آریا رهنورد

فاصله سپاهان و پرسپولیس در جدول رده‌بندی لیگ برتر قبل از بازی بزرگ امروز، فقط دو امتیاز است. سپاهانی‌ها می‌توانند با یک تساوی صدر جدول را از پدیده مشهد پس بگیرند و پرسپولیس نیز در صورت شکست دادن سپاهان، با تیم صدرنشین یحیی هم‌امتیاز خواهد شد. همه حساسیت‌های این نبرد اما تنها به شرایط دو تیم در جدول وابسته نیست. قرمزهای پایتخت و طلایی‌های اصفهان شاید بزرگ‌ترین دشمن هم در فوتبال ایران نباشند اما برای سال‌ها، درگیر جنگی بدون صلح بوده‌اند. تاریخچه رقابت این دو باشگاه، پر از حواشی باورنکردنی و ماجراهای حیرت‌‌آوری است که عمق شکاف شکل‌گرفته میان آنها را آشکار می‌کند.

برانکو و سپاهان  از شکست تا پیروزی

سرمربی کروات پرسپولیس در لیگ چهاردهم، اولین نبردش با سپاهان را واگذار کرد. این تجربه در هفته‌های آغازین لیگ برتر پانزدهم نیز تکرار شد و برانکو دوباره برابر تیم اصفهانی شکست خورد. به نظر می‌رسید او در معرض یک طلسم قرار گرفته اما این طلسم خیلی زود به فراموشی سپرده شد. پروفسور در پنج مسابقه بعدی، هرگز طعم شکست را برابر سپاهان نچشیده و در همین دیدارها، سه بار موفق به شکست دادن حریف شده است. پرسپولیس و سپاهان در مجموع 68 بار در فوتبال ایران با هم روبه‌رو شده‌اند که سهم پرسپولیس 24 و سهم سپاهان 19 پیروزی بوده است. تیم تهرانی در لیگ برتر 10 بار حریفش را شکست داده و 12 بار نیز تسلیم این حریف شده است. در سه سال گذشته، سپاهانی‌ها موفق به بردن پرسپولیس نشده‌اند و حالا امیر قلعه‌نویی، به دنبال قطع ‌کردن نوار موفقیت‌های سرخپوشان برابر سپاهان است.

نقطه جوش تنش‌ها

مصاحبه‌ مربیان هر دو باشگاه قبل از نبرد فوق‌العاده حساس امروز، به وضوح نشان می‌دهد که ماجرا از چارچوب‌های فوتبال خارج شده و به یک جنگ تمام عیار بیرون از مستطیل سبز رسیده است. مربیان و مدیران هر دو تیم اعتقاد دارند که داوری تا این هفته به ضررشان بوده و بیشترین لطمه را به آنها زده است. به نظر می‌رسد هر سوت ساده داور در این 90 دقیقه، موجی از اعتراض و جنجال را به دنبال خواهد داشت. اگر برانکو و امیر نتوانند تنش‌های مسابقه را کنترل کنند و این حجم از دشمنی به مهره‌های دو تیم نیز تزریق شود، دیگر اثری از برگزاری یک نبرد جذاب در نقش‌جهان نخواهد بود و درگیری، حرف اول و آخر را در مسابقه خواهد زد.

داورانی که نداریم

درست مثل اتفاقی که در دربی رفت لیگ برتر رخ داد، قبل از این مسابقه حساس نیز گروه داوری ناگهان تغییر کرد تا قضاوت جدال سپاهان و پرسپولیس در اصفهان به علیرضا فغانی سپرده شود. در فوق‌العاده ‌بودن فغانی و دستیارها، تردیدی وجود ندارد اما حالا دیگر می‌شود بیشتر از گذشته مطمئن بود که موفقیت‌های این گروه داوری، به معنای موفقیت عمومی داوری در ایران نیست. هنوز هم کمیته داوران نمی‌تواند به هیچ چهره‌ای برای قضاوت بازی‌های بزرگ اطمینان کند و ظاهرا قرار است همه رقابت‌های جنجال‌برانگیز و خاص لیگ برتر، به همین گروه تکراری سپرده شوند. فوتبال ایران زمانی چندین و چند داور بزرگ در یک سطح داشت که هر کدام از آنها چهره‌های مقبول برای قضاوت بازی‌های بزرگ به شمار می‌رفتند اما حالا علیرضا فغانی، به تنها سرمایه داوری ایران تبدیل شده است. بدون تردید او یکی از بهترین داوران فوتبال در تمام دنیا به شمار می‌رود اما حقیقت آن است که فوتبال ایران به جز این داور، دیگر هیچ پشتوانه‌ای برای داوری ندارد. بی‌جهت نیست که به جز فغانی و دستیارهایش، هیچ داور دیگری از ایران در جام ملت‌های آسیا حضور نخواهد داشت.

ستاره‌های احتمالی

شجاع‌ خلیل زاده و سیدجلال حسینی، سابقه بازی با پیراهن سپاهان را دارند و هر دو نفر، مقطع موفقیت‌آمیزی را در ترکیب این باشگاه سپری کرده‌اند. آنها امروز روبه‌روی بهترین گل‌زن لیگ برتر کی‌روش استنلی قرار خواهند گرفت. ستاره‌ای که روی هوا، مهار نشدنی به نظر می‌رسد. پرسپولیسی‌ها نباید از مهرداد محمدی نیز به سادگی غافل شوند. این مهاجم با پیراهن راه آهن، سابقه باز کردن دروازه پرسپولیس را دارد. علی علیپور نیز می‌تواند یکی از ستاره‌های احتمالی این مسابقه لقب بگیرد. در بین بازیکنان فعلی دو باشگاه، علیپور با سه گل زده بهترین گل‌زن دیدارهای پرسپولیس و سپاهان به شمار می‌رود. او همواره بهترین بازی‌هایش برای پرسپولیس را مقابل همین حریف اصفهانی انجام داده است.

بازی قهرمانی برای بی‌شکست‌ها

پرسپولیس و سپاهان هنوز هیچ شکستی را در رقابت‌های لیگ برتر هجدهم تجربه نکرده‌اند. تیم برانکو با هفت برد و شش تساوی به این هفته رسیده و تیم ژنرال با هشت پیروزی و پنج تساوی، یک پله بالاتر دیده می‌شود. اگر روند بی‌شکستی هر دو تیم در پایان نبرد امروز نیز حفظ شود، آنها همچنان جدی‌ترین مدعیان قهرمانی خواهند بود. در غیر این صورت اما تیمی که به پیروزی برسد، به عنوان تنها تیم بدون شکست نیم‌فصل اول لیگ، شرایط ایده‌آل‌تری در جدول به دست خواهد آورد. جدال‌های پرسپولیس و سپاهان همیشه با حضور همزمان آنها در رده‌های بالایی جدول لیگ، نفس‌گیرتر شده و به نظر می‌رسد مسابقه امروز، یکی از هیجان‌انگیزترین دوئل‌های این سال‌های دو تیم باشد.