سیدمحمد میرزامحمدزاده

رهبران جهان برای اجلاس گروه هفت در فرانسه گردهم آمدند؛ دیداری که به گفته دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا آزمونی سخت برای اتحاد و همبستگی رهبران جهان در سایه اختلافات عمیق بر سر پاره‌ای از مسائل ازجمله تجارت و تغییرات اقلیمی خواهد بود.

خبرگزاری الجزیره در تشریح این اجلاس نوشت: نشست سالانه کشورهای گروه هفت، در شهر ساحلی بیاریتز فرانسه روز شنبه با حضور برخی از رهبران کلیدی‌ترین کشورهای صنعتی جهان کار خود را آغاز کرد.

هزاران معترض ضد گروه هفت همزمان با ورود رهبران بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، ژاپن و ایالات‌متحده در شهر اوندای در نزدیکی محل برگزاری نشست به تظاهرات پرداختند. این اجلاس سه روزه در سایه افزایش تنش‌ها بر سر جنگ تجاری بین ایالات‌متحده و چین، تلاش بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا، افزایش تنش‌ها بین ایالات‌متحده و ایران بر سر برنامه هسته‌ای تهران و نیز نگرانی‌های جهانی بر سر آتش‌های ویرانگر در جنگل‌های بارانی برزیل در حال برگزاری است.

تاسک که پیش از آغاز این اجلاس صحبت‌هایی را مطرح کرده بود، خواستار اتحاد کشورها در این اجلاس شد. وی گفت: دست یافتن به یک زبان مشترک، به صورت فزاینده‌ای برای همه ما سخت‌تر شده است. جهان به همکاری بیشتر ما رهبران نیاز دارد و نباید همکاری ما کمتر از این شود.

وی افزود: این شاید آخرین فرصت ما برای بازیابی جامعه سیاسی‌مان باشد.

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، میزبان اجلاس امسال گفت که او از رهبران گروه هفت می‌خواهد که بر دفاع از دموکراسی، برابری جنسیتی، آموزش و محیط زیست در این اجلاس تمرکز شود. او همچنین رهبران آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین را دعوت کرد که به آن‌ها ملحق شوند تا برای حل این مسائل به یکدیگر کمک کنند.

ماکرون در یک سخنرانی تلویزیونی پیش از آغاز این اجلاس گفت که او امیدوار است زمینه مشترکی با دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات‌متحده، کسی که دور گذشته اجلاس گروه هفت در سال 2018 را به شکل زننده‌ای ترک کرده بود، دست یابد؛‌ ترامپ سال گذشته ضمن ترک اجلاس بیانیه نهایی اجلاس را که یک بیانیه توافق شده از سوی همه اعضا بود و به صورت عمومی نیز منتشر شد، رد کرد. کمی پس از رسیدن ترامپ به فرانسه برای اجلاس جاری، ماکرون میزبان وی در ضیافت نهار 2 ساعته بود.

ترامپ پس از این ضیافت ضمن تمجید از دوستی خود با ماکرون گفت: تا الان که خیلی خوب بوده است. ما این آخر هفته (میلادی) بسیاری از مسائل را رفع و رجوع می‌کنیم و من چشمم به آن روشن است. ماکرون مسائل سیاست خارجی را که دو کشور با آن مواجه هستند در این دیدار به میان کشید؛ از جمله مسئله لیبی، سوریه و کره شمالی. او همچنین گفت که دو طرف مواضع مشترکی برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای دارند.

جنگ تجاری

جیمز بایز، خبرنگار الجزیره که از بیاریتز گزارش می‌کند،  گفت که نهار کاری تلاشی از سوی ماکرون برای همسو کردن ترامپ با خود بود.

او گفت: رئیس‌جمهور ماکرون دید که در اجلاس گذشته گروه هفت چه اتفاقی افتاد؛ او دیده که رئیس‌جمهور ترامپ چه کاری می‌تواند انجام دهد.

