آریا طاری

فهرست کارلوس کی‌روش، شاید «قدرتمندترین» ترکیب ممکن برای تیم ملی را نسازد، اما همچنان جذابیت‌های زیادی دارد. برخلاف آن‌چه تصور می‎شد، سرمربی پرتغالی برای انتخاب نفرات نهایی «سرگیجه» چندانی را تحمل نکرد. بجز چند بازیکن، در سایر موارد این «مصدومیت»‌ها بودند که به جای کی‌روش تصمیم گرفتند. این مربی فقط چند نفر را به دلایل «فنی» از تیم کنار گذاشت و در سایر موارد، آسیب‌دیدگی ستاره‌ها مانع حضورشان در اردوی جام ملت‌های امارات شد. دو ستاره تازه‌وارد، حالا بخشی از فهرست تیم ملی برای شرکت در جام ملت‌های 2015 به شمار می‌روند. مهره‌هایی که در این مسیر از «شانس» قابل‌توجهی برخوردار شدند اما شایستگی دریافت یک چشمک بزرگ از سرنوشت را نیز داشتند.

بین احمد نوراللهی و پیام نیازمند، یک شباهت بزرگ وجود دارد. هر دو بازیکن در لحظه قرار گرفتن نام‌شان در فهرست اولیه کارلوس کی‌روش، تصور می‌کردند دیر یا زود از اردو کنار گذاشته خواهند شد. پیام پیش از این هرگز در اردوهای تیم ملی دیده نشده بود و احمد نیز در همه تجربه‌های قبلی نتوانسته بود از آخرین فیلتر کارلوس کی‌روش عبور کند. در یک شرایط عادی، شاید این دو نفر پشت خط ستاره‌های مهم‌تر تیم می‌ماندند اما تقدیر، کاملا به سود آنها رقم خورد. شاید تا یک سال قبل، هیچ‌کس تصور نمی‌کرد احمد نوراللهی بخشی از لیست نهایی تیم ملی برای جام ملت‌های امارات باشد. اواسط لیگ شانزدهم، این هافبک ناگهان تصمیم گرفت به تراکتورسازی ملحق شود و دوران سربازی را در تیم امیر قلعه‌نویی سپری کند اما بعد از جدایی او از پرسپولیس و امضای قرارداد رسمی با تراکتور، ناگهان این باشگاه از فعالیت در نقل و انتقالات محروم شد. احمد چیزی حدود یک سال زمان مفید را برای فوتبال بازی کردن از دست داد و در حالی که تنها با تبریزی‌ها تمرین می‌کرد، با کمک کسری خدمت دوباره به پرسپولیس برگشت و ناچار شد در این باشگاه همه چیز را از نقطه صفر شروع کند. او در این تیم نیمکت‌نشین محسن ربیع‌خواه بود و حتی شوت‌های تماشایی و گل‌های دیدنی‌اش برای فیکس ‌شدن در ترکیب تیم کافی به نظر نمی‌رسید. پیشرفت فوق‌العاده احمد نوراللهی، با مصدومیت ربیع‌خواه کلید خورد. برانکو حالا دیگر چاره‌ای به جز استفاده از احمد در ترکیب اصلی تیمش نداشت و هافبک شماره هشت نیز، روز به روز پیشرفت می‌کرد و به بازیکن قابل‌اعتماد‌تری تبدیل می‌شد. حتی بعد از بازگشت ربیع‌خواه از مصدومیت نیز نوراللهی از ترکیب فیکس پرسپولیس جدا نمی‌شد. او با تحرک مثال‌زدنی‌اش در میانه میدان، نقش مهمی در موفقیت‌های آسیایی قرمزها ایفا کرد. پیام نیازمند نیز در حالی یکی از سه گلر اصلی تیم ملی شده که تا قبل از فصل گذشته، مجموعا هفت بازی برای پیکان انجام داده بود. او در لیگ هفدهم ناگهان رحمان احمدی را به نیمکت تیم جلالی دوخت و با درخشش برابر پرسپولیس، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. درخشش در سپاهان، نیازمند را به سرعت صاحب پیراهن تیم ملی کرد. اتفاقی که شاید حتی خود این سنگربان نیز انتظارش را نمی‌کشید.

مجموعه‌ای از اتفاقات متصل به هم، احمد و پیام را در اردوی تیم ملی حفظ کرده است. سعید عزت‌اللهی و علی کریمی به عنوان اصلی‌ترین رقبای نوراللهی برای پست هافبک دفاعی، تیم ملی را با مصدومیت ترک کردند. شاید اگر هر دو بازیکن در شرایط آرمانی قرار داشتند، احمد جام ملت‌ها را از خانه دنبال می‌کرد. به نظر می‌رسید نیازمند نیز تا آخرین روز اعلام فهرست گلر «چهارم» ایران است اما گل بدی که سیدحسین حسینی از فلسطین خورد، ورق را به طرف گلر جوان سپاهان برگرداند. نیازمند بدون تجربه حتی یک بازی ملی راهی امارات می‌شود و احمد تنها سابقه دو بازی برای ایران را دارد. این آمار اما نباید دلیلی برای «قضاوت» این مهره‌ها باشد. مجید حسینی تنها با یک بازی ملی راهی جام جهانی 2019 شد و در این تورنمنت فراتر از حد انتظار نشان داد و چشم‌ها را خیره کرد. مرتضی پورعلی‌گنجی و وحید امیری نیز با یک بازی ملی در دوره قبلی جام ملت‌ها ستاره شدند.

اقبال بلند به پیام نیازمند و احمد نوراللهی رو کرده است. آنها امروز در نقطه‌ای ایستاده‌اند که بسیاری از ستاره‌های فوتبال ایران در حسرتش هستند. به نظر می‌رسد این مهره‌ها جام ملت‌ها را از روی نیمکت شروع خواهند کرد. شانس بازی پیام نیازمند چندان زیاد نخواهد بود اما احمد می‌تواند در جریان جام، به ترکیب تیم ملحق شود. برای این دو ستاره تا امروز همه چیز روی مدار خوش‌شانسی قرار داشته و بعید نیست این روند در طول جام نیز با قرار گرفتن‌شان در ترکیب کامل شود. هم پیام نیازمند و هم احمد نوراللهی اما شایستگی قرار گرفتن در چنین موقعیتی را دارند. آنها صاحب فرصت فوق‌العاده‌ای شده‌اند تا دست به کاری بزنند که برای دعوت به اردوی تیم ملی، دیگر به مصدومیت و ناآمادگی هیچ ستاره‌ای نیاز نداشته باشند. مهمان‌های ناخوانده لیست تیم ملی برای جام ملت‌ها، شاید برای سال‌ها در میان اعضای ثابت این تیم قرار بگیرند.