سیدمحمد میرزامحمدزاده

یک مادر باردار فلسطینی و فرزند یک‌ساله‌اش در جریان موجی از حملات هوایی رژیم صهیونیستی به نوار غزه کشته شدند؛ حملاتی که آرامش شکننده یک ماهه این منطقه تحت محاصره را از بین برد.

حملات شامگاه یکشنبه (پانزدهم ازدیبهشت ماه) پس از آن صورت گرفت که حماس کنترل غزه را در اختیار دارد و جنبش جهاد اسلامی فلسطین بیش از 200 موشک را به سمت شهر‌ها و روستاهای جنوب سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند.

به گفته وزارت سلامت غزه حداقل سه فلسطینی شامل یک مادر، نوزاد و یک مرد 22 ساله با نام عماد نصیر در حملات هوایی به شهادت رسیدند و در همین حال 13 نفر دیگر زخمی شدند.

شعله‌ور شدن این کشمش‌ها که بنیامین نتانیاهو را وادار ساخت سران امنیتی خود را گرد آورد، درست چند روز قبل از آغاز ماه رمضان و همچنین جشن روز استقلال رژیم صهیونیستی صورت گرفت

از طرف دیگر ترکش‌های موشک‌های غزه منجر به زخمی شدن دو صهیونیست شد که یکی از آن‌ها یک پیرزن 80 ساله بود.

بر اساس ادعای ارتش رژیم صهیونیستی، این تنش روز جمعه پس از زخمی شدن دو سرباز صهیونیست، به وسیله گلوله تک‌تیرانداز جنبش جهاد اسلامی در مرز دو کشور آغاز شد؛ پس از آن حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منظور انتقام‌گیری منجر به شهادت دو جهادگرای حماس شد.

دو فلسطینی دیگر نیز در حین اعتراض در نزدیکی دیوار حائل از سوی سربازان صهیونیستی به شهادت رسیدند و پس از آن روز شنبه (چهاردهم اردیبهشت ماه) حماس و جهاد اسلامی این کشتار بی‌رحمانه را با شلیک موشک پاسخ دادند.

این دو گروه در بیانیه‌ای وعده دادند که در صورت ادامه گستاخی‌های رژیم صهیونیستی، واکنشی وسیع‌تر و دردناک‌تر را به کار می‌گیرند. نیروی هوایی رژیم اشغالگر با حملات هوایی و شلیک تانک‌ها به سمت 30 هدف متعلق به دو گروه، حملات موشکی را پاسخ دادند.

فاوست گفت: احتمالا صهیونیست‌ها این منازعه را به یک جنگ تمام‌عیار نکشانند؛ چراکه نگرانی‌هایی از رویدادهای پیش‌رو وجود دارد و شاید همانطور که در آخرین دور از منازعات نظامی در اوایل ماه آوریل وعده داده بود به صلح بچسبد

وضعیت خطرناک

انفجارها در شهر غزه در حالی صورت گرفت که خیابان‌ها مملو از جمعیت مردم عادی در حال خرید روزانه به‌منظور آمادگی برای ماه رمضان بودند و مردم هراسان اقدام به پناه‌ گرفتن کردند.

ابتسام ابوعرار، عموی کودک 14 ماهه به شهادت رسیده گفت: هواپیمای صهیونیست موشکی را شلیک کرد به نزدیکی خانه اصابت کرد و ترکشش وارد خانه شد و طفل بیچاره را به شهادت رساند.

وزارت سلامت غزه اعلام کرد که مادر 37 ساله این کودک با نام فلسطین ابوعرار، چند ساعت بعد به دلیل شدت جراحات جان خود را از دست داد. سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در اینباره اظهار نظری نکرد.

آن‌طرف مرز، صدای آژیر صهیونیست‌ها را وارد به ترک خانه و  رفتن به پناهگاه‌ها کرد و در همین حال صدای انفجار موشک‌هایی که ساقط می‌شدند از بالای سر افراد شنیده می‌شد. در همین حال جاناتان کانریکاس، سخنگوی ارتش اشغالگر عنوان کرد که آمادگی تشدید حملات را دارند. اتحادیه اروپا اواخر روز شنبه، خواستار  تنش‌زدای هرچه سریع‌تر شد و  حمایت خود از تلاش‌های مصر و سازمان ملل متحد برای رفع این وضعیت، اعلام کرد.

