افزایش ۴۰۰هزار تومانی برای کارگران کم است

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر اینکه باید افزایش دستمزد با توافق کارگر، کارفرما و دولت باشد، گفت: وضعیت کارگران به هیچ‌وجه مناسب نیست و دستمزدی که دریافت می‌کنند به ویژه در کلان‌شهرهایی مانند تهران جوابگوی هزینه زندگی آنان نیست. به گزارش ایلنا، فاطمه ذوالقدر با اشاره به گرانی و تورم بالایی که گریبانگیر جامعه شده، با تاکید بر اینکه فراکسیون کارگری مجلس پیگیر افزایش حقوق کارگران است، گفت: با مذاکراتی که در کمیسیون کارگری داشتیم به این نتیجه رسیدیم که جلساتی با دولت تشکیل بدهیم و از آنان بخواهیم هنگام بررسی حداقل دستمزد به نوعی رفتار کنند که افزایش دستمزد به اندازه‌ای باشد تا یک خانواده ۴ نفره بتواند حداقل‌های زندگی خودشان را تامین کند. وی با اشاره به افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: امروزه ۱۶درصد از کارکنان دولت زیر دو میلیون تومان دریافت می‌کنند. به حقوق تمامی کارکنان دولت ۴۰۰هزار تومان افزودیم و ۱۰درصد نیز در اختیار دولت گذاشتیم تا به حقوق کسانی که زیر دو میلیون و۵۰۰هزار تومان دریافت می‌کنند، بیافزاید. ذوالقدر با تاکید بر اینکه اعتقاد داریم این افزایش حقوق برای کارگران کم است، گفت: متاسفانه در این شرایط کارگران ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان دریافت می‌کنند که واقعا نمی‌دانیم چگونه با این حقوق ناچیز زندگی می‌کنند. وی با اشاره به اینکه امروزه بازنشستگان بسیاری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان دریافت می‌کنند، گفت: افزایش دستمزد بر زندگی بازنشستگان نیز تاثیر می‌گذارد.

    


بهانه‌ای برای عدم افزایش مناسب مزد کارگران وجود ندارد

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه هیچ بهانه‌ای برای جلوگیری از افزایش مناسب دستمزد کارگران پذیرفتنی نیست، گفت: با توجه به گرانی و تورم موجود، حداقل دستمزد نباید کمتر از دو میلیون تومان باشد زیرا به کارگر نمی‌توانیم بگوییم در شرایط نامناسب زندگی کند.

به گزارش ایلنا، علی وقفچی با اشاره به نامه سرگشاده‌ای که در سال 82 برای رئیس‌جمهور وقت نوشته بود، گفت: آن زمان چالش‌های پیش رو را در 18 مورد مطرح کردم که یکی از آنها اختلاف فاحش بین حقوق طبقات جامعه بود و تاکید کردم نباید فاصله طبقاتی حقوق نباید بیش از دو برابر باشد. وی افزود: پس از گذشت سالیان متمادی، شاهد هستیم که فاصله حقوق بین حداقل‌بگیر و حداکثربگیر فاحش است.

نماینده زنجان با اشاره به اینکه هیچ کجای دنیا به اندازه ایران شاهد شکاف دستمزدی نیستیم، گفت: این در حالی است که دین اسلام بر برابری و نبود فاصله طبقاتی تاکید دارد.