عادت یحیی، طلسم برانکو

سرنوشت آخرین تیم حاضر در مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی فوتبال ایران، امروز در ورزشگاه آزادی مشخص خواهد شد. پرسپولیس و پدیده برای رسیدن به سپاهان در نیمه‌نهایی، مبارزه جذابی را پشت سر می‌گذارند. یک طرف این دوئل هیجان‌انگیز برانکو ایوانکوویچ ایستاده که این اواخر توانسته مچ یحیی را بخواباند اما هنوز در جام حذفی ایران نتایج دلچسبی را تجربه نکرده است. طرف دیگر دوئل نیز، سرمربی جوان پدیده خواهد بود. مردی که در سال‌های حضور در ذوب، متخصص خوب نتیجه‌ گرفتن در جام حذفی به شمار می‌رفت.

آریا رهنورد

جذابیت رقابت‌های این فصل فوتبال ایران، تنها به لیگ برتر محدود نمی‌شود. در لیگ پنج تیم برای قهرمانی می‌جنگند و هر پنج تیم در سطح بسیار بالایی فوتبال بازی می‌کنند تا یکی از پیچیده‌ترین فصل‌های فوتبال باشگاهی در ایران در حال شکل ‌گرفتن باشد. در جام حذفی نیز سه تیم از این پنج تیم در یک طرف جدول باقی مانده‌اند تا برای صعود به فینال با هم رقابت کنند. پرسپولیس و پدیده امروز تکلیف آخرین تیم حاضر در نیمه‌نهایی جام حذفی را روشن خواهند کرد. تیم برنده در نیمه‌نهایی با سپاهان روبه‌رو می‌شود و تیم برنده آن جدال نیز در دیدار نهایی روبه‌روی داماش گیلان قرار خواهد گرفت. در یک سمت از جدول جام حذفی، شگفتی بزرگی رخ داده و برای اولین بار تیمی از سطح سوم فوتبال ایران به فینال حذفی رسیده است. در سمت دیگر اما خبری از شگفتی نخواهد بود. چراکه پرسپولیس، پدیده و سپاهان از قدرت‌های اصلی این فصل به شمار می‌روند. قرمزهای تهران و مشهد در این فصل دو بار با هم روبه‌رو شده‌اند و نتیجه هر دو جدال به سود سرخپوشان تهرانی رقم خورده است. پرسپولیس در بازی رفت با ضربه پنالتی علی علیپور در همان دقایق ابتدایی، توپ را به تور دروازه پدیده رساند و تا سوت پایان داور از این گل محافظت کرد. در دیدار برگشت باز هم این علی علیپور بود که تیمش را با ضربه پنالتی پیش انداخت و این بار نوبت به سیامک نعمتی رسید که با یک شلیک دقیق، کار پدیده را در تهران تمام کند. دو پیروزی و دو کلین‌شیت در جدال با مشهدی‌ها، موجب خواهد شد پرسپولیس مسابقه امروز را با اعتماد به نفس بیشتری آغاز کند. پدیده اما در هر دو مسابقه منجر به شکست، نمایش خوبی روبه‌روی قرمزها داشته و امروز اگر مثل آن دو مسابقه خیلی زود به حریف پنالتی ندهد، شاید فرصت جبران آن دو شکست را پیدا کند.

 مهدی ترابی این بار در تیم جدیدش به اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل می‌شود که دو بار در یک مرحله ثابت از جام حذفی به میدان رفته است. شکل عجیب برگزاری جام حذفی و انجام شتاب‌زده بازی‌ها در یک سوی جدول، موجب شده ترابی در معرض یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های دوران فوتبالش قرار بگیرد

برانکو ایوانکوویچ و یحیی گل‌محمدی، سرنوشت کاملا متفاوتی را در جام حذفی تجربه کرده‌اند. پروفسور از زمان حضور در پرسپولیس، مربی کاملا موفقی بوده و در لیگ و آسیا استثنایی نشان داده اما هیچ‌گاه در جام حذفی نتایج درخشانی کسب نکرده است. در لیگ برتر پانزدهم، پرسپولیس او با شکست مقابل ذوب‌آهن یحیی از جام حذفی کنار رفت. یک سال بعد، قشقایی شیراز با یک نتیجه باورنکردنی پرسپولیس را در همان مرحله اول از جام حذف کرد. سال بعد نیز نوبت به نفت آبادان رسید که سرخپوشان را در دور سوم در ضربات پنالتی از جام حذفی کنار بزند. پرسپولیس پروفسور هرگز یک مسابقه جام حذفی را در «90 دقیقه» به رقبا واگذار نکرده اما در عین حال هیچ‌وقت در یک مسابقه حذفی بیشتر از دو گل به ثمر نرسانده و در این جام تنها یک بار توانسته حریفش را با اختلاف بیشتر از یک گل شکست بدهد. آنها در این جام حتی برابر تیم‌هایی مثل بادران و 90 ارومیه درخشان ظاهر نشده‌اند تا ثابت شود که جام حذفی، جام برانکو نیست. پروفسور برای عبور از این طلسم و حضور در اولین نیمه‌نهایی جام حذفی‌اش در فوتبال ایران، امروز با مانع سختی روبه‌رو خواهد شد. با یک مربی که دو سال پیاپی روی نیمکت ذوب‌آهن جام حذفی را به خانه برد. یحیی در اصفهان، نشان داد که تبحر ویژه‌ای در قهرمانی جام حذفی دارد. این مربی حالا می‌خواهد تجربه شیرین گذشته را این بار روی نیمکت پدیده تکرار کند.

بدون تردید چهره ویژه این مسابقه، «مهدی ترابی» خواهد بود. ستاره تازه‌وارد، امروز برای سومین بار در ترکیب تیم برانکو قرار می‌گیرد تا برای به ثمر رساندن اولین گلش با لباس پرسپولیس تلاش کند. نکته حیرت‌انگیز در مورد مهدی، این است که او پیش از این یک بار دیگر نیز در همین مرحله برای تیم دیگری توپ زده است. ترابی در نیم‌فصل اول، با پیراهن سایپا در یک‌چهارم نهایی جام حذفی حاضر شد و با زدن دو گل به نفت آبادان، تیم شهریار را به پیروزی رساند. نارنجی‌ها از این مرحله عبور کردند اما مهدی ترابی حالا این بار در تیم جدیدش به اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران تبدیل می‌شود که دو بار در یک مرحله ثابت از جام حذفی به میدان رفته است. شکل عجیب برگزاری جام حذفی و انجام شتاب‌زده بازی‌ها در یک سوی جدول، موجب شده ترابی در معرض یکی از عجیب‌ترین تجربه‌های دوران فوتبالش قرار بگیرد. او در صورت گل‌زنی در جدال امروز، در دو مسابقه مختلف از یک مرحله جام حذفی برای دو تیم متفاوت گل‌زنی کرده است.