سیدمحمد میرزامحمدزاده

پس از انتشار ویدئویی که به صورت مخفیانه ضبط شده بود و رسوایی فساد دولت اتریش، سباستین کورتس، صدراعظم اتریش و کابینه‌اش رأی اعتماد خود را از دست دادند.

به گزارش سی‌ان‌ان، حزب آزادی اتریش، شریک ائتلافی سابق کورتس، گفته بود که از رأی عدم اعتمادی که از سوی حزب سوسیالیست مطرح شده بود، دفاع می‌کند. آمار رسمی از این رأی‌گیری منتشر نشد؛ با این حال اکثریت نمایندگان مجلس برای نشان دادن عدم اشتیاق خود به تداوم اعتماد به کورتس، به پا خواستند.

کورتس 32 ساله که یکی از جوان‌ترین رهبران جهان به شمار می‌رفت، اولین صدراعظم اتریش پس از جنگ جهانی دوم است که در جریان رأی عدم اعتماد شکست را تجربه می‌کند.

الکساندر وندر بلن، رئیس‌جمهور این کشور حالا باید ضمن برکناری کورتس، سرپرستی را برای دولت تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در ماه سپتامبر (شهریور - مهر) انتخاب کند.

وندر بلن در جریان یک سخنرانی تلویزیونی که شب دوشنبه (ششم خرداد ماه) روی آنتن رفت، هارتویگ لوگر، معاون صدراعظم را به عنوان جانشین کورتس انتخاب کرد. او همچنین اعلام کرد که روز سه‌شنبه صبح دولت را برکنار کرده و همزمان اعضای دولت را بر سمت خود ابقا می‌کند تا زمانی که بتواند جانشین مناسبی پیدا کند.

رئیس‌جمهور در جریان سخنرانی خود گفت: من شخصی را به عنوان صدراعظم انتخاب می‌کنم که از اعتماد گسترده در مجلس برخوردار باشد تا از وضعیتی همچون امروز اجتناب کنیم. امیدوارم که این فرایند بیشتر از یک هفته زمان نبرد.

اوایل بعد از ظهر روز دوشنبه، کورتس از حامیان خود خواست به تصمیم مجلس احترام بگذارند و افزود که وی خود از دولت موقت حمایت می‌کند. 

کورتس در جمع حامیانش که زیر باران نام وی را شعار می‌دادند گفت: مخالفان همیشه هدف رها شدن از دست کورتس را در سر داشتند و حالا موفق شدند.

وی افزود: من از شما می‌خواهم این تصمیم را به رسمیت بشناسید، این یک تصمیم دموکراتیک است و جایی برای عصبانیت، ناراحتی یا تنفر وجود ندارد.

کورتس همچنین از حامیان خواست که از رقابت‌های انتخاباتی پیش رو حمایت کنند و گفت: از شما می‌خواهم که در ماه‌های آتی از کارزارهایی که برای حمایت از این مردم برگزار می‌شود، حمایت کنید و در نهایت این مردم هستند که در ماه سپتامبر تصمیم می‌گیرند.

رأی‌گیری برای عدم اعتماد به دولت کورتس پس از آن صورت گرفت که دولت وی به دنبال انتشار یک فیلم مخفیانه ضبط شده، دچار بحران سیاسی شد.

این ویدئو که مخفیانه از هاینس کریستین اشتراخه، معاون صدراعظم، از حزب راست‌افراطی آزادی اتریش ضبط شده بود، اخیراً منتشر شده است. در این ویدئو اشتراخه به زنی که به اشتباه نوه یک اولیگارش روسی خوانده شده بود، قراردادهای دولتی پیشنهاد می‌کند.

کورتس 32 ساله که یکی از جوان‌ترین رهبران جهان به شمار می‌رفت، اولین صدراعظم اتریش پس از جنگ جهانی دوم است که در جریان رأی عدم اعتماد شکست را تجربه می‌کند

پس از آنکه هفته گذشته این ویدئو از سوی مجله خبری اشپیگل آلمان و نیز روزنامه زوددویچه تسایتونگ این ویدئو را منتشر کردند، اشتراخه از سمت خود استعفا کرد.

عامل این ویدئو که در اقامتگاه لوکس ایبیزا اتریش دو سال پیش‌ ضبط شده، مشخص نیست و حتی فردی که این دیدار را تدارک دیده نیز شناسایی نشده است. اشتراخه انجام هرگونه عمل خلافی را رد و عنوان کرد از هر فردی که از رفتار وی ناامید شده، عذرخواهی می‌کند.

این رسوایی بزرگ‌ترین بحران ائتلاف گرداننده اتریش از سال 2017، پس از تشکیل دولت به‌شمار می‌رود. حزب محافظه‌کار خلق کورتس، پس از این رسوایی فوراً خود را از شرکای ائتلافش جدا کرد.

پاملا رندی وگنر، رئیس‌ حزب سوسیالیست اتریش، روز دوشنبه، پیش از آغاز رأی‌گیری گفت:‌ رفتار غیرمسئولانه اساس عدم اعتماد است.

این رسوایی بزرگ‌ترین بحران ائتلاف گرداننده اتریش از سال 2017، پس از تشکیل دولت به‌شمار می‌رود. حزب محافظه‌کار خلق کورتس، پس از این رسوایی فوراً خود را از شرکای ائتلافش جدا کرد

وی افزود: اتریشی‌ها می‌خواستند که شما مسئولانه رفتار کنید، اما شما به این هدف جامه عمل نپوشاندید.

در حالی که کورتس روز دوشنبه از سمت خود کنار رفت، می‌تواند در ماه سپتامبر برای انتخابات بار دیگر نامزد شود.

وی همچنان سیاستمداری محبوب در کشور باقی می‌ماند؛ او شب موفقی را چند ساعت پیش از اعلام نتیجه انتخابات پارلمان اروپا پشت سر گذراند. حزب محافظه‌کار خلق او توانست 34.5 درصد از آرای کشور را به دست آورد که افزایش 7.5 درصدی را نسبت به انتخابات سال 2014 نشان می‌داد.

احزاب پوپولیست اروپا انتظار داشتند در انتخابات اتحادیه پیروز شوند. حزب آزادی اتریش که متحد حزب ماتیو سالوینی وزیر داخلی ایتالیا است، به این انتخابات چشم دوخته بود، اما بر اساس نظرسنجی گروه ORF، همکار خبرگزاری سی‌ان‌ان، این حزب حمایت خود را از دست داد.

در انتخابات اخیر اتحادیه اروپا، پوپولیست‌ها و ناسیونالیست‌ها انتظار خیزش اساسی در نتایج را داشتند تا بتوانند از درون اتحادیه اروپا را تضعیف کنند، ناسیونالیست‌های اروپا نسبت به مسائلی از جمله هجوم مهاجران به این قاره، تضعیف قدرت مستقل دولت‌ها و مسائل دیگر معترض هستند و قصد دارند به وسیله قوانین اتحادیه، این بلوک را تضعیف کنند.

اما نتایج انتخابات اخیر نشان داد که مردم اروپا چندان تمایلی به تضعیف اتحادیه ندارند و  صرفاً قصد دارند با تغییر سیاست‌مداران جانی دوباره به اتحادیه بدهند و از بحران اقتصادی که از سال 2008 گریبان این اتحادیه و مردمش را گرفته، رها شوند.