علیرضا بخشی استوار

«10 روز با عکاسان» رویدادی مختص عکاسان نیست.همایشی است که به هر فردی که وسیله ای برای ثبت تصویر دارد، مربوط می شود.آن گونه که سیف الله صمدیان رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران بارها و بارها تکرار کرده است، حالا در زمانه‌ای زندگی می کنیم که در هر دو دقیقه به اندازه کل تصاویر قرن نوزدهم عکس تولید می شود.در زمانه ای که هر کسی با گوشی موبایل همراهش می تواند به راحتی تجربه عکاسی را تکرار کند.این موضوع نشان می‌دهد که شرایط به کلی تغییر کرده است. حال باید چه کرد؟.

طراحی رویداد «10 روز باعکاسان» و رسیدن آن به ایستگاه هفتم، نشان گر توجه مسئولان و متولیان عکاسی به تغییرات بنیادین در ساحت این رسانه است.از همین دریچه است که «10 روز با عکاسان» به عنوان مهم ترین رویداد عکاسانه کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.رویداد «10 روز با عکاسان» با این که نقاط ضعفی هم دارد، اما تقریبا یک برنامه جامع و کامل است برای فهم عکس به معنای حرفه ای آن، در بعدی تجربه‌گرا و علمی.رویدادی که در آن تلاش شده تا به همه جوانب کار یک عکاس در هر زمینه ای که هست به شکلی کاملا علمی بپردازد.تا چشم ها را با تصویر با کیفیت آشنا کند.تا به قوه تشخیص مخاطب برای درک عکس درست تلنگر بزند و آن را ارتقاء ببخشد.از سویی عکاسان حرفه ای یا حتی آماتور را برای پیشرفت کارشان به سوی چشم اندازی دورنگر رهنمون کند.نکته ای که به ظاهر و در کلام شاید منش و عقیده هر سازمان یا انجمنی از این دست هست.اما در عمل کمتر رخ می دهد.

اگر چه این رویداد، در بعد نمایشگاهی برآیندی است از فعالیت سالانه هفت انجمن عکاسی کشور، که در حوزه های مختلف عمل می کنند و ساختمان اصلی انجمن عکاسان ایران را تشکیل می دهند، اما به واسطه شکل برگزاری کلی آن می توان به نکاتی اشاره کرد که سبب تمایز وضعیت این رویداد و از سویی انجمن عکاسان ایران از دیگر انجمن ها به خصوص انجمن های حوزه هنرهای تجسمی مانند انجمن هنرمندان نقاش ، انجمن طراحان گرافیک و غیره می شود.تفاوتی که موجب به وجود آمدن رویدادی هم چون ده‌روز با عکاسان شده است.

نحوه عملکرد این همایش و تصحیح روند حرکت «10 روز با عکاسان» اولین و ساده ترین نشانه پویایی این انجمن است.انجمنی که به ساز و کار حرفه ای و تشکیلاتی بیش از روند های دوست و آشنایی اهمیت می دهد.در این انجمن بیش از دیگر انجمن‌های تجسمی، ساز و کار تشکیلاتی حاکم است و خروجی ها به شکل معمول حاصل خردجمعی است.خرد جمعی که با پشتوانه پژوهش ، سنجش و آموزش گام بر می دارد.

«10 روز با عکاسان» بر پایه آگاهی علمی از نوین ترین دستاوردهای عکاسی ، تجربه‌گرایی عکاسان کارکشته و از سویی سنجش نیازهای عکاسی کشور شکل گرفته است.با نگاهی به عملکرد این انجمن و رویدادهایی که با حمایت آن طراحی و اجرا شده است می‌توان به یک الگوی منظم رسید.الگویی که بیش از هر چیزی کار را از دوش فرد برمی‌دارد و به یک کل انسجام یافته می‌سپارد.تاکید بر این کل انسجام یافته و بهره برداری از الگوی عملکرد این انجمن در دیگر فضاها شاید امری باشد که بالاتر از خود این رویداد قرار گرفته و به عنوان یک مدل قابل مطالعه و تعمیم است.

«10 روز با عکاسان» ویترینی است از بسط یک الگوی سنجیده در بستر برگزاری رویدادی هنری.بستری که با قانونی کردن پایه های خود، استمرار خود را به شکلی منظم تثبیت می کند و به این وسیله به خود اجازه می دهد تا گام های بعدی را محکم تر برداشته و دستاوردهای بیشتری را برای خود به ارمغان بیاورد.

«10 روز با عکاسان» به دلیل آن که هر نوع ذائقه ای را با هر میزان از مواجهه با تصویر و عکاسی در بر می گیرد هم اهمیت دارد. این اتفاق نیز به واسطه نوعی پژوهش ، سنجش و برنامه ریزی شکل گرفته است.حاصل این عملکرد است که به تجربه گذاشته می شود و سپس اصلاح می‌شود و یا ارتقاء می یابد و نتیجه آن باز به نفع خود عکاسی است.

تجربه «10 روز با عکاسان» مانند خود رسانه عکس و تغییر در ماهیت یک رسانه و یا بهتر وضعیت آن بیان گر ضرورت تغییر در ساحت اجرایی و مسائل بنیادین و پایه ای یک رسانه نیز هست.اگر «10 روز با عکاسان» پاسخی است به تغییرات در بعد رسانه عکاسی به نظر می رسد ، الگو سازی علمی و سیستماتیک کردن چگونگی پرداختن به این رسانه نیز نشانه از تغییر ماهیت زمانه دارد. زمانه ای که دیگر در آن برای ارتقاء بخشیدن امری نمی توان هم چنان به ساختارهای کهنه و مندرس چنگ انداخت.

جان کلام این که اگر «10 روز با عکاسان» مورد وثوق قرار گرفته و سعی می کند پاسخگوی تغییرات باشد به دلیل آن است که برگزار کنندگان آن نیز سعی کرده اند به تغییرات بنیادین این حوزه و در وجهی کلی‌تر  به تغییرات بنیادین در الگوهای برنامه ریزی دست پیدا کنند و با به روز رسانی و اصلاح ایده‌ها ، فضا را برای پذیرش این تغییرات به روشی صحیح و کارآمد، درون یک چهارچوب خط‌کشی شده آماده کنند.گقتنی است «10روز با عکاسان» 14 تا 24 آذرماه در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.