رئیس‌‌جمهور اعلام کرد آمریکا بداند اگر بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.

به‌ گزارش ‌ایسنا، حسن روحانی، رئیس‌‌جمهوری صبح دیروز در جمع مردم شاهرود با اشاره به این که امروز، روز آزمایش و امتحان بزرگ تاریخی برای ملت ایران است، گفت: امروز روزی است که بعد از ۴۰ سال مبارزه با دشمن ظالم و ستمگر آمریکا برای اولین بار به پیروزی‌های کم‌نظیری دست یافته‌ایم.

وی با تاکید بر این که ملت بزرگ ایران نخواهد گذاشت لبخند بر لبان دشمن نقش ببندد، خاطرنشان کرد: آمریکا به دنبال کودتا در کشور ما بود اما موفق نشد؛ او به دنبال تحریم ایران و جدا کردن خوزستان و حمله از طریق عفلقیان بود، اما موفق نشد؛ او همچنین به دنبال تحریم سرزمین ایران و شکستن قدرت این کشور بود، اما موفق نشد.

وی تصریح کرد: آمریکا بداند که ما نفت‌مان را می‌فروشیم و خواهیم فروخت و او قادر به این نیست که جلو فروش نفت ایران را بگیرد؛ بدانید که اگر روزی آمریکا بخواهد جلو صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر  نخواهد شد. روحانی در ادامه‌ با اشاره به این‌که آمریکا می‌خواهد رابطه ملت ایران را با دنیا تضعیف کند. خاطرنشان کرد: امروز رابطه ایران بیشتر از هر زمان دیگری با دنیا برقرار است و ما با همسایگان خود روابطی صمیمی داریم و خواهیم داشت؛ آمریکا قادر نیست رابطه ما با ملت‌های منطقه را که در طول قرن‌ها به‌عنوان همسایه مهربان در کنار هم بوده‌ایم بر هم بزند. آنها همچنین قادر نیستند روابط تجاری ما با منطقه و دنیا را قطع کنند.

روحانی در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به اقدامات آمریکا برای  طرح مجدد موضوع ایران‌هراسی در منطقه و دنیا گفت‌: آمریکا به دنبال آن است که اروپا چین و هند و همسایگان ایران را از ایران جدا کند. این‌ در حالی است که ما دشمن هیچ ملتی از همسایگان خود نیستیم و نخواهیم بود. آمریکا نمی‌تواند میان ایران و همسایگان او و همچنین کشورهای اسلامی تفرقه ایجاد کند.

وی با بیان این‌که آمریکا طی ماه‌های اخیر در چندین زمینه در مواجهه با ایران با شکست خورده، خاطرنشان کرد: نخستین شکست آمریکایی‌ها، در تلاش  برای مبارزه با قدرت ایران از طریق جلب نظرات کشورها و سیاستمداران جهان بود اما بجز دو کشور کوچک و یک رژیم صهیونیستی، هیچ کشوری نه‌تنها  از آنهاحمایت نکرد،‌ بلکه همه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را محکوم کردند.

رئیس‌‌جمهوری همچنین به شکست‌های پیاپی ایالات متحده آمریکا در چندین پرونده حقوقی در مراجع بین‌المللی اشاره کرد و گفت: مردم بدانند طی دو، سه ماه اخیر  آمریکایی ها را در مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل، دادگاه لاهه و دادگاه عالی کشور ایتالیا در مصاف حقوقی به شکست کشاندیم و این به معنای پیروزی دیپلمات‌های ایران، حقوقدانان این کشور، ملت بزرگ ایران و نیروهای مسلح در برابر دشمنان است.

روحانی با بیان این که دولت و مجموعه نظام برای رشد، توسعه و عظمت ایران تلاش می‌کند تا ایرانی قدرتمندتر از گذشته بسازد، خاطرنشان کرد: در شرایطی که آمریکا می‌خواست  ما نتوانیم بودجه سالم و متعادلی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم، ۲۵ آذر ماه دولت بودجه سال آینده را تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

رئیس‌‌جمهوری با اشاره به برخی جزئیات بودجه سال ۹۸، خاطر نشان کرد: در این بودجه ۴۳۳ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمومی پیش‌بینی شده است که با همت و ایثار مردم و وحدت دولت و ملت و همچنین تلاش نمایندگان این بودجه مصوب خواهد شد.

وی ادامه‌ داد: در بودجه سال آینده کالاهای اساسی مردم را با قیمتی مناسب تنظیم خواهیم کرد. همچنین به حقوق‌بگیران ثابت که در فشار قرار دارند در بودجه سال آینده در حد توان و امکان دولت کمک خواهد شد. همچنین به حقوق حقوق‌بگیران و بازنشستگان در سال ۹۸، ۲۰ درصد اضافه خواهد شد.

روحانی با تاکید بر این‌که در بودجه سال ۹۸ برای اشتغال، حرکت و تولید، صنعت، کشاورزی و خدمات در سراسر کشور تلاش‌های بسیاری خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: در سال آینده شاهد تحولی بسیار خوب در زمینه مسکن خواهیم بود، به‌گونه‌ای‌که نگرانی‌های مردم برای مسکن‌دار شدن خانه اولی‌ها و ساختمان‌های فرسوده برطرف شود. دولت همچنین با فقر مطلق مبارزه خواهد کرد و به تمام وعده‌هایی که رئیس‌‌جمهوری در انتخابات سال ۹۶ به ملت بزرگ ایران داد، عمل خواهد شد.

روحانی با تاکید بر این‌که از وعده‌های انتخاباتی خود عقب‌نشینی نخواهم کرد و به قول‌هایی که داده‌ام عمل می‌کنم، اضافه کرد: البته شرایط امروز کشور  شرایطی است که باید هماهنگی، وحدت و انسجام بیشتری نسبت به قبل وجود داشته باشد، چرا که با انسجام و وحدت از مشکلات پیش رو خارج عبور خواهیم کرد.

وی با انتقاد از طرح برخی مطالب در برخی رسانه‌ها درباره بحران بیکاری و تورم در کشور گفت‌: کشور در بحران قرار ندارد و قرار نخواهد داشت و ابرتورم و ابر بیکاری ما را تهدید نخواهد کرد؛ عده‌ای به ناروا و نادانسته این حرف‌ها را در روزنامه‌‌ها و تبلیغات خود مطرح کرده‌اند.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز در کشور مشکلاتی وجود دارد  که مردم باید از آنها مطلع باشند؛ باید دست به دست هم دهیم و از مشکلات موجود عبور کنیم و همان طور که در ماه‌های قبل مردم گام‌های خوبی برداشتند و مقداری از فشارها کاسته شد، هنوز نیز باید کارهای بسیاری انجام شود تا فشار از دوش مردم برداشته شود. تلاش و امید دولت این است که روند صعودی تورم را که در ماه‌های قبل مردم را آزار داد کاهش دهیم تا مردم مقداری آرام‌تر شوند و در برابر دشمنان بایستیم تا به پیروزی نهایی دست یابیم.