطه با ویروس کرونا گفت: آخرین خبر ما این است که کلیه پروازها متوقف شده و تنها قرار است پروازی برای انتقال اتباع ما از چین مهیا شود و ما به عنوان دستگاه قضا پیگیر حقوق مردم در حوزه سلامت هستیم.

عناوین اتهامی «پروانه سلحشوری» هنوز اثبات نشده است

اسماعیلی در خصوص احضار «پروانه سلحشوری» و اینکه آیا این اقدام خلاف قانون نیست، گفت: من نمی‌دانم اصل قانون اساسی در خصوص مصونیت نمایندگان را مطالعه فرموده‌اید یا خیر؛ لازم است برای طرح سوال زمان بگذارید. چه کسی گفته نماینده اگر بیرون مجلس جرمی انجام داد نباید تعقیب قضایی شود. مصونیت نماینده در راستای وظایف نمایندگی است و افترا زدن جزو وظایف نمایندگی نیست. البته عناوین اتهامی ایشان هنوز اثبات نشده پس از ذکر آن معذوریم.

پلمپ خانه یکی از مداحان معروف ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص خبر پلمپ خانه یکی از مداحان معروف گفت: آنچه اتفاق افتاد ربطی به پرونده‌های قضایی نداشت و این ملک بابت دریافت تسهیلات در رهن بانک پلمپ شد و البته دریافت‌کننده تسهیلات هم صاحب ملک نبود. اصل توقیف درست است اما این کار از سوی بانک صورت گرفته است.

از آمار بالای رد صلاحیت خوشحال نمی‌شویم

وی در خصوص اینکه سخنگوی شورای نگهبان دلیل برخی رد صلاحیت‌ها را ناشی از فساد اقتصادی و اخلاقی دانسته‌ است، قوه قضائیه برای برخورد با این فسادها برنامه‌ای دارد، گفت: موضوع صلاحیت با موضوع اعمال مجرمانه عموم و خصوص مطلق است. برخی اقدامات نافی صلاحیت است اما وصف مجرمانه ندارد که باید توجه داشته باشیم؛ پس همه موارد نافی صلاحیت لزوما وصف مجرمانه ندارد. اگر برای مثال نماینده‌ای با رانت اطلاعاتی از انجام پروژه‌ای کاری اقدام یا خریدی انجام دهد و از عواید طرح منتفع شود وصف مجرمانه ندارد اما شورای نگهبان می‌تواند این را نافی صلاحیت بداند. نکته دوم این است که انتظار داریم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان برخی موارد را در زمان خودش رسیدگی کند که با این اقدام اصلا کار به رد صلاحیت نیانجامد. ما از آمار بالای رد صلاحیت خوشحال نمی‌شویم. در این حوزه اگر بحثی وصف مجرمانه باشد ما قطعا ورود خواهیم کرد.

بازداشت ۵ نفر در پرونده روح‌الله زم

وی در رابطه با زمان تشکیل دادگاه پرونده «روح‌الله زم» و اینکه به کدام شعبه ارجاع شده گفت: خبر صدور کیفرخواست در خصوص خود فرد درست است و به شعبه ١۵ دادگاه انقلاب ارجاع شده است که پیش‌تر در این شعبه پرونده‌ای در خصوص این فرد تشکیل شده بود البته هنوز برای دادگاه تعیین وقت نشده است. ما گفته‌ایم پرونده‌های ویژه دچار اطاله دادرسی نشوند. در این پرونده غیر از متهم اصلی ۵ نفر بازداشت هستند که هنوز برایشان کیفرخواست صادر نشده است. افراد زیاد دیگری در این پرونده مطرح هستند که کار راستی‌آزمایی در حال انجام است. برخی افراد البته شخصا مراجعه کرده و خوداظهاری و اظهار ندامت کرده‌اند.