بایز گفت که دلیل دیگری که ماکرون، ترامپ را به ضیافت نهار کشاند می‌تواند موضوع جنگ تجاری بین فرانسه و آمریکا باشد. چند ساعت پیش از آنکه ترامپ بیاریتز را ترک کند،‌ به فرانسه تازید تعرفه‌هایی که این کشور علیه شرکت‌های آمریکایی از جمله گوگل و آمازون اعمال کرده بود را غیرمنصفانه خواند و تهدید کرد که مالیاتی را علیه شراب فرانسه اعمال می‌کند که آنها تاکنون به چشم ندیده باشند.

هم‌اکنون فرانسه مالیات سه درصدی بر درآمدهای دیجیتالی شرکت‌های بزرگ مبتنی بر اینترنت اعمال کرده است؛ ماکرون همچنین قصد دارد در اجلاس پیش‌رو از طرحی برای اعمال قانون مالیات جهانی بر شرکت‌های بزرگ فناوری حمایت کند.

ترامپ همچنین با افزایش تعرفه‌های قانونی علیه چین و همچنین دستور به شرکت‌های آمریکایی برای در نظر گرفتن کشورهای جایگزین برای انجام تجارت به جای چین، به جنگ تجاری با این کشور دامن زد. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در میان رهبران آسیایی دعوت شده به بیاریتز نیست. چین روز شنبه اعلام کرد که قویاً با تصمیم ترامپ برای اعمال تعرفه‌های بیشتر بر کالاهای چینی به ارزش 550 میلیارد دلار مخالفت می‌کند و هشدار داد که اگر آمریکا به اقدامات اشتباهش پایان ندهد، باید منتظر عواقب اقداماتش باشد. در این اجلاس همچنین توجهات متوجه بوریس جانسون خواهد بود، کسی که به عنوان نخست‌وزیر بریتانیا در این اجلاس حضور می‌یابد. جانسون با فشار سنگینی برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا مواجه است. در حالی که اتحادیه بزرگ‌ترین شریک تجاری بریتانیا به‌شمار می‌رود، جانسون باید به دنبال بازار جایگزین باشد و بر همین اساس به آمریکا چشم دارد.

ماکرون در یک سخنرانی تلویزیونی پیش از آغاز این اجلاس گفت که امیدوار است با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، که دور گذشته اجلاس گروه هفت را در سال 2018 به شکل زننده‌ای ترک کرده بود، به توافق دست یابد

به محض ورود جانسون به فرانسه، وی به خبرنگاران گفت که موضوع تجارت جهانی، محیط‌زیست و آموزش زنان سه مسئله مورد توجه وی در جریان این اجلاس سه روزه است.

اعتراضات علیه گروه هفت

در همین حال جمعیتی حدود 9 هزار نفر در شهر اوندای در 35 کیلومتری بیاریتز گردهم آمدند تا خواستار رسیدگی به موضوعات متنوعی از جمله محیط‌زیست، جهانی‌سازی، حقوق هم‌جنسگرایان، حقوق فلسطینیان و استقلال منطقه باسک اسپانیا شوند. نمایندگان بیشتر محلی جنبش جلیقه‌زردهای فرانسه نیز، که در ماه نوامبر سال 2018 (آبان 97) با اعتراضات گسترده به دلیل اعتراض به مالیات دولت برای سوخت، شروع شد نیز در بین معترضان به بی‌عدالتی علیه اجلاس گروه هفت بودند. آلین میسانا 48 ساله، یک برقکار فرانسوی که جلیقه زردی بر تن داشت به خبرگزاری رویترز گفت: رهبران ارشد کاپیتالیست جهان اینجا هستند و ما آمده‌ایم به آن‌ها بگوییم نبرد ادامه دارد. پول برای پولدارها هر روز بیشتر می‌شود و چیزی برای فقرا نمی‌ماند. ما جنگل‌های آمازون را میبینیم که می‌سوزد و یخ‌های قطبی آب می‌شوند. رهبران باید صدای ما را بشنوند. در شهر بایون فرانسه، پلیس با ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور به جان معترضان ضد کاپیتالیسمی افتاد که عصر شنبه شروع به پرتاب سنگ کرده بودند. اما به جز چند مورد سنگ‌پرانی عمده این تظاهرات‌ها به صورت صلح‌آمیز بود.