پس از جنگ استقلال رژیم صهیونیستی در سال 1948 و در اختیار گرفتن بخشی از کرانه باختری شد که پیشتر سرزمین فلسطین تحت قیومیت بریتانیا به شمار میرفت، رژیم اشغالگر به همراه دولت فلسطین، مصر، اردن، سوریه و لبنان توافقی را در 1949 به امضا رسانندن تا مرزهای طرفین مشخص شود و بر اساس این معاهده کنترل کرانه باختری در اختیار کشور اردن بود اما با آغاز جنگ 6 روزه در سال 1967 و شکست اعراب، این منطقه به اشغال صهیونیستها در آمد. در سال 1994، براساس ضمیمه معاهده صلح موسوم به وادی عربی توافق شد برخی از مناطق کرانه باختری با مالکیت اردن به صورت اجاره در اختیار رژیم صهیونیستی قرار گیرد و در ازای آن مسائلی از جمله انتقال سالانه 55 میلیون متر مکعب آب از کرانه باختری به اردن، صورت پذیرد که رژیم اشغالگر همواره در طول نزدیک به 25 سال گذشته این مفاد را نقض کرد. 

بی‌بی‌سی نوشت: اردن از تصمیم خود برای پایان دادن به اجاره 2 منطقه در اختیار صهیونیست‌ها است که بر اساس معاهده صلح 1994 بین اردن و رژیم صهیونیستی، به اجاره رژیم اشغالگر درآمده بود. این مناطق شامل الباقوره در شمال و الغمر در جنوب مرز اردن با رژیم صهیونیستی می‌شوند. قرارداد اجاره 25 ساله این زمین‌ها قرار بود تمدید شود.  بنجامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پیشتر گفته بود که، این رژیم به دنبال تمدید معاهده کنونی در مذاکره با اردن است. پیش از این پادشاه عبداله، حاکم اردن، در بیانیه‌ای عنوان کرده بود قصد پایان دادن به اجاره این دو منطقه که در مجموع شامل 405 هکتار زمین می‌شود و زیر کشت کشاورزان صهیونیست است را دارد.

بر اساس بیانیه عبداله دوم، این مناطق از اولویت‌های اصلی اردن هستند و این تصمیم بر اساس تمایل اردن برای انجام چیزی که برای اردن و ملتش مورد نیاز است، صورت می‌گیرد.

بر اساس مفاد ضمیمه معاهده صلح، این اجاره به صورت خودکار تمدید می‌شود، مگر آنکه یکی از طرفین یک‌سال قبل از پایان اجاره بر خلاف روند خودکار، به دیگری اطلاع دهد که در آن صورت موضوع باید به مذاکره برود.

نتانیاهو در واکنش به بیانیه اردن اظهار کرد کل توافق صلح بین صهیونیست‌ها و اردن برای هر دو کشور مهم و ارزشمند است.

چه چیز اردن را ترغیب می‌کند؟

روزنامه صهیونیستی جورسلیم پست گزارش کرد که این رژیم می‌تواند از توافق اجازه پرواز هواپیماها بین اروپا و اردن به عنوان ابزاری برای ترغیب اردن به تمدید این معاهده استفاده کند. در همین حال روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت به نقل از اعیل بلوم، یک مغام محلی در جنوب سرزمین اشغالی نوشت که منطقه غمر برای امنیت رژیم صهیونیستی مهم است و در صورت بازپسگیری مناطق از سوی اردن، 30 مزرعه صهیونیستی فرو می‌پاشد.

چرا اردن به دنبال پایان دادن  به اجاره این مناطق است؟

پادشاه عبدالله زیر فشار نمایندگان مجلس و افکار عمومی برای عدم تمدید اجاره این منطقه قرار دارد. 80 نماینده مجلس اردن با امضای نامه‌ای تقاضای پایان دادن به اجاره این مناطق را دارند.

جمعه گذشته (27 مهر)  معترضان اردنی در امان، پایتخت این کشور، دست به تجمع برای پایان دادن به اجاره این مناطق زدند و کمپین‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی علیه این اجاره مناطق شکل گرفته است.

در سال‌های گذشته نیز نمایندگان خواستار پایان دادن به این توافق و تغییر نام خیابان‌های اطراف سفارت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی به قدس و فلسطین شده بودند.  این مساله در پی تنش روابط بین اردن و رژیم صهیونیستی بر سر مسائلی شامل وضعیت بیت‌المقدس و عدم پیشرفت مذاکرات برای صلح بین فلسطین و رژیم اشغالگر روی داده است.