سرمربی پرسپولیس در ماه‌های گذشته، به اندازه «چند نفر» در باشگاه جنگیده و بسیاری از مسئولیت‌ها را به تنهایی بر عهده گرفته است. او به هر قیمتی که بود تیمش را از بحران عبور داد و حالا فقط به اندازه یک مسابقه خانگی با پارس جنوبی جم با پایان دوران محرومیت نقل و انتقالاتی باشگاه فاصله وجود دارد. برانکو این اواخر حتی به بازی‌های ذهنی با حریفان و داورها روی آورد تا اجازه ندهد که تیمش با نتایجی ناامیدکننده محاصره شود. بعد از باز شدن پنجره نقل و انتقالات و اضافه شدن خریدهای جدید اما انتظار می‌رود مرد کروات دوباره به همان مربی سابق تبدیل شده و دست از قرار گرفتن در مرکز جنجال‌ها بردارد. نه آنقدر آرام که حق او و شاگردانش در فوتبال «صداهای بلند» پایمال شود اما نه آنقدر تندخو که نسبتش را با لقب «جنتلمن» از دست بدهد.

در مسیر آقای خاص

رفتار مورینیووار برانکو ایوانکوویچ قبل از مسابقه با سپاهان، برای بسیاری از هواداران فوتبال ایران غافلگیرکننده به نظر می‌رسید. مرد اول نیمکت پرسپولیس درست لحظاتی بعد از شکست دادن ذوب‌آهن در ورزشگاه آزادی، کنایه‌های متعددی را علیه داوری مطرح کرد و دست روی این نکته گذاشت که حاضر است قضاوت‌های هر مسابقه تیمش، درست مثل قضاوت داورها برای «سپاهان» باشد. نام بردن از سپاهان در فاصله کم‌تر از یک هفته تا رویارویی با این تیم، یک «بازی روانی» بزرگ از سوی ایوانکوویچ بود. او در آستانه نبرد فوق‌العاده حساس تیمش در نقش‌جهان، همه حواس‌ها را معطوف این بازی کرد و آنقدر به آن حساسیت بخشید که حتی گروه داوری مسابقه نیز عوض شد تا علیرضا فغانی به عنوان بهترین داور حال حاضر فوتبال ایران، سوت شروع این مسابقه را بزند. در پایان نبرد حساس اصفهان، پرسپولیسی‌ها از عملکرد داور راضی به نظر می‌رسیدند اما امیرقلعه‌نویی در اوج عصبانیت حاضر به شرکت در کنفرانس خبری نشد و دستیارش این جدال را به یک «سیرک» تشبیه کرد. ژنرال باور داشت که داوران دو امتیاز مهم تیمش را به سرقت برده‌اند. مرور صحنه آهسته لحظه رقم خوردن پنالتی دیرهنگام به سود پرسپولیس، نشان می‌دهد که گادوین منشا قبل از برخورد توپ به دست مدافع سپاهان، یکی از مهره‌های این تیم را هل داده است. به نظر می‌رسد این پنالتی، پاداشی برای بازی ذهنی برانکو بوده است.

طلبکار بودن

پرسپولیس در چند مقطع از این فصل، با تصمیم‌های اشتباه از سوی داوران ضرر کرده است. مهم‌ترین اشتباه به ضرر آنها در دربی رقم خورد. جایی که علیرضا فغانی باید آرمین سهرابیان را از زمین اخراج می‌‌کرد و یک پنالتی نیز به سود قرمزها می‌گرفت. با این وجود در طول فصل اشتباه‌هایی نیز به نفع آنها از سوی داوران رقم خورده بود. به نظر می‌رسد برانکو درست قبل از حساس‌ترین هفته‌های نیم‌فصل اول لیگ، ناگهان از قالب همیشگی‌اش خارج شده تا با فشار گذاشتن روی داورها، شرایط را به نفع تیم خودش تغییر بدهد. این استراتژی برای آقای مربی، کاملا موفقیت‌آمیز بوده است. در جریان نبرد خانگی پرسپولیس با تراکتور، داورها صحنه مشکوک گل احسان حاج‌صفی را آفساید تشخیص دادند اما در نهایت در کارشناسی تلویزیونی مشخص شد که این گل در شرایط سالم به ثمر رسیده است. حالا نیز همه کارشناس‌ها روی وقوع خطا قبل از اعلام پنالتی به سود پرسپولیس در جریان نبرد با سپاهان تاکید دارند. با داوری‌های بدون اشتباه، تیم برانکو احتمالا هم برابر تراکتور و هم مقابل حریف اصفهانی‌اش شکست می‌خورد اما چند تصمیم جزئی، این تیم را در کورس قهرمانی حفظ کرد و روند بی‌شکستی‌اش را نیز بعد از 14 هفته از بین نبرد. ظاهرا بعد از همه این سال‌ها، ایوانکوویچ به این نتیجه رسیده که راه و رسم موفقیت در فوتبال ایران، طلبکار بودن و دائما اعتراض کردن است. بدون تردید، این یک نتیجه‌گیری تلخ و گزنده برای فوتبال ایران خواهد بود.