محجوب با اشاره به افزایش تعداد فقرا در کشور:

بانک مرکزی ضریب جینی را ماهانه اعلام کند

رئیس فراکسیون کارگری مجلس از افزایش دو برابری تعداد فقرا و شدت فقر در کشور انتقاد کرد و از بانک مرکزی خواستار اعلام ماهانه ضریب جینی شد. علیرضا محجوب در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه وضعیت معیشتی کارگران مناسب نیست و اگر تدابیر مناسب اتخاذ نشود بدتر خواهد شد، گفت: باید با تلاش تدابیری اتخاذ کنیم که منجر به بهبود وضعیت کارگران و قشر ضعیف جامعه شود. وی سال 98 را سال سختی برای معیشت کارگران خواند و افزود: بی‌شک با توجه به کاهش قدرت خرید کارگران، این قشر سال یا سال‌های دشوار و سختی را از لحاظ اقتصادی پیش رو خواهند داشت. محجوب از عدم توجه دولت و مجلس به ضریب جینی انتقاد کرد و گفت: در حالی با بی‌توجهی دولت و مجلس به این مهم روبرو هستیم. ضریب جینی شاخصی است که برابری و نابرابری‌ها را نشان می‌دهد. این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار می‌رود دستگاه‌های مسئول به فوریت ضریب جینی را به صورت ماهانه محاسبه و اعلام کنند تا دستگاه‌های اجرایی بتوانند براساس آن تصمیم‌گیری کنند. محجوب با تاکید بر اینکه با افزایش نابرابری در جامعه میزان ناامیدی و فقر اقتصادی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: مطالبه امروز ما باید جلوگیری از فاصله‌ها برای افزایش نابرابری‌ها باشد و توجه به این مهم حتی از موضوع حقوق و شغل مهمتر است. نماینده تهران در مجلس افزود: متاسفانه نابرابری‌ها به گونه‌ای است که عده‌ای قدرت خرید گوشت 120هزار تومانی تا یک میلیون تومانی را دارند اما برخی حتی از عهده خرید گوشت 10هزار تومانی هم برنمی‌آیند. وی با بیان اینکه بر این باوریم که تعداد فقرا دو برابر شده است، افزود: شدت فقر نیز دو برابر شده و اگر این موضوع را باور ندارند ضریب جینی را اعلام کنند.

    


تجمع دوباره بازنشستگان مقابل مجلس

صبح دیروز (هفتم اسفند) جمعی از بازنشستگان صندوق کشوری، فولاد و تامین اجتماعی، مقابل مجلس تجمع کردند. به گزارش ایلنا، بازنشستگان خواستار بازنگری جدی در لایحه بودجه هستند به گونه‌ای که مطالبات اصلی بازنشستگان که همسان‌سازی و بهبود مستمری‌هاست، برآورده شود. بازنشستگان می‌گویند تمامی مزایا و امتیازات شاغلان هم‌تراز باید نصیب بازنشستگان هم بشود. بازنشستگان دو روز پیش از این (پنجم اسفند) نیز مقابل مجلس تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

    


دولت، بازیگر اصلی جلسات دستمزد است

پیش‌بینی یک کارشناس حوزه کار این است که اگر چه به دلیل شرایط سخت اقتصادی، امسال چانه‌زنی‌های دستمزد متفاوت و پیچیده‌تر از سال قبل خواهد بود اما رقم دستمزد کارگران حتما تا پایان سال تعیین و اعلام خواهد شد. علی‌اکبر لبافی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بازیگر اصلی جلسات دستمزد، دولت است و باید دید چه دستمزدی را برای کارگران به مصلحت می‌داند. وی افزود: طبعاً وقتی در شرایط عادی نیستیم نمی‌توانیم تصمیمات عادی هم بگیریم اما پیش‌بینی من این است که تا قبل از پایان سال رقم مزد اعلام و سایر سطوح مزدی هم تعیین می‌شود و علاوه بر این هیچ تغییری منطبق با نیاز امروز جامعه کارگری به لحاظ شرایط اقتصادی و وضع بنگاه‌های اقتصادی و فقر حاکم بر شاغلان اتفاق نخواهد افتاد. این کارشناس حوزه کار تصریح کرد: روند تعیین دستمزد در شورای عالی کار همچون سال گذشته دنبال خواهد شد که رقمی به عنوان عدد پایه در نظر گرفته می‌شود و سایر سطوح مزدی هم در قالب فرمول‌های گذشته افزایش می‌یابد لذا تغییری خاصی را در دستمزد سال ۹۸ شاهد نخواهیم بود مگر آنکه بخواهند مزد را واقعی تعیین کنند که در آن صورت شرطش این است که بخشی از این افزایش را دولت و بخشی را کارفرمایان تقبل کنند. لبافی با اشاره به اعلام رقم هزینه سبد معیشت کارگران، گفت: اگر توان افزایش مزد کارگران را نداریم باید به کف بازار برگردیم و ببینیم چه عددهایی رشد کرده که باعث کاهش قدرت خرید شده است. امروز هزینه معیشت خانوارها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است لذا دولت باید از رشد قیمت برخی اقلام در سال آینده جلوگیری کند و ثبات قیمت‌ها را به بازار برگرداند چرا که در گذشته هم از آشفتگی بازار و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها آسیب دیدیم و آثار زیان‌بار آن را در سال‌های بعد مشاهده کردیم.