معوقات مزدی معلمان رسمی قزوین به چند ماه رسید

جمعی از معلمان رسمی استان قزوین از عدم پرداخت مطالبات مزدی خود خبر دادند.

به گزارش ایلنا، این معلمان می‌گویند: نه تنها حق‌التدریس ما از ابتدای مهرماه 97 پرداخت نشده بلکه سه ماه حق‌التدریس از سال تحصیلی قبلی (سال تحصیلی 96-97) طلبکاریم. با این وصف انگیزه‌هایمان را از دست داده‌ایم.

این معلمان می‌گویند: دلیل اشتغال به صورت حق‌التدریسی که نوعی اضافه‌کاری برای معلمان رسمی محسوب می‌شود این است که با حقوق ثابت امور زندگی‌مان نمی‌گذرد. حال اگر قرار باشد برای دریافت پول حق‌التدریس چند ماه منتظر بمانیم، زندگی‌مان به مشکل برمی‌خورد.

پیش از این قرار بود مطالبات و معوقات فرهنگیان تا پایان سال 97 پرداخت شود و در این زمینه، وعده‌های بسیاری به معلمان داده شده بود. سپس اعلام شد همه مطالبات تا 5 فروردین پرداخت خواهد که این وعده هم محقق نشد. این در حالی‌ست که جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه به خبرگزاری خانه ملت گفته است: قرار بود بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات فرهنگیان اختصاص یابد اما سازمان برنامه و بودجه با فریبی که آموزش و پرورش را داد، مانع شد.

وی افزوده است: سایر دستگاه‌ها مطالبات کارکنان خود را پرداخت کرده‌اند اما آموزش و پرورش همانند گذشته مطالبات کارکنان خود را با تأخیر طولانی پرداخت می‌کند. برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش از واریز مطالبات فرهنگیان تا پایان فروردین می‌گویند اما به نظر بنده بعید است این موضوع محقق شود و باید مطالبات را از اعتبارات سال 98 پرداخت کنند.

    


امیدواری بازنشستگان به افزایش مستمری قبل از پایان فروردین

در آخرین ساعات سال ۹۷، افزایش حداقل دستمزد کارگران به میزان ۳۶.۵درصد مشخص شد. حال دلمشغولی اصلی بازنشستگان این است که میزان افزایش مستمری بازنشستگان چه زمان مشخص خواهد شد؟

علی دهقان‌کیا، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران در این رابطه به ایلنا می‌گوید: به عنوان نماینده مستمری‌بگیران تامین اجتماعی، بارها به سازمان مراجعه کردیم و فشار آوردیم که هرچه زودتر میزان افزایش مستمری بازنشستگان را مشخص کنند. روال تعیین افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی این‌گونه است که مدیرعامل سازمان، میزان پیشنهادی را تعیین و آن را برای تصویب به هیات دولت ارسال می‌کند اما سوال اینجاست که این روال قانونی، چقدر قرار است زمان بگیرد. دهقان‌کیا می‌گوید: امیدواریم قبل از پایان فرودین، پروسه قانونی طی شود و میزان افزایش مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی مشخص شود.

براساس قانون تامین اجتماعی دو عامل در تعیین میزان افزایش مستمری‌ها دخیل است: میزان افزایش حداقل دستمزد و میزان تورم رسمی و اعلامی. دهقان‌کیا تاکید می‌کند: انتظار ما این است که مستمری بازنشستگان، حداقل به اندازه افزایش حداقل دستمزد کارگران، یعنی ۳۶.۵درصد افزایش یابد.

او ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط معیشتی فعلی، افزایش ۳۶.۵درصدی هم نمی‌تواند مشکلات معاش بازنشستگان را برطرف کند. از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی انتظار داریم این شرایط بغرنج را درک کند و اجازه ندهد معاش کارگران بازنشسته بیش از این دچار مشکل شود.

نگرانی دیگر بازنشستگان، تاخیر طولانی در اعمال افزایش مستمری‌هاست. همه ساله، دو تا سه ماه طول می‌کشد تا مابه‌التفاوت مستمری‌ها به حساب بازنشستگان واریز شود. دهقان‌کیا در این رابطه می‌گوید: امسال با توجه به مشکلات اقتصادی موجود، توقع داریم این تاخیر به حداقل برسد و نهایتاً قبل از پایان اردیبهشت، بازنشستگان بتوانند به حق و حقوق‌شان برسند.