آریا رهنورد

جدال حساس پرسپولیس و پدیده در ورزشگاه آزادی، هیجان و جذابیت را به لیگ برتر برمی‌گرداند. یک طرف این جدال، یحیی گل‌محمدی ایستاده که با وجود ناکامی در شکست دادن قرمزها روی نیمکت تراکتور و پدیده، همواره نتایج خوبی برابر این حریف به دست آورده و طرف دیگر این نبرد، مردی ایستاده که قصد متوقف ‌شدن در مسیر حرکت به طرف سومین قهرمانی متوالی در لیگ برتر را ندارد. این مسابقه برای تبدیل شدن به یک دوئل داغ و تماشایی، همه چیز دارد.

حدود 13 سال قبل، برانکو روی نیمکت تیم ملی نشسته بود و در جام جهانی آلمان برای نبرد حساس با مکزیک آماده می‌شد. دروازه تیم پروفسور خیلی زود مقابل این حریف باز شد اما در همان نیمه اول، یک مدافع از راه رسید و کار را به تساوی کشاند. آن مدافع، حریف امروز برانکو در لیگ برتر است. سال‌ها پس از بازی برای ایوانکوویچ در تیم ملی، حالا گل‌محمدی رفته رفته به یک مربی باتجربه در لیگ برتر تبدیل شده است. او در لیگ برتر هفتم در قامت یک مربی بسیار جوان، روبه‌روی تیم افشین قطبی قرار گرفت و به سختی شکست خورد اما در لیگ دوازدهم، با کنار زدن تیم مانوئل ژوزه در آزادی به همه نشان داد که چه پتانسیل‌هایی برای موفقیت در شغل تازه دارد. او حالا در شرایطی برای برخورد با پرسپولیس آماده می‌شود که دو بار این تیم را از جام حذفی کنار زده و در 11 تقابل با این باشگاه، 6 پیروزی کسب کرده است. حتی با وجود ناکامی یحیی در شکست دادن پرسپولیس در چند بازی گذشته، آمار او برابر این رقیب هنوز درخشان به نظر می‌رسد. گل‌محمدی در دوران بازی، چهره محبوبی برای هواداران پرسپولیس بود و به عنوان یک مدافع باهوش روی سکوی سرخ‌ها شناخته می‌شد. او در دوران مربیگری نیز به خاطر سابقه حضورش در باشگاه پرسپولیس، مورد حمایت هواداران این تیم قرار گرفته اما این رابطه در مقاطعی نیز تیره و تار شده است. در دوران کوتاه حضور یحیی روی نیمکت پرسپولیس، ماجراهای ناخوشایند زیادی در این تیم رخ داد. در روز خداحافظی مهدوی‌کیا از فوتبال، یحیی نیز از پرسپولیس خداحافظی کرد و به دنبال سرنوشتش رفت. در هفته پایانی لیگ برتر پانزدهم نیز، شکست او و تیمش در خوزستان، فرصت قهرمانی لیگ را از پرسپولیس گرفت.

پرسپولیس و پدیده، اولین مسابقه‌شان در لیگ برتر هجدهم را مقابل هم سپری کردند. نبردی که در ورزشگاه امام رضا در مشهد، به سود پرسپولیسی‌ها به پایان رسید. با وجود برتری تیم برانکو، نمایش پدیده شگفت‌‌انگیز به نظر می‌رسید و کمی بعد مشخص شد این نمایش خوب، هرگز تصادفی نبوده است. قرمزهای پایتخت در نیم فصل اول هشت پیروزی تصاحب کردند و در همه هفته‌ها از شکست دور ماندند. پدیده اما در همین نیم‌فصل 9 بار برنده شده و به لطف تفاضل گل بهتر، بالاتر از پرسپولیس در رده دوم جدول قرار گرفته است. آن‌چه برای پیروزی در مسابقه امروز به پدیده انگیزه می‌دهد، تردیدی است که در مورد عملکرد این تیم مقابل تیم‌های بزرگ لیگ برتر وجود دارد. آنها نتایج خارق‌العاده‌ای را در این فصل رقم زده‌اند اما بعد از شکست هفته اول مقابل پرسپولیس، با استقلال و تراکتورسازی نیز به تساوی دست پیدا کرده‌اند و در دوئل با سپاهان، طعم شکست را چشیدند. در واقع این تیم نتوانسته مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر را شکست بدهد و حالا قصد دارد در آزادی از این طلسم عبور کند. با این وجود نباید فراموش کرد که شاید حتی یک تساوی نیز در جدال امروز برای حفظ رتبه دوم، نتیجه خوبی برای پدیده باشد. تیم مشهدی در پنجره نقل و انتقالات زمستانی، محمدرضا خلعتبری را از دست داد و بهنام برزای را جایگزین او کرد. از دست دادن خلعت در یکی از بهترین فصول دوران فوتبالش، اتفاق نگران‌کننده‌ای برای پدیده‌های این فصل لیگ برتر به شمار می‌رود. پرسپولیس نیز در زمستان، با گادوین منشا، احسان علوان‌زاده و حمیدرضا طاهرخانی وداع کرده و حالا آماده می‌شود که با ترکیب بسیار پرستاره‌تری نسبت به نیم‌فصل اول، روبه‌روی پدیده قرار بگیرد. این تیم در خط دفاع مهدی شیری و محمد نادری، در خط هافبک مهدی ترابی و سروش رفیعی و در خط حمله سعید کریمی، مهدی شریفی و ماریو بودیمیر را اضافه کرده است. هرچند که بودیمیر به احتمال بسیار زیاد جدال امروز با پدیده را از دست خواهد داد.

نبرد امروز پرسپولیس و پدیده، بهترین موقعیت برای فاصله گرفتن از هیاهوی فوتبال ملی برای بازگشت جذابیت به فوتبال باشگاهی است. ناکامی فوتبال ایران در جام ملت‌ها شاید روی استقبال از این بازی تاثیر منفی بگذارد اما بدون تردید حداقل بخشی از سکوهای آزادی به تسخیر تماشاگران در خواهد آمد. دوئل دو تیم بالانشین در جدول رده‌بندی لیگ، هیجان خاص خودش را به دنبال دارد. چراکه هم پرسپولیس و هم پدیده به بازی مالکانه و فوتبال هجومی وفادار هستند و انتظار می‌رود نبرد امروز، موقعیت‌های زیادی روی دروازه هر دو تیم را در معرض دید تماشاگرها قرار بدهد.