آریا رهنورد

ستاره نیجریه‌ای باشگاه استقلال، یکی از تماشایی‌ترین گل‌های فصل را وارد دروازه فولاد خوزستان کرد اما پس از پایان این مسابقه بیشتر از آن‌که ویدئوی مربوط به گل این بازیکن در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود، همه مشغول صحبت درباره صحنه درگیری او در محوطه بیرونی استادیوم غدیر هستند. این بازیکن با یکی از هوادارها درگیر شده و فیلم این اتفاق نیز به سرعت در حال پخش است. بدون تردید این رفتار، کاملا غیرحرفه‌ای به نظر می‌‌رسد اما آیا منشا تنها مقصر رقم خوردن چنین وضعیتی است؟

لحظاتی بعد از پایان جدال استقلال با فولاد خوزستان در ورزشگاه غدیر اهواز، گادوین منشا که روز فوق‌العاده‌ای را در جریان بازی پشت سر گذاشته بود، بیرون از ورزشگاه با یکی از هواداران فوتبال درگیر شد. منشا بعد از یک گل و یک پاس گل در این نبرد، لوگوی استقلال را بوسیده بود و در وضعیت بسیار خوبی قرار داشت. در این شرایط، تنها خود او می‌توانست درخشش‌اش را تحت‌الشعاع قرار بدهد و این اتفاق نیز در اهواز رخ داد. در فیلمی چند ثانیه‌ای که به سرعت در کانال‌های تلگرامی و رسانه‌های ورزشی پخش شده، منشا به سمت یک نفر حمله می‌کند و او را هل می‌دهد. لحظات قبل و یا بعد از ویدئو در دسترس اهالی فوتبال قرار نگرفته اما ظاهرا این فرد یک شوخی ناخوشایند با منشا انجام داده و مهاجم نیجریه‌ای را به شدت عصبانی کرده است. حتی اگر این شوخی صورت گرفته باشد، باز هم رفتار گادوین به شدت غیرحرفه‌ای جلوه می‌کند. او به عنوان یک فوتبالیست حرفه‌ای شاغل در بالاترین سطح فوتبال ایران، باید بداند که دوربین‌ها هر لحظه در کمینش هستند و هیچ حرکتی از سوی یک چهره مشهور، از نگاه دوربین‌ها در امان نمی‌ماند. با این وجود به نظر می‌رسد منشا در فوتبال ایران به این نتیجه رسیده که قانون هیچ برخوردی با مهاجمان به افراد مختلف نمی‌کند. چندین سال قبل محمدرضا خانزاده به جرم حمله به یکی از هواداران پرسپولیس در قطر، با جریمه باورنکردنی 9 ماه محرومیت از فوتبال روبه‌رو شد اما به جز این برخورد افراط‌آمیز، دیگر واکنش چندانی به درگیری‌ها در فوتبال ایران نشان داده نشده است. علی دایی پس از پایان بازی تیمش با پرسپولیس در همین فصل، «سیلی‌ زدن» را به شدت تکذیب کرد اما مدتی بعد فیلمی از سیلی‌ زدن او در پایان همان مسابقه منتشر شد. فیلمی که کمیته انضباطی ترجیح داد در مورد آن سیاست سکوت را در پیش بگیرد. در جریان همان بازی شجاع خلیل‌زاده نیز با چند بازیکن از سایپا درگیر شد اما کمیته انضباطی، واکنشی کاملا نرم به این درگیری‌ها نشان داد. اگر اتفاقی که از سوی گادوین منشا رقم خورده بود در فوتبال اروپا اتفاق می‌افتاد، این بازیکن با برخوردهای بسیار تندی از سوی نیروهای امنیتی برگزاری مسابقه‌‌های فوتبال روبه‌رو می‌شد اما شاید این بازیکن به خوبی می‌دانست که چنین حمله‌ای در فوتبال ایران، هیچ عواقبی برایش نخواهد داشت.

بدون تردید رفتار منشا، نادرست و ناامیدکننده بود اما در لحظه رقم خوردن این اتفاق، نیروهای پلیس کجا بودند؟ چرا بعد از 18 دوره از شروع اولین فصل لیگ برتر، هنوز ماجراهایی در شهر اهواز اتفاق می‌افتد که کاملا «آماتورگونه» و حیرت‌آور هستند؟ در همه شهرهای ایران، برای انجام هر مسابقه حساس فوتبال استفاده چشمگیری از نیروی انتظامی می‌شود اما در اهواز، برگزارکنندگان بازی‌ها، تماشاگران و بازیکنان را به حال خودشان رها می‌کنند و انتظار دارند هیچ اتفاق ناخوشایندی رخ ندهد. اگر یکی از همین هوادارها با قصد و نیت قبلی به بازیکنان نزدیک شود و به آنها آسیب برساند، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ اگر در ازدحام شدید جمعیت، هواداری جانش را از دست بدهد، چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ چرا تماشاگرها اجازه دارند به سادگی در راهروی عبور بازیکنان تردد کنند و مستقیما با آنها روبه‌رو شوند؟ در کدام ورزشگاه کره زمین، تماشاگران به رختکن تیم‌ مهمان می‌روند و هیچ نیرویی در استادیوم 

مانع‌شان نمی‌شود؟

این اولین بار نیست که چنین ماجراهایی در استادیوم‌های فوتبال اهواز به وقوع می‌پیوندد. در همین فصل، هواداران استقلال خوزستان با پرتاب سنگ، عملا مسابقه با پرسپولیس را مختل کردند اما هیچ‌کس پاسخ نداد که این میزان سنگ چطور وارد ورزشگاه شده است. باز هم در همین فصل، ماجرای عجیب قطع برق ورزشگاه غدیر در حاشیه میزبانی فولاد از پرسپولیس رخ داد اما باز هم با عاملان شکل گرفتن این اتفاق برخوردی نشد. حالا هم هواداران فوتبال در بسیاری از دقایق بازی، اشیای مختلفی را  به سمت استقلالی‌ها پرتاب کردند و در پایان بازی نیز امنیت هواداران استقلالی حاضر در ورزشگاه کاملا به خطر افتاد. اگر «مدیریت واقعی» به استادیوم‌های فوتبال در اهواز برنگردد، هیچ‌کس نمی‌داند در آینده چه فجایعی روی این سکوها رقم خواهد خورد. در این شهر طوری با دیدارهای فوتبال نماینده اهواز با سرخابی‌ها رفتار می‌شود که انگار سایپا و پیکان در یک بازی بی‌هوادار، در حال نبرد هستند. اگر واقعا قدرت کنترل تماشاگران در این استادیوم وجود ندارد، بهتر است سازمان لیگ بازی‌های بزرگ فولاد و استقلال خوزستان را بدون تماشاگر برگزار کند.