معن بشور متفکر و نویسنده لبنانی گفت: برخی حکام عرب برای بقای خود به دنبال روابط با اسرائیل هستند.  بشور که سال‌ها عضو کنگره ملی گرایان عرب بود و در آن‌جا مسئولیت داشت، به‌ بهانه تحولات جدید در روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی هم‌چون سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم به مسقط و دیدار وی با «قابوس بن‌سعید» سلطان عمان صحبت‌هایی را عنوان کرده است.

بشور گفت که تلاش‌ها برای عادی سازی روابط بین کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی مساله جدیدی نیست و از دهه 1990 میلادی، چندین مقام اسرائیلی به این کشورها سفر کرده اند.

وی یادآور شد که بعد از توافقنامه های صلح «کمپ دیوید»، «اسلو» و «وادی عربه» روند گشایش دفاتر اسرائیل در چند کشور عربی آغاز شد که البته پس از آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و در ادامه، آغاز انتفاضه فلسطین، این دفاتر بسته شدند اما مجددا آنها فعال شده اند. 

بشور در تحلیل انگیزه‌های رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی روابط با کشورهای عربی گفت: با قدرت یافتن مقاومت در لبنان و فلسطین و ادامه راهپیمایی‌های بازگشت در غزه و اعتراض‌ها در کرانه باختری و مناطق موسوم به «1948»، صهیونیست‌ها با بحران انزوای بین‌المللی روبرو شده‌اند. از این رو نتانیاهو نسبت به عادی سازی روابط با کشورهای عربی عجله می‌کند و آن را از حالت پنهانی به علنی کشانده است تا بتواند دستاوردهای خود را در پیشگاه صهیونیست‌های ساکن مناطق اشغالی برجسته کند البته که این مساله نشان دهنده ضعف اوست.

این نویسنده لبنانی در پاسخ به پرسشی درباره چرایی سوق پیداکردن کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی گفت: حاکمان این کشورها در بحران قرار دارند. آن‌ها برای باقی ماندن در قدرت به حمایت‌های آمریکا تکیه کرده اند. آنها برای راضی کردن آمریکا و تل آویو اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به پیشروی محور مقاومت در منطقه از جمله در سوریه و یمن گفت که حکام کشورهای خلیج فارس فکر می‌کنند که روابط با اسرائیل تضمینی برای حفظ قدرت آن‌ها است.

بشور در ادامه آینده روابط با رژیم صهیونیستی را بی‌نتیجه و دلیل آن را پیروزی محور مقاومت در منطقه دانست.