گروه‌های سیاسی فلسطین اقدام رئیس تشکیلات خودگردان در انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین را خودسرانه و بی‌ارزش خوانده و تأکید کردند تا زمان برگزاری انتخابات این مجلس به کار خود ادامه دهد.

موسی ابومرزوق، عضو دفتر سیاسی حماس در واکنش به خبر انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین توسط رئیس تشکیلات خودگردان گفت: محمود عباس بحران‌سازی می‌کند و سپس به اقدامات مختلفی برای آن متوسل می‌شود.

وی شنبه شب (یک دی ماه) در پیامی از طریق توئیتر گفت: عباس یا دادگاه قانون اساسی یا شورای مرکزی حق انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین را نداشته است؛ اما این حق رئیس است که خواهان برگزاری انتخابات مجلس قانون‌گذاری و ریاستی شود بخصوص که اختیارات ریاستی وی هم پایان پذیرفته است.

جریان اصلاح دموکراتیک جنبش فتح نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: درحرکتی که هیچ توجیه قانونی و ملی ندارد و در یک قمار سیاسی تازه و ماجراجویی بی‌حساب و کتاب، محمود عباس، مجلس قانون‌گذاری منتخب فلسطین را بدون حق، منحل کرد که نقض آشکار مفاد قانون اساسی است که همه قوا در فلسطین تحت فرمان آن هستند.

این جریان آورده است: تصمیم انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین مبتنی بر خواست یک دادگاه غیرقانونی است که محمود عباس خودش به همین منظور آن را مأمور کرده بود و گروه‌های مردمی و سیاسی ما بر بطلان تشکیل آن و مؤثر نبودن تصمیم‌های آن اتفاق‌نظر دارند به‌گونه‌ای که منعکس‌کننده مقصود عباس در تعمیق شکاف داخلی فلسطین و دائمی کردن آن است، اتفاقی که همسو با معامله قرن ترامپ است و تشکیلات خودگردان اگرچه به‌ظاهر با آن مخالفت می‌کند اما در پشت درهای بسته آن را پذیرفته است.

در این بیانیه آمده است: عباس حق ندارد، دستگاه قضایی را سیاسی کند و مجلس قانون‌گذاری را که باید تا زمان روی کار آمدن مجلس منتخب جدید به کار خود ادامه دهد، منحل کند، تنها اختیاری که برای محمود عباس حالا که دوره قانونی حکومت وی به پایان رسیده باقی‌مانده است دعوت به برگزاری انتخابات است چیزی که همه احزاب سیاسی فلسطین مدت‌هاست خواهان آن هستند.

احمد ابو فواد، معاون دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم انحلال مجلس قانون‌گذاری را موجب تعمیق شکاف داخلی فلسطین دانست و گفت: این اتفاق می‌تواند واکنش‌های خطرناکی در پی داشته باشد.

یحیی موسی، نماینده حماس در مجلس قانون‌گذاری فلسطین نیز تصمیم محمود عباس درانحلال این مجلس را بی‌ارزش خواند و گفت این اقدام اختلاف را بیشتر کرده و نظام سیاسی فلسطین را نابود می‌کند.

موسی طی اظهاراتی به‌ کانال الغد گفت: مجلس قانون‌گذاری به کار خود ادامه خواهد داد و چنین تصمیم‌هایی همه امیدها را برای ایجاد صلح و آشتی فلسطین از بین می‌برد. این نماینده حماس تأکید کرد: هدف از تأسیس دادگاه قانون اساسی تعرض به قانون اساسی است تا ابزاری در دست عباس برای نابودی هر نهاد فلسطین باشد.

موسی گفت: عباس و دادگاه قانون اساسی حق انحلال مجلس قانون‌گذاری و تحمیل انتخابات پارلمانی را ندارند و دوره این مجلس که حماس، اکثریت آن را با پیروزی بر جنبش فتح در انتخابات سال 2006 در اختیار دارد، فقط در صورت برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس جدید به پایان می‌رسد.

جنبش جهاد اسلامی هم اعلام کرد که انحلال مجلس قانون‌گذاری فلسطین توسط تشکیلات خودگردان پیامدهای خطرناکی برای اوضاع داخلی فلسطین خواهد داشت و شکاف‌ها را بیشتر می‌کند.

این جنبش تأکید کرد که عباس با این کار به دنبال تخریب تمامی پل‌های پشت سرش و نابودی نهادهای مقاومت است.