خدیجه علامه‌زاده

گزارش یک تحقیق عمومی که از سوی شبکه خبری ملی کانادا درز کرده، حاکی از ناپدید شدن و قتل احتمالی هزاران زن سرخ‌پوست طی یک نسل‌کشی کانادایی در دهه‌های اخیر است.

این گزارش که جزئیات آن از سوی خبرگزاری سی‌بی‌اس کانادا روز جمعه (دهم خرداد ماه) منتشر شد، نتیجه گرفته است که زنان و دختران سرخپوست با سطح بالایی از خشونت و رفتار نامناسب در جریان اقدامات دولتی و فعالیت‌های ریشه‌دار در استعمارگرایی و ایدئولوژی‌های استعماری مواجه شده‌اند.

گزارش نهایی 1200 صفحه‌ای قرار است امروز دوشنبه (سیزدهم خرداد ماه) در جریان مراسمی با حضور جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، کسی که مصالحه با جمعیت 1.6 میلیون نفر سرخپوستان را اولویت دولت خود قرار داده است، و خانواده‌های قربانیان رونمایی شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های رسمی، تقریباً 1200 زن و دختر سرخپوست بین سال‌های 1980 تا 2012 ناپدید یا کشته شدند. با این حال کمیساریای همراه با تحقیق ملی در مورد زنان و دختران سرخپوست مفقودی و کشته شده عنوان کرده که این ارقام احتمالا بسیار کمتر از واقعیت است.

در این گزارش با عنوان بازستانی قدرت و سرزمین آمده است: ما می‌دانیم که هزاران زن و دختر (دو جنسه، همجنسگرا، تغییر جنسیت داده، مجهول جنسیت و دیگر اشکال جنسی) بر اثر نسل‌کشی‌های کاناداییان تا این تاریخ ناپدید شده‌اند.

در ادامه گزارش آمده است، بر اساس این حقیقت که ملت‌های نخستین، جوامع بومی (اینوت و متی) هنوز اینجا حضور دارند و جمعیتشان در حال رشد است، نباید اتهام نسل‌کشی نادیده گرفته شود.

این گزارش افزود که به دلیل حساسیت موضوع، این تحقیق در حال انجام گزارش تکمیلی در مورد نسل‌کشی کانادایی مردم سرخپوست بر اساس تعریف رسمی نسل‌کشی است و در آینده منتشر می‌شود. سی‌بی‌اس گفته است که این گزارش شامل 230 یادداشت قضایی می‌شود.

این تحقیق شامل سال‌ها مذاکره با رهبران محلی، فعالان و خانواده‌های قربانیانی است که به دنبال دلایل احتمالی قتل یا ناپدید شدن زنان سرخپوست طی سه دهه اخیر بوده‌اند.

به گفته ناشر این گزارش، زنان سرخپوست چهار درصد از جمعیت کشور کانادا را تشکیل می‌دهند، اما نزدیک به 16 تا 24 درصد از آمار قربانیان قتل را در دوره ذکر شده شامل می‌شوند.

این کمیساریای بررسی جنایت، طی 2 و نیم سال گذشته 24 جلسه استماع دادرسی در سرتاسر کانادا برگزار کرده است و بیش از 2 هزار شاهد در این جلسات شهادت داده‌اند که شامل اعضای خانواده‌های افراد گمشده و همچنین نجات یافتگان از خشونت، کارشناسان و مقامات می‌شوند.