ماجا کویجانکیک، سخن‌گوی اتحادیه اروپا گفت: موشک‌هایی که به سمت سرزمین اشغالی از نوار غزه شلیک می‌شوند باید سریعاً متوقف شوند. تنش‌زادیی از این شرایط بغرنج باید زودتر صورت بگیرد تا زندگی شهروندان بی‌گناه در امان بماند.

وی در بیانیه خود ادامه داد: صهیونیست‌ها و فلسطینیان هر دو حق دارند که در صلح، امنیت و کرامت زندگی کنند.

وساطت مصر

شعله‌ور شدن این کشمش‌ها که بنیامین نتانیاهو را وادار ساخت سران امنیتی خود را گرد آورد، درست چند روز قبل از آغاز ماه رمضان و همچنین جشن روز استقلال رژیم صهیونیستی صورت گرفت.

رژیم اشغالگر همچنین در حال آماده سازی تل‌آویو برای برگزاری رویداد رقابت فینال موسیقی اروپا موسوم به یوروویژن 2019 برای دو هفته آینده است.

هری فاوست، خبرنگار الجزیره در گزارش از بیت‌المقدس گفت که آخرین دور از این منازعات در نقطه سیاسی حساسی برای صهیونیست‌ها رخ داده است.

فاوست گفت: احتمالا صهیونیست‌ها این منازعه را به یک جنگ تمام عیار نکشانند؛ چرا که نگرانی‌هایی از رویدادهای پیش رو وجود دارد و شاید همانطور که در آخرین دور از منازعات نظامی در اوایل ماه آوریل وعده داده بود به صلح بچسبد.

صهیونیست‌ها و مصر پس از آنکه حماس در سال 2007 کنترل نوار غزه را در اختیار گرفت، محاصره‌ای فلج کننده علیه این منطقه اعمال کردند.

به دنبال جنگ‌های سنگین در اواخر ماه مارس (اوایل فروردین ماه) رژیم صهیونیستی موافقت کرد که محاصره را در ازای توقف پرتاب موشک، تسهیل کند.  این تسهیل شامل افزایش محدوده مجاز ماهیگیری در ساحل غزه، افزایش واردات به غزه و اجازه به کشور حاشیه خلیج‌فارس قطر برای ارسال کمک به این منطقه بحران زده می‌شد. اما در هفته جاری، در واکنش به شلیک موشک، رژیم صهیونیستی دوباره منطقه ماهیگیری را محدود کرد و  پس از تیراندازی روز شنبه کلیه عبور و مرورها به این منطقه را قطع کرد.

نزدیک به دو میلیون فلسطینی در غزه زندگی می‌کنند که اقتصادشان به دلیل محاصره دچار بحران شده و کمک‌های خارجی نیز اخیراً متوقف شده است. بر اساس اعلام بانک جهانی نرخ بیکاری به 52 درصد رسیده و فقر کاملا شایع است.

رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند که محاصره برای جلوگیری به دستیابی حماس به تسلیحاتی که از سال 2017 با ورود حماس منجر به سه جنگ در غزه شده،‌ لازم و ضروری است.

حماس روز پنج‌شنبه (دوازدهم اردیبهشت ماه) گفته بود که یحیی سینوار، یکی از رهبران حماس برای مذاکره به منظور حفظ صلح و تسهیل محاصره به قاهره سفر کرده است.

مخیمر ابو سدا، استاد علوم سیاسی در دانشگاه الازهر در نوار غزه گفت که این وظیفه صهیونیست‌ها است که توافق پس از جنگ ماه مارس را اجرایی کند.

وی به الجزیره گفت که این تقصیر دولت صهیونیستی است که به اجرای تعهدات پایبند نبوده است.

آخرین خبر‌ها حاکی از شهادت 9 فلسطینی و جراحت ده‌ها نفر است. محمود عبارس رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین نیز حملات چند روز گذشته رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه را محکوم کرد و خواهان حمایت جامعه بین‌الملل از فلسطینی‌ها شد تا رژیم صهیونیستی نتواند با آسودگی اقدام به کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین کند. وی گفت: سکوت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و نقض قوانین بین‌المللی باعث می‌شود آنها برای ارتکاب جنایات بیشتر ترغیب شوند.

سعید ابوعلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز از جامعه بین‌الملل خواستار اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی شد و از آن‌ها خواست که دست از سکوت بردارد.