ساز جدایی بشار

نمایش ناامیدکننده بشار رسن در جدال پرسپولیس و پدیده در رقابت‌های جام حذفی، تنها به ضربه پنالتی افتضاح این بازیکن محدود نمی‌شد. او اولین ضربه پنالتی را به حوالی لایه تروپوسفر جو فرستاد اما پیش از این ضربه نیز نتوانسته بود انتظارات هواداران تیمش را برآورده کند. ستاره عراقی که به عنوان مهره تعویضی به ترکیب تیم برانکو اضافه شده بود، بارها توپ را لو داد و دو بار نیز در موقعیت‌های کلیدی، شوت‌های بسیار بدی به طرف دروازه زد و شانس رسیدن به گل را از پرسپولیس گرفت. او که در دوران محرومیت قرمزها از نقل و انتقالات، مهره‌ای کلیدی برای این باشگاه به شمار می‌رفت، حالا دیگر جایگاه مستحکم گذشته را از دست داده است. البته که مهدی ترابی و سروش رفیعی به عنوان ستاره‌های تازه‌وارد باشگاه، هنوز کیفیتی بهتر از کیفیت فصل گذشته بشار بروز نداده‌اند و در سطح پایینی برای این تیم فوتبال بازی کرده‌اند اما نیمکت‌نشینی هافبک شماره پنج تنها به ورود بازیکنان جدید مربوط نمی‌شود. سرمربی کروات پرسپولیس برای انتخاب ترکیب اصلی تیمش، فاکتوری به نام «آینده» را نیز مدنظر قرار می‌دهد. او به خوبی می‌داند که ممکن است تنها چند ماه دیگر بشار رسن را در اختیار داشته باشد و به همین خاطر نمی‌تواند او را به یکی از مهره‌های محوری تیم تبدیل کند. اولین زمزمه‌های تمدید قرارداد بشار رسن با پرسپولیس، در زمان مدیریت قبلی مطرح شد. این بازیکن اما همه چیز را به بعد از برگزاری جام ملت‌های آسیا موکول کرد. ظاهرا این تصور برای بشار وجود داشت که با درخشش ویژه در جام ملت‌ها، پیشنهادهای زیادی دریافت می‌کند. او در امارات، فوق‌العاده ظاهر نشد و پیشنهادی نیز برای آینده دریافت نکرد. حالا چند هفته از جام ملت‌ها نیز سپری شده و رسن هنوز پاسخ روشنی به تقاضای پرسپولیس برای تمدید قرارداد نداده است. او در پایان فصل «بازیکن آزاد» خواهد شد و در این صورت پرسپولیس درست مثل ماجرای صادق محرمی، فرشاد احمدزاده و وحید امیری، هیچ درآمدی از جدایی این بازیکن نخواهد داشت. 


در انتظار تغییر رویه

در فوتبال روز دنیا، تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت یک بازیکن، در آخرین پنجره قبل از پایان قرارداد او گرفته می‌شود. اگر یک بازیکن تمایلی به تمدید قرارداد با باشگاه نداشته باشد، باشگاه او را در آخرین پنجره به فروش می‌رساند که ناچار به تحمل جدایی رایگانش از تیم نشود. در صورت فروش نرفتن این بازیکن خاص در آخرین پنجره نیز، سرمربی تیم او را به نیمکت و حتی سکو منتقل می‌کند و اجازه بازی برای تیم اصلی را از این مهره می‌گیرد. 

این اتفاق بارها در فوتبال اروپا رخ داده است. همین حالا مائورو ایکاردی از تمدید قرارداد با اینتر سر باز زده و بلافاصله اینتری‌ها بازوبند کاپیتانی را از این بازیکن گرفته‌اند. اگر بشار تنها یک مهره خوب برای پرسپولیس باشد، ایکاردی مهم‌ترین ستاره این روزهای اینتر به شمار می‌رود. حتی این ستاره هم از برخورد جدی باشگاه مصون نیست و شانس همراهی تیمش در دو دیدار گذشته را به خاطر رفتارهایش از دست داده است. هراس نیمکت‌نشینی در فاصله چند ماه با کوپاآمه‌ریکا می‌تواند ایکاردی را مجاب به بستن یک قرارداد جدید با اینتر کند. در ایران اما مدیران پرسپولیس همچنان در انتظار تصمیم رسن هستند و ظاهرا هیچ مشکلی با طولانی‌ شدن این انتظار ندارند. در پرسپولیس، توپ هنوز هم در زمین بشار رسن است و او تصمیم نهایی را در مورد آینده می‌گیرد. باشگاه باید با تغییر این رویه، شرایط جدیدی برای این بازیکن به وجود بیاورد. او باید با تهدید نیمکت‌نشینی و طرد شدن از تیم اصلی مواجه شود تا بداند تصمیم برای آزاد شدن در پایان فصل، بی‌جواب نخواهد ماند. رسن حتی در صورت تمدید قرارداد، می‌تواند در تابستان از باشگاه جدا شود اما در این صورت، باشگاه نیز از محل فروش او درآمدزایی خواهد کرد. بشار پیش از پیوستن به قرمزها، یک بازیکن شناخته‌شده نبوده و حالا نباید بتواند از این تیم به عنوان نردبانی برای رسیدن به سطوح بالاتر استفاده کند و هیچ هزینه‌ای را نیز برای این کار نپردازد.