مریم علامه‌زاده

ده‌ها میلیون اندونزیایی در انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس این هفته شرکت می‌کنند؛ کمپین‌های این کشور بر اقتصاد تمرکز کرده‌اند اما موضوع سیاست اسلامی همچنان بزرگ‌ترین تکیه این کمپین‌ها در بزرگ‌ترین کشور مسلمان‌نشین دنیا است.

رئیس‌جمهور جوکو ویدودو، یک فروشنده سابق مبلمان، کسی که کار سیاسی خود را به عنوان شهردار یک شهر کوچک آغاز کرد، برای انتخاب دوباره در انتخابات پیش رو حضور یافته است و رقیب وی پرابوو سابیانتو است که در انتخابات سال 2014، با اختلاف اندکی از وی شکست خورد.

بیشتر نظر‌سنجی‌ها حاکی از آن‌ است که ویدودو پیشتاز این انتخابات است؛ نتایجی که نامزد رقیب آن‌ها را دروغ می‌خواند. وی همچنین گفته که اطلاعات افشا شده‌ای دارد که آرای الکترال میلیون‌ها نفر را زیر سوال می‌برد و هشدار داده که اگر شکایتش به نتیجه نرسد، اقدام قانونی صورت دهد یا از قدرت مردم برای آن بهره بگیرد.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند که در صورت پیروزی غیرمنتظره رقیب در این انتخابات احتمالاً‌ شاهد ریزش مختصری در بازارهای اندونزی باشیم، این در حالی است که رقابت پایاپای دو رقیب خطر یک منازعه انتخاباتی را افزایش می‌دهد.

کوین ارورکه، یک تحلیلگر سیاسی و ناشر هفته‌نامه رفورماسی در یک روزنامه برجسته اندونزی هفته گذشته نوشت: در سناریویی که در آن ویدودو برنده رقابت بسیار نزدیکی باشد، اعتراضات بزرگ و طولانی در جاکارتا موجب افزایش تنش و فشار بر پول این کشور می‌شود.

در حالی که بسیاری از نظرسنجی‌ها حاکی از پیشی رئیس‌جمهور بر رقیب خود است، به عقیده یک مقام ارشد دولت، این نتایج نمی‌تواند تضمین کننده چیزی باشند.

این مقام که خواسته نامش فاش نشود گفت: به‌طور مشخص همه‌چیز در هاله‌ای از ابهام است؛ چراکه ما نمی‌دانیم تا کجا این نتایج نظرسنجی می‌تواند اعتبار داشته باشد.

ویدودو در حالی که با اعتراضات گسترده در اطراف استادیوم شهر جاکارتا مواجه شد، این هفته به کمپین انتخاباتی شش ماهه خود پایان داد؛ جمعیت معترض بعد از این کمپین به پارک و خیابان‌های اطراف رفتند و دست به شعار علیه رئیس‌جمهور زدند.

رئیس‌جمهور که با کفش کتانی روی صحنه استادیوم حاضر شده بود، پس از یک ساعت جشن و پایکوبی و برگزاری کنسرت از سوی گروه‌های محلی، چشم‌انداز مثبتی را برای آینده سومین کشور بزرگ دموکراتیک جهان متصور شد. این دیدگاه او درست در مقابل رقیب وی بود که معتقد است اندونزی در ورطه سقوط است.