سعید مدنی پژوهشگر علوم اجتماعی، در نشست «خشونت علیه زنان، ابعاد، ریشه‌ها و پیامدها» که از سوی کمیسیون مطالعات زنان حزب اتحاد ملت ایران برگزار شد گفت: زنان و مردان هر دو قربانی خشونت مردان هستند‌ و خشونت علیه زنان همان‌قدر که مساله‌ای زنانه است، به همان میزان نیز موضوعی مردانه محسوب می‌شود. نابرابری مهم‎ترین علت خشونت مردان علیه زنان است. در ایران از هر سه زن دو زن خشونت را تجربه می‌کنند. ۴۸ درصد زنان تهرانی تحت خشونت‌های خیابانی قرار دارند. 

هر عمل خشونت‌آمیزی مبتنی بر جنسیت که منجر به آسیب‌های جسمی و روانی و جنسی و اجتماعی می‌شود، خشونت محسوب می‌شود. محرومیت خودسرانه، تهدید و زورگویی از انواع دیگر خشونت علیه زنان به شمار می‌رود.

براساس مطالعات در جهان از هر سه زن یک‌زن و در ایران از هر سه‌زن دو زن خشونت را تجربه می‌کنند، در شیلی ۶۳ درصد زنان، گینه تا ۶۷درصد زنان روستایی، ژاپن ۶۰ درصد، پاکستان تا ۹۰ درصد، مالزی ۳۹ درصد و در آفریقا ۳۰ تا ۳۵ درصد زنان مورد خشونت قرار می‌گیرند.

در سال ۸۵ مشخص شد که ۴۸ درصد زنان تهرانی تحت خشونت‌های خیابانی قرار گرفته‌اند،  بررسی صفحات حوادث روزنامه‌ها در سال ۹۵ و ۹۶ نشان داد که ۱۲ تا ۱۵ درصد خشونت‌های خیابانی در تهران افزایش یافته است. براساس آمار خشونت روانی و عاطفی شایع‌ترین خشونت محسوب می‌شود. از سوی دیگر نیز سطح فردی و خانوادگی (اختلالات روانی و یادگیری، وضعیت اجتماعی و طبقاتی) ناکامی، تنش، فقر و مسکن نامناسب و ...)، ساختار جامعه و توزیع نابرابر قدرت فرآیند اجتماعی شدن و یادگیری، نابرابری‌های اجتماعی و آگاهی مردم و مرد‌سالاری از علل و عوامل خشونت علیه زنان به شمار می‌رود.