منابع اسرائیلی فاش کردند که انگیزه اصلی ورود ناموفق نیروهای ویژه ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه بسیار مهمتر از ترور رهبران نظامی حماس بوده است.

سایت «عرب ۴۸» فلسطین گزارش داد، پس از انتشار بیانیه‌ای از طرف گردان‌های القسام و تایید ورود ناموفق یگانی ویژه از سربازان اسرائیلی به خان‌یونس با هدف ترور یکی از رهبران این گردان‌ها، ارتش رژیم صهیونیستی فورا قصد نیروهایش برای اجرای هرگونه عملیات ترور یا آدم‌ربایی را تکذیب کرد.

سایت عبری زبان «والا» گزارش داد، سربازان اسرائیلی از دیوار امنیتی عبور کرده و برای اجرای عملیاتی اطلاعاتی جهت جمع‌آوری اطلاعات، خود را به عمق نوار غزه در خان یونس رساندند. پس از آنکه این عملیات محرمانه لو رفت، ماموریت به اتفاقی بسیار پیچیده تبدیل شد که در نهایت بر خلاف آنچه برنامه‌ریزی شده بود، یک افسر عالی رتبه اسرائیلی کشته شد، همچنین هفت فلسطینی از جمله رهبرانی از جنبش حماس کشته شدند.

سایت والا در ادامه نوشت: این نیروهای مقاومت بودند که شروع به تیراندازی به سوی خودروی نیروهای اسرائیلی کرده و در نتیجه آن یک افسر اسرائیلی را کشتند و در مقابل ارتش هم یکی از رهبران حماس به همراه دوستانش را هدف قرار داد، سپس نیروی هوایی ارتش اسرائیل فورا با پوشش آتش هوایی و حمایت سربازان خود، آنها را از منطقه خارج کرد و این عملیات در ساعات پایانی عصر یکشنبه (بیستم آبان ماه) پایان یافت.

این سایت عبری‌زبان در ادامه گزارش داد: عملیات اطلاعاتی در نوار غزه به دلیل حساسیت منطقه و وجود نیروهای حماس، از سوی گادی آیزنکوت، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل و بعد توسط آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم تایید شد.

طبق گزارش سایت یاد شده، هدف از این عملیات کسب اطلاعاتی بسیار حیاتی و ضروری برای رهبری سیاسی اسرائیل برای مذاکرات آتی درباره تبادل اسرا با حماس بود.

این سایت که با نهادهای امنیتی اسرائیل در ارتباط است اعلام کرد: ارتش برای این عملیات یگان ویژه‌ای شامل افسران و نیروهای ورزیده و کارکشته خود را انتخاب کرده بود. این نیروها در عملیات‌ مشابه زیادی شرکت کرده بودند و موافقت‌های لازم را برای اجرای عملیات از بالاترین رده‌های نظامی اسرائیل گرفته بودند.

سایت والا در پایان نوشت: نمی‌توان پیامدهای شدید این عملیات را نادیده گرفت که بر تنش میان حماس و ارتش اسرائیل و نیز هزینه‌ای خواهد انجامید که احتمالا اسرائیل باید در صورت تبدیل این وضعیت به یک جنگ، متحمل شود.

این سایت پیش‌بینی کرد: با وجود اینکه حماس به دنبال افزایش تنش‌ و جنگی جامع نیست اما انتقام نور برکه، رهبر بزرگ خود را خواهد گرفت، به همین دلیل فرماندهی جنوبی ارتش اسرائیل اقداماتی را در راستای ناکام گذاشتن هرگونه عملیات انتقام‌جویانه احتمالی از طرف نوار غزه در پیش گرفته است.

منابع فلسطینی پیشتر اعلام کرده بودند که، سربازان ارتش رژیم صهیونیستی در پوشش غیرنظامی وارد نوار غزه شده و خود را به عمق سه کیلومتری این منطقه و ورودی یکی از مسجدهای آن رساندند و تلاش کردند یکی از مسئولان یگان تونل‌ها در جنبش حماس را ربوده یا ترور کنند.

صالح نعامی، تحلیلگر و نویسنده صهیونیست نیز اذعان کرد: تمامی شواهد حاکی از آن است که ارتش اسرائیل برای نفوذ به جنوب شرق نوار غزه و ترور در این منطقه برنامه‌ریزی کرده بود.

وی افزود: اسرائیل می‌خواست که این حادثه را به درگیری داخلی فلسطینیان نسبت دهد اما بیداری و هوشیاری آنها تمامی معادلات را بر هم زد.

این تحلیلگر صهیونیست بیان کرد: واضح‌ترین دلیل برای شکست این عملیات این است که شخصیت‌ها و تحلیلگران سرشناس اسرائیلی در توئیتر طرفی که دستور اجرای چنین عملیاتی را داده است، به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

نعامی گفت: بسیاری از محافل سیاسی و نظامی اسرائیلی در تل آویو بهای شکست این عملیات را خواهند داد.