سینا سبزیان

یکی از مقامات دولت کانادا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که هیئتی از کره شمالی در روزهای پایانی ماه سپتامبر (اوایل دی ماه) برای انجام مذاکرات محرمانه با دولت کانادا به اوتاوا، پایتخت این کشور سفر کردند.

این منبع که با شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا مصاحبه کرده، گفته است: هیئت کره‌ای به مدت دو روز با مقامات کانادا در حال مذاکره بوده است و تمرکز این مذاکرات برای ادامه خلع سلاح اتمی کره شمالی و نیز توجه به مسائل پیرامون نقض حقوق بشر در کره شمالی بوده است.

بر اساس اعلام شبکه سی‌بی‌سی، هیئت کره‌ای شامل پنج مقام این کشور بوده است که در سفری دوروزه در روزهای پایانی آخرین مال سال میلادی 2018 به اوتاوا وارد شدند و به مذاکره با مقامات کانادایی پرداختند.

به گفته این مقام بی‌نام در دولت کانادا، این مذاکرات دوروزه به‌منظور مجاب کردن کره شمالی برای توجه بیشتر به مسائل حقوق بشر در کشورش و همچنین ادامه روند خلع سلاح‌های اتمی آن به‌صورت مستقیم انجام‌شده است.

این مقام کانادایی از بیان اینکه کدام کشور ابتدا پیشنهاد انجام این مذاکرات را داده است خودداری کرد ولی تأکید کرد که این مذاکرات با میل و استقبال طرف کانادایی صورت گرفته است. به گفته منبعی که نخواسته نامش فاش شود، چنین مذاکراتی در دولت کانادا مرسوم نیست و دولت فرصت وقت گذاشتن برای انجام چنین دیدارهایی را ندارد؛‌ اما ازآنجایی‌که کره شمالی معمولاً‌ در سطح مقامات عالی‌رتبه وارد مذاکره نمی‌شود، دولت اوتاوا نمی‌توانست چنین فرصتی را نادیده بگیرد.

از طرفی به گفته این مقام، دولت کانادا همچنان بر مواضع گذشته خود تأکید دارد و از دید این دولت چیزی در مورد کره شمالی تغییر نکرده است و این دیدار بیشتر باهدف عادی‌سازی روابط بین اوتاوا و پیونگ‌یانگ صورت گرفته است.

گیوم بروبه سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا نیز در همین رابطه به شبکه سی‌بی‌سی کانادا گفت: این نشست مبنی بر تغییر رویه در وضعیت دیپلماتیک روابط با کره شمالی نیست و مواضع گذشته ما در قبال این کشور همچنان پابرجا است.

وی ضمن خوب ارزیابی کردن مذاکرات اوتاوا، پیونگ‌یانگ عنوان کرد که دولت کانادا همچنان از عدم عملکرد کره شمالی در مورد با خلع سلاح‌های اتمی نگران است و در این دیدار بر آن تأکید داشت.

به گفته برویه دولت کانادا انتظار دارد که کره شمالی نسبت به پیگیری اهدافی که در جلسه برای خلع سلاح‌های اتمی عنوان کرده است پایبند باشد و تمایل خود را نشان دهد.

برویه همچنین از اطلاع کامل متحدان کانادا از دیدار با کره شمالی خبر داد و گفت: متحدان کانادا در کنار شرکا همواره از رویکرد این کشور مطلع هستند و مذاکرات با متحدان و شرکا برای ادامه فشار بر کره شمالی ادامه دارد. به گفته این مقام کانادایی مذاکرات گسترده‌ای بین اوتاوا و سایر متحدان این کشور برای وادار کردن پیونگ‌یانگ به تن دادن برای خلع سلاح هسته‌ای در حال انجام است چراکه به عقیده این کشورها نگرانی‌های بسیاری در مورد مواضع کره شمالی و تهدید امنیت جهانی وجود دارد.

کانادا و کره‌ شمالی از سال 2010 میلادی روابط دیپلماتیک خود را قطع کردند. مذاکرات کره شمالی و کانادا در حالی صورت گرفت که کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌ای در هفته جاری به دیدار شی‌جینگ پین، رهبر چین رفته بود. گفته می‌شود دیدار رهبر کره شمالی و رهبر چین پیامی به آمریکا بود تا برای مذاکرات آتی با کره جنوبی جوانب احتیاط را رعایت کند.