شگفت‌‌انگیزها !

آنتونی استوکس، تراکتورسازی و مسئله‌ای به نام اصول حرفه‌ای شگفت‌‌انگیزها !

آریا طاری

ملاقات محمد تقوی و آنتونی استوکس در انگلستان، چندان غیرقابل ‌پیش‌بینی به نظر نمی‌رسید. پس از نمایش ضعیف خط حمله تراکتورسازی در آخرین دیدار نیم‌فصل اول با فولاد خوزستان، این مربی تلویحا تایید کرده بود که به ستاره ایرلندی در تیمش نیاز دارد و هنوز امیدوار است که استوکس دوباره پیراهن تراکتورسازی را بر تن کند. طبیعتا بعد از بی‌نظمی‌های باورنکردنی مهاجم خارجی باشگاه، این ملاقات باید در شرایط دیگری اتفاق می‌افتاد. استوکس البته قبل از پایان نیم‌فصل به تبریز سفر کرد اما جلسه میان او و سرمربی باشگاه به انگلیس موکول شد تا این تصور شکل بگیرد که تراکتوری‌ها به هر قیمتی خواهان راضی کردن این مهاجم هستند و برای این کار مشکلی با فراموش‌کردن همه ماجراهای مربوط به ماه‌های گذشته ندارند. آنتونی استوکس مهاجم فوق‌العاده‌ای است و استانداردهایی فراتر از سطح لیگ برتر دارد. او با زدن 10 گل در 12 مسابقه با پیراهن تراکتورسازی، بهترین میانگین گل‌زنی را در بین مهاجمان فوتبال ایران در اختیار دارد و حتی با وجود غیبت در سه هفته پایانی لیگ برتر، هنوز یک مدعی کاملا جدی برای آقای گلی لیگ برتر هجدهم به شمار می‌رود. با این وجود قابلیت‌های فنی نباید بهانه‌ای برای از یاد بردن رفتار کاملا غیرحرفه‌ای این بازیکن باشد. او پس از اولین مرخصی، قید بازگشت به ایران را زد و در روزهایی که تراکتورسازی بیشتر از همیشه به این بازیکن نیاز داشت، تیم تقوی را تنها گذاشت. تیمی که با استوکس سه پیروزی متوالی را جشن گرفته بود تحت‌تاثیر شوک جدایی این ستاره در سه نبرد با پرسپولیس، پارس جنوبی و فولاد خوزستان، فقط چهار امتیاز تصاحب کرد و در فاز هجومی، کم‌رمق‌تر از همیشه نشان داد. تردیدی وجود ندارد که بازگرداندن استوکس کمک بزرگی به بازگشت تراکتور به فرم ایده‌آل خواهد کرد اما آیا این تصمیم، اهمیت انضباط را در این مجموعه زیر سوال نمی‌برد؟

بازگشت استوکس نشان می‌دهد برخلاف آن‌چه در هفته‌های گذشته مطرح شده، در تراکتورسازی بازیکن‌ها از هر چیزی مهم‌تر هستند و هیچ خطوط قرمزی برای محدود کردن آنها وجود ندارد

«هیچ بازیکنی مهم‌تر از باشگاه نیست». تقوی و زنوزی در هفته‌های گذشته بارها و بارها این جمله را تکرار کرده‌اند تا نشان بدهند که بابت جدایی استوکس نگرانی خاصی احساس نمی‌کنند. خیال آنها اما تنها تا زمانی راحت بود که هنوز در یادگار امام روبه‌روی چندین هزار تماشاگر نتیجه را به فولاد واگذار نکرده بودند. تراکتور در شروع فصل همه معادله‌های هجومی را به خریدهای خارجی دوخت و همه تخم‌مرغ‌های خط حمله را در سبد این بازیکن‌ها گذاشت. در غیاب استوکس و اروین، قائم اسلامی‌خواه و محمدرضا آزادی تنها گزینه‌های بازی در نوک خط حمله بودند و حتی سوکیتا نیز در این پست غیرتخصصی برای قرمزها به میدان رفت. واضح به نظر می‌رسد که تیم تبریزی در بازار زمستانی نقل و انتقالات به یک یا دو مهاجم جدید نیاز دارد. آنها برای امضای قرارداد با مهدی طارمی و رضا قوچان‌نژاد اقدام کردند اما شانس جذب هیچ‌کدام از این ستاره‌ها را نداشتند و چرخش دوباره به طرف استوکس، درست از همین نقطه آغاز شد. حالا دیگر خبری از محکوم کردن مهاجم ایرلندی در رسانه‌ها نیست و تقوی و زنوزی ناگهان از جایگاه منتقد جدی این بازیکن، به مدافع بزرگ او تبدیل شده‌اند و دائما در حال ستایش توانایی‌های او هستند. بازگشت استوکس نشان می‌دهد برخلاف آن‌چه در هفته‌های گذشته مطرح شده، در تراکتورسازی بازیکن‌ها از هر چیزی مهم‌تر هستند و هیچ خطوط قرمزی برای محدود کردن آنها وجود ندارد. چه تضمینی وجود دارد که این ستاره در بازگشت، به یک فوتبالیست منضبط تبدیل شود؟ چه تضمینی وجود دارد که او به محض رفتن به اولین مرخصی دوباره ساز جدایی کوک نکند و در روزهای حساس نیم‌فصل دوم، تیم را تنها نگذارد؟ استوکس با همه معیارهای فنی، یک «ستاره» است اما معیارهای انضباطی و اخلاقی، به سود این بازیکن شهادت نمی‌دهند.

مالک تراکتورسازی همچنان روی موج «نمایش» حرکت می‌کند و شیفته اغراق در مورد این باشگاه است. او پس از جلسه تقوی با استوکس، اعلام کرده که این مهره خارجی به تیم برمی‌گردد و همه را شگفت‌زده می‌کند. فعلا شگفت‌انگیزترین نکته در مورد استوکس، فیلمی است که اخیرا در فضای مجازی از او دست به دست می‌شود. اگر همه دلایل قبلی برای پس زدن این بازیکن مهم نبوده باشند، این فیلم می‌تواند در نیم‌فصل دوم دردسرهایی برای آنتونی و باشگاه تراکتورسازی به وجود بیاورد. فوتبالیستی که پس از ترک تبریز با انواع و اقسام توهین‌ها در شبکه‌های اجتماعی به هواداران باشگاه ابراز لطف کرد، حالا با سلام و صلوات به تبریز برگردانده می‌شود. بد نیست مدیران باشگاه با یک حلقه گل در فرودگاه به استقبال استوکس بروند و از حرفه‌ای‌گری این مهاجم نیز تقدیر به عمل بیاورند!