نماینده کارگران از برگزاری نخستین نشست کمیته دستمزد شورای عالی کار برای بررسی مزد ۹۸ بدون حضور نمایندگان کارفرمایی خبر داد و گفت: در این نشست مقرر شد سبد معیشت کارگری بر مبنای تورم آخر دی ماه به‌روزرسانی شود. فرامرز توفیقی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نشست روز دوشنبه کمیته دستمزد شورای عالی کار گفت: در این نشست نمایندگان کارفرمایی حضور نیافتند اما با حضور نمایندگان کارگری و نمایندگان دولت تصمیماتی اتخاذ شد.

وی افزود: متاسفانه در روزهایی که روزهای خاص و حساسی برای جامعه کارگری است و کارگران شرایط بحرانی را سپری می‌کنند، عدم حضور نمایندگان کارفرمایی در نشست به معنای فرار از مسئولیت است.

توفیقی یادآور شد: وقتی دولت دست تولیدکنندگان را در افزایش قیمت‌ها و هر نوع بازی کردن با بازار باز می‌گذارد، امر بر کارفرمایان مشتبه می‌شود که می‌توانند هر نوعی که دلشان می‌خواهند رفتار کنند کما اینکه در این نشست نیز حضور پیدا نکردند.

وی درباره مبنای محاسبه سبد معیشت نیز گفت: از آنجا که بانک مرکزی از ۳۰ آذر ماه امسال گزارش آماری نمی‌دهد تنها جایی که باقی می‌ماند مرکز آمار است که البته مرکز آمار هم گزارش‌های ماهانه می‌دهد، به همین دلیل پذیرفتیم که براساس گزارشات آماری آخر دی ماه مرکز آمار، سبد معیشت را محاسبه کنیم.

توفیقی یادآور شد: نکته دیگری که در این نشست مطرح شد، ارائه راهکارهایی برای حرکت تدریجی به سمت کاهش شکاف دستمزد سبد معیشت بود.

نماینده کارگران یادآور شد: در دو سه سال اخیر سعی کردیم افزایش مزد را کمی بالاتر از تورم اعلامی نهایی کنیم اما متاسفانه بلایی که سال ۹۷ بر سر آن آمد نه تنها تمام زحمات سه سال گذشته را بر باد داد که شکاف را بیشتر از پیش عمیق کرد.

توفیقی گفت: دوشنبه هفته آینده بار دیگر نشست کمیته دستمزد برگزار می‌شود و سبد معیشت به‌روزرسانی شده در آنجا ارائه خواهد شد تا به تأیید نهایی برسد. وی درباره راهکاری احتمالی برای نزدیک کردن دستمزد به سبد معیشت گفت: در سال‌های گذشته در شورای عالی کار یک پیمان دسته‌جمعی پنج‌ساله امضا شد که هر سال دستمزد را ۱۰درصد بالاتر از تورم نهایی کنیم تا طی چند سال دستمزد و سبد معیشت به هم نزدیک شود. سال اول اجرا شد و براساس تورم ۱۵درصدی، دستمزد ۲۵درصدی اعلام شد اما سال بعد دقیقا نزدیک موعد دستمزد که رسیدیم مجلس لایحه‌ای برای تثبیت قیمت‌ها داد که متاسفانه تنها چیزی که تثبیت قیمت‌ها شامل آن شد دستمزد بود وگرنه همه چیز افزایش پیدا کرد و در واقع آن پیمان دسته‌جمعی از بین رفت.

توفیقی تاکید کرد: حالا با تجربه‌ای که از قبل پیدا کردیم به دنبال راهکار اجرایی و الزامی‌تر هستیم که دستخوش حادثه‌ها و اما و اگرهای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نشود.