در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۴۲ میلیون نفر جمعیت تحت پوشش دارد که برای ارائه خدمات به آنها و تأمین هزینه‌ها گاهی با کسری اعتبارات مواجه است طوری که برای جبران آن مجبور است از بانک وام‌هایی با بهره بالا بگیرد. این در حالی است که دولت حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی بدهکار است و اگر این بدهی را پرداخت کند بسیاری از مشکلات این سازمان برطرف می‌شود. در همین زمینه، خبرگزاری مهر با اکبر شوکت، عضو هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی در مورد موضوعات مختلفی مانند کسری اعتبارات، بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، اجرای طرح تحول سلامت و مشکلات ناشی از آن و... به گفت‌وگو نشسته است که در ادامه می‌آید.

شوکت در مورد کسری اعتبارات تأمین اجتماعی گفت: سازمان ماهانه حدود دو هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد که برای جبران آن باید وام‌های ۳۰درصدی از بانک بگیرد تا بتواند امور جاری خود را انجام دهد.

وی افزود: از سوی دیگر ۲۰ تا ۳۰ هزار میلیارد ریال نیز انباشت بدهی‌های گذشته سازمان تأمین اجتماعی بوده که به دلیل اجرای طرح تحول سلامت و همچنین درمان بیمه‌شدگان و بدهی‌های بانکی بر دوش سازمان افتاده که امیدوار بودیم با تهاتر بانکی بتوانیم این بودجه را تأمین کنیم که متأسفانه این‌گونه نشد. اینها بدهی‌هایی هستند که ناخواسته ایجاد شده و دولت باعث و بانی آن بوده است.

شوکت گفت: ماهانه هزار میلیارد تومان سود بانکی پرداخت می‌شود و اینها ضرباتی است که دولت بر پیکره تأمین اجتماعی وارد کرده است.

براساس بررسی‌های کارشناسان اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ایسا) با وضعیتی که تأمین اجتماعی در حال حاضر دارد تا سال ۱۴۰۵ یعنی ۷ سال آینده، کل هزینه‌های تأمین اجتماعی را دولت باید تأمین کند یعنی کل بودجه عمومی کشور

پیشنهادهایی به دولت برای پرداخت بدهی ۵۰ هزار میلیاردی

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه سال گذشته قرار بود براساس مصوبه مجلس دولت ۵۰هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند، گفت: در این خصوص پیشنهادهایی به دولت داشتیم که متأسفانه به‌رغم اینکه این پیشنهادها بار مالی نداشت هیچ‌کدام عملی نشد. وی افزود: با این بی‌خیالی که در دولت وجود دارد و روالی که پیش گرفته، مشکلات را بر دوش دولت‌های آینده می‌گذارد. این همان تفکر دولت‌های پیشین است که دولت دوازدهم نیز پیش گرفته است. شوکت تصریح کرد: دولت باید فکری کند چرا که اگر تأمین اجتماعی ورشکست شود و نتواند حقوق یک ماهه بازنشستگان را پرداخت کند، دولت و کل کشور با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.

۳۰هزار میلیارد تومان؛ بدهی سالانه دولت به تأمین اجتماعی

شوکت با اشاره به اینکه سالی ۳۰هزار میلیارد تومان بدهی جاری دولت به تأمین اجتماعی است، تصریح کرد: اگر دولت بدهی جاری خود را به صورت نقد پرداخت کند تا ۲۰ سال آینده تأمین اجتماعی با مشکلی روبه‌رو نمی‌شود. در این صورت هم می‌توانیم بدهی‌های جاری و هم گذشته خود را به مراکز طرف قرارداد پرداخت کنیم. همچنین می‌توانیم با این اعتبار در جهت سرمایه‌گذاری نیز حرکت کنیم.

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی تأکید کرد: اگر دولت به همین منوال جلو برود و تا دو سه سال آینده بدهی‌های خود را پرداخت نکند، دیگر کار از کار می‌گذرد. در این صورت حتی اگر تمامی بدهی‌های جاری و قبل خود را بپردازد دیگر نفعی برای تأمین اجتماعی ندارد.

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی: سال گذشته قرار بود براساس مصوبه مجلس دولت ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند. در این خصوص پیشنهادهایی به دولت داشتیم که متأسفانه به‌رغم اینکه این پیشنهادها بار مالی نداشت هیچ‌کدام عملی نشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بخشی از ۵۰هزار میلیارد مصوب مجلس را که در لایحه بودجه آمده پرداخت کرده است، گفت: هیچ اتفاقی از ابتدای سال تاکنون رخ نداده و مبلغی از این اعتبار پرداخت نشده است. شوکت در مورد سازمان خصوصی‌سازی گفت: سازمان خصوصی‌سازی فقط به دنبال فروش شرکت‌ها به خودی‌هاست. در انتها نیز شرکت‌هایی که به افراد خاص واگذار شده، حتی بدهی خود را نیز نداده‌اند و باعث بروز مشکلات بیشتری می‌شوند.

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی افزود: به شستا تاکید کردیم که حق قبول کردن شرکت‌های زیان‌ده را از دولت ندارند چرا که این شرکت‌ها جز بدهی درست کردن، سود دیگری ندارند.

او همچنین در مورد واگذاری بخشی از بدهی‌ها از طریق تهاتر گفت: این موضوع به شرطی می‌تواند مؤثر باشد که در واگذاری‌ها، شرکت‌های زیان‌ده را ندهند و درست رفتار شود.

بدهی ۲۰۰ هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی

وی با اشاره به اینکه بدهی سازمان تأمین اجتماعی تا پایان سال ۹۶ میزان ۱۸۷هزار میلیارد تومان بود، گفت: میزان بدهی‌ها تا پایان سال گذشته به ۲۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی در پاسخ به این سوال که دولت فقط با ۶۰هزار میلیارد تومان موافقت کرده است، گفت: دولت برای اینکه بدهی‌ها را پرداخت نکند حرف‌های زیادی می‌زند که این موضوع توهین به شعور جامعه کارگری است. باید از دولت پرسید در این ۶ سال، چه میزان از بدهی‌های تأمین اجتماعی را پرداخت کرده‌اند. حتی اگر سالی ۳۰هزار میلیارد تومان بدهی جاری خود را به این سازمان پرداخت می‌کردند، در این ۶ سال ۱۸۰هزار میلیارد تومان می‌شد. پس چطور ممکن است که بدهی‌های آنها به ما فقط ۶۰هزار میلیارد تومان باشد.

عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی گفت: طی این سال‌ها هیچ مبلغی از بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی پرداخت نشده و با حمایت نابه‌جا از طرح تحول سلامت، باعث به وجود آمدن یک مصیبت بزرگ هم برای مردم و هم برای تأمین اجتماعی شدند چرا که پرداختی از جیب مردم به شدت افزایش پیدا کرده است. وی گفت: به عنوان مثال در حال حاضر یک شب بستری در بخش ICU یک بیمارستان دولتی شبی یک میلیون تومان و در بیمارستان خصوصی ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان است که تمام این موارد ناشی از اجرای طرح تحول سلامت بوده است. همچنین اجرای این طرح باعث شده درآمد پزشکان یک‌باره بسیار افزایش پیدا کند طوری که پزشکی که تا دیروز عمل جراحی را یک میلیون تومان انجام می‌داد، امروز برای ساده‌ترین عمل جراحی مانند بخیه در بیمارستان دولتی ماهیانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان می‌گیرد. همچنین پزشک زنان و زایمان ماهیانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان و پزشکان متخصص نیز بین ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.

اجرای طرح تحول سلامت جیب دولت را خالی کرد

وی گفت: بلایی که وزیر سابق بهداشت با اجرای طرح تحول سلامت بر سر دولت، مردم و تأمین اجتماعی آورد، هیچ‌کس تاکنون انجام نداده بود. امیدوارم بودیم با آمدن وزیر جدید که در جلسات مختلف انتقاداتی نیز به طرح تحول سلامت داشته، اصلاحاتی در این طرح صورت دهد که متأسفانه تا امروز این اتفاق رخ نداده است. شوکت گفت: از وزیر بهداشت درخواست می‌کنیم که ضریب k که به تعرفه‌های جراحی اختصاص داده‌اند را به حالت قبل بازگردانند و پرداختی از جیب مردم را کم کنند. وی معتقد است که اجرای طرح تحول سلامت هم بودجه دولت را خالی کرد و هم تأمین اجتماعی و مردم را بیچاره کرد. وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه اجرای طرح تحول باعث شده پرداختی مردم از ۱۰ به ۵درصد کاهش پیدا کند، اظهار داشت: در گذشته یک عملی که ۱۰۰هزار تومان بود، ۱۰درصدش را معادل ۱۰هزار تومان مردم پرداخت می‌کردند اما با اجرایی شدن طرح تحول، قیمت همان عمل به ۵۰۰هزار تومان رسید که مردم باید ۲۵هزار تومان را پرداخت کنند. بنابراین پرداختی از جیب نه تنها کم نشد بلکه ۲.۵ تا ۳ برابر افزایش یافت.

تحمیل ماهیانه ۱۰هزار میلیارد برای اجرای طرح تحول سلامت

وی گفت: اجرای طرح تحول سلامت باعث شد ماهیانه ۷ تا ۱۰هزار میلیارد تومان به تأمین اجتماعی تحمیل شود و بار مالی داشته باشد که این موضوع به ضرر بیمه‌شدگان، کارگران و تأمین اجتماعی است. عضو هیأت امنای تأمین اجتماعی گفت: در ابتدا قرار بود با اجرای طرح تحول سلامت، نظام ارجاع و پزشک خانواده اجرایی شود که متأسفانه هر دوی این طرح‌ها به فراموشی سپرده شد و فقط اشرافی‌گری پزشکان باقی ماند.وی با تاکید بر اینکه کسی که طرحی را ارائه می‌کند منابعش را نیز باید در نظر بگیرد، گفت: نباید منابع و پول اجرای طرح تحول سلامت از جیب کارگران برود.

اختصاص کل بودجه عمومی به تأمین اجتماعی تا ۷ سال دیگر

وی گفت: براساس بررسی‌های کارشناسان اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ایسا) با وضعیتی که تأمین اجتماعی در حال حاضر دارد تا سال ۱۴۰۵ یعنی ۷ سال آینده، کل هزینه‌های تأمین اجتماعی را دولت باید تأمین کند یعنی کل بودجه عمومی کشور و تنها مزیت این موضوع این است که نمایندگان دیگر ۲ ماه وقت خود را برای بررسی و تصویب بودجه نمی‌گذارند و یک‌باره تمامی بودجه عمومی به تأمین اجتماعی صندوق کشوری و نیروهای مسلح اختصاص پیدا می‌کند. وی با تاکید بر اینکه دولت نباید کاستی‌های خود را بر دوش دولت‌های بعدی بیندازد، گفت: اگر چنین روندی ادامه پیدا کند به آن روزی می‌رسیم که باید هزینه‌های زیادی بپردازیم طوری که اگر همه دشمنان هم جمع می‌شدند نمی‌توانستند چنین ضربه‌ای به ما وارد کنند و این موارد ناشی از بی‌تدبیری مسئولان است. وی در پایان خاطرنشان ساخت: کشور یونان را همین نظام تأمین اجتماعی از هم پاشاند و در نهایت هم حقوق بازنشستگان کم شد. ادامه این وضعیت دودش به چشم مردم که در نهایت نیز فقر و آسیب اجتماعی گریبان‌گیر جامعه خواهد شد. بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از فقر است و اهمیت ندادن به تأمین اجتماعی، بازنشستگان و کارگران می‌تواند باعث بروز بسیاری از مشکلات و آسیب‌ها در جامعه باشد.