سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور معتقد است با وجود تمام دشواری‌های اقتصادی و جغرافیایی موجود، طرح راه آهن چابهار پیشرفت قابل توجهی را به ثبت رسانده است.

عباس خطیبی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: توسعه بندر چابهار به عنوان یکی از مهم ترین بنادر اقتصادی ایران در طول سال‌های گذشته بارها از سوی مقامات سیاسی کشور و البته در قوانین بالادستی مورد تاکید و توجه قرار داشته و برای آنکه چابهار به اهداف کلان خود دست یابد در کنار توسعه‌ای که در عرصه دریایی صورت می گیرد، بحث اتصال ریلی به شبکه راه آهن کشور نیز به عنوان یک اولویت جدی همواره مورد توجه قرار داشته است.به گفته وی، طرح راه آهن چابهار که در چند فاز طراحی شده امروز پیشرفتی نزدیک به ۵۰ درصد را در عرصه زیرسازی و ۳۷ درصد را در آمار کلی نشان می‌دهد.سرپرست معاونت راه آهن شرکت ساخت با بیان اینکه راه آهن چابهار از نظر جغرافیایی شرایط خاصی دارد، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از این مسیر در کوهستان و بخشی از آن در تپه ماهور قرار گرفته شرایط کارگاهی را پیچیده می‌کند اما با این وجود خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی کار با قدرت دنبال شده و منابع اعتباری دولتی نیز به طرح تزریق شده است.خطیبی ادامه داد: مسیر فاز نخست میان چابهار تا زاهدان حدودا ۶۰۰ کیلو متر طول دارد و پس از آن در قالب برنامه هایی جداگانه این خط ریلی در امتداد شرق کشور ادامه خواهد داشت و تا خراسان رضوی و مرزهای شمال شرقی تداوم می یابد تا در نهایت کریدور ریلی شرق کشور به طور کامل اجرایی شود.به گفته وی، تاکنون بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان در راه آهن چابهار هزینه شده و البته برای تکمیل کار به ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار بیشتر نیز نیاز خواهد بود.به گزارش ایسنا، اتصال بنادر مهم ایران به شبکه ریلی به عنوان طرحی که راه اهن را به چشمه های بار متصل می کند از چند سال قبل به عنوان یکی از اصلی ترین سیاست های وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته و پیگیری می شود.

در کنار بنادری مانند رجایی در جنوب و امیرآباد در شمال که شبکه ریلی متصل هستند، چابهار به عنوان یکی از اصلی ترین بنادر اقتصادی ایران نیز مسیر خود برای رسیدن به ریل را طی می کند.چندی قبل ایران با هند توافقی جدید امضا کرد که در قالب آن فاینانس جدیدی از این همسایه شرقی برای ساخت راه آهن چابهار به ایران تعلق می گرفت. قائم مقام وزیر خارجه هند چندی قبل در گفت و گو با ایسنا از تعهد کشورش به توسعه چابهار و تلاش برای دور زدن تحریم ها سخن گفته بود.بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری بیش از ۸.۵ میلیون تن کالا در سال به عنوان یکی از مهمترین بنادر اقتصادی ایران در دروازه ورودی به خلیج فارس قرار گرفته است. به گفته کارشناسان بهترین و به‌صرفه‌‌ترین مسیر برای تبادلات کالایی ۸۰۰میلیون نفر جمعیت کشورهای آسیای میانه با حوزه اقیانوس هند چابهار است و آن‌ها بر این موضوع اذعان دارند؛ بنا به برآوردهای جهانی چابهار ۱۵ تا ۲۰ روز هزینه و زمان تبادلات کالایی کشورهای آسیای میانه را با حوزه اقیانوس هند و جهان کمتر می‌کند‌.شایان ذکر است شورهای آسیای میانه درحال حاضر عمده تبادلات کالایی خود با کشورهای اقیانوس هند را از طریق دریای مدیترانه انجام می‌دهند که در صورت توسعه چابهار و زیرساخت‌های پسکرانه‌ای ریلی و جاده آن،تمام این مبادلات به چابهار منتقل می‌شود‌. غلام‌رضا پناه، عضو هیئت مدیره و معاون سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار  پیشتر در این باره گفته بود:« مهم‌ترین زیرساختی که در چابهار باید ایجاد شود تا به مرکز ترانزیت تبدیل شود، ریل است. در صورت اتصال ریلی چابهار به افغانستان و سپس آسیای میانه، بدون شک چابهار متحول می‌شود‌